Skip to main content

Περίπλοκες ανθρώπινες εμμονές από τον Richard Phillips

Αντλώντας έμπνευση από τις περίπλοκες ανθρώπινες εμμονές περί σεξουαλικότητας, πολιτικής, εξουσίας και θανάτου, τις οποίες καπηλεύονται – σε σταθερή βάση – τα κυρίαρχα μέσα μαζικής ενημέρωσης, ο Αμερικανός εικαστικός Richard Phillips παρουσιάζει, στην γκαλερί Gagosian της Αθήνας, έκθεση με νέα έργα του.

Η ωμή πρόκληση μεταμορφώνεται σε φανταχτερή εικόνα

Στα έργα της έκθεσης, η οποία θα διαρκέσει έως την 1η Αυγούστου, ο Richard Phillips επεξεργάζεται δημοφιλείς εικόνες, χρησιμοποιώντας κλασικές τεχνικές της ζωγραφικής. Έτσι, καταφέρνει να τις κάνει λιγότερο οικείες και, συνεπώς, να τις εμποτίσει με νέο νόημα. Χρησιμοποιεί νέον χρώματα σε φωτογραφίες πολιτικών προσώπων και ζωγραφίζει διάσημα μοντέλα σε πίνακες με ακαδημαϊκό ύφος, για να τονίσει με τον δικό του τρόπο την έννοια του pop icon. Ένα από τα πάγια χαρακτηριστικά της δουλειάς του είναι ότι επιχειρεί να μεταμορφώσει την ωμή πρόκληση στις φανταχτερές εικόνες, που χρησιμοποιούνται στις διαφημιστικές καμπάνιες.

Στην καινούργια του δουλειά, ο καλλιτέχνης απομακρύνεται από τον φωτορεαλισμό των τελευταίων χρόνων και επιλέγει να δουλέψει με πορτρέτα διάσημων προσώπων, ρετρό φωτογραφίες από εικονογραφημένα βιβλία, λογότυπα και μοτίβα της Op Art, για να δημιουργήσει μια πολύχρωμη παλέτα από εικόνες. Το υποκείμενο του έργου του παύει να πρωταγωνιστεί, καθώς τα εκκεντρικά στοιχεία που χρησιμοποιεί ο Phillips για την αναπαράσταση δίνουν έμφαση στη σύνθεση της φόρμας, το χρώμα και την υποκειμενική οπτική.

Ψυχεδελικά μοτίβα, όλα ζωγραφισμένα με λάδι και κερί, επισκιάζουν τα χαρακτηριστικά των οικείων προσώπων και εικόνων. Στο πορτρέτο «Jim Morrison» (2015), που παραπέμπει έντονα στη δουλειά του Warhol, το πρόσωπο του αστέρα της ροκ καθρεφτίζεται πάνω σε ένα φωτεινό πράσινο φόντο. Παρομοίως, στο έργο «Chinchillas and Guinea Pigs» (2015), τα ζώα αναπαριστώνται σαν απλές γραφιστικές σιλουέτες, που τις κοσμούν έντονες νέον κόκκινες, πορτοκαλί και κίτρινες λωρίδες, οι οποίες θυμίζουν σαφώς τις στολές του σερφ κατά τη δεκαετία του 1980.

Έντονα μοτίβα που αποπροσανατολίζουν

Στους πίνακες, επικρατούν έντονα μοτίβα, που τραβούν την προσοχή και αποπροσανατολίζουν. Οι εικόνες από βιβλία ψυχολογίας και περιοδικά, με θέμα τις διάφορες θρησκείες, γίνονται έντονα αφαιρετικές. Η επανάληψη, που σχεδόν υπνωτίζει, αντιπαρατίθεται με παραστατικά στοιχεία στο θέμα πολύπτυχων έργων. Στον πίνακα «Endless II» (2014), ένας ροζ ατέρμων βρόχος είναι τοποθετημένος ανάμεσα σε δύο επεξεργασμένες εικόνες από πεδίο μάχης.

Στο δίπτυχο «To Be Titled» (The Venice Beach Connection), ένα αχνό κοντινό πλάνο του προσώπου της Sharon Tate δημιουργείται, αλλά και περιβάλλεται από τα έντονα χρώματα του ουράνιου τόξου.

Ο Phillips προχωράει ένα βήμα παραπέρα τη μεταμοντέρνα τεχνική της οικειοποίησης, χρησιμοποιώντας νέες, αλλά και παραδοσιακές τεχνικές ζωγραφικής, για να παραποιήσει, να επανασυνθέσει, να αμβλύνει και να υποβιβάσει όσο περισσότερο μπορεί την επικρατούσα αισθητική, με στόχο να διερευνήσει και να αμφισβητήσει την κυριαρχία της στον σύγχρονο πολιτισμό.

Πληροφορίες
Γκαλερί Gagosian: Μέρλιν 3 – Αθήνα, τηλ.: 210 3640215. Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα – Παρασκευή: 11:00 – 18:00, Σάββατο: 11:00 – 15:00.

naftemporiki.gr