Skip to main content

Ο Πικάσο μέσα από τον φακό διάσημων φωτογράφων

Φορώντας μαρινιέρα και με το βλέμμα σοβαρό και διεισδυτικό: ο Πάμπλο Πικάσο απαθανατίζεται από τον Ρομπέρ Ντουανό σε μια φωτογραφία που αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα κομμάτια της έκθεσης για τον καλλιτέχνη του κυβισμού αλλά και φωτογραφίας που παρουσιάζεται στη Βαρκελώνη.

Με τίτλο «Πικάσο, το βλέμμα του φωτογράφου», η νέα έκθεση του Μουσείου Πικάσο στη μητρόπολη της Καταλονίας είναι μια περιήγηση γύρω από τη ζωή του ζωγράφου σε εικόνες, φωτογραφίες που λήφθηκαν από τον ίδιο ή για εκείνον.

Μία από αυτές, που αποτυπώθηκε από τον φακό του Ντουανό το 1952 στο Βαλορίς της νότιας Γαλλίας, δείχνει τον ζωγράφο να φορά τη διάσημη μαρινιέρα του και να στέκεται πίσω από το παράθυρο, με τα χέρια του να στηρίζονται στα τζάμια.

Ο Πικάσο που απαθανατίσθηκε από τους διασημότερους φωτογράφους όπως ο Μπρασάι, ο Ρόμπερτ Κάπα, ο Ανρί Καρτιέ-Μπρεσόν, ο Ντέιβιντ Ντάγκλας Ντάνκαν, είχε φωτογένεια. «Από τα νιάτα του το συνειδητοποίησε και έπαιξε με αυτή την εικόνα», ανέφερε η Βιολέτα Αντρές,  επιμελήτρια της έκθεσης.

«Είναι ένας από τους πρώτους που κατάλαβε τη δύναμη της εικόνας. Και αντί να κλειστεί μέσα στον χώρο του και να μην αφήσει κανέναν να εισχωρήσει, εκείνος αφήνεται στην κοινή θέα αλλά ελέγχει την εικόνα του». Δεκάδες φωτογράφοι πέρασαν από το σπίτι του, απαθανατίζοντάς τον, εκείνον ή το ατελιέ του. Ωστόσο ελάχιστοι κατάφεραν να τον φωτογραφίσουν «την ώρα που δούλευε, αυθόρμητα».

Εκτός από τη μούσα και ερωμένη του Ντόρα Μάαρ, που διακρίνεται σε μια σειρά φωτογραφιών το 1937, ο Πικάσο ήταν προσηλωμένος στο μεγάλο του έργο, τη Γκερνίκα, την οποία ζωγράφισε μέσα στο ατελιέ του στο Παρίσι.

«Είναι μια από τις ελάχιστες φωτογραφίες στις οποίες ο ζωγράφος αφήνει να φανεί ο πολύ προσωπικός του χώρος», τόνισε η Βιολέτα Αντρές.