Ως «μεγάλη επιτυχία των Ελλήνων αρχαιολόγων» χαιρέτισε ο αν. υπουργός Πολιτισμού, Νίκος Ξυδάκης, τον επαναπατρισμό της μαρμάρινης κεφαλής του Ερμή, η οποία παρουσιάστηκε σήμερα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, παρουσία και της Περιφερειάρχη Αττικής, κας Ρένας Δούρου, η οποία χρηματοδότησε την επιστροφή της κλαπείσας αρχαιότητας από το Λονδίνο, της γεν. γραμματέως του υπουργείου Πολιτισμού, κας Μαρίας Ανδρεαδάκη- Βλαζάκη, της υπεύθυνης της γενικής διεύθυνσης Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής Κληρονομιάς, κας Ελένης Κόρκα κ.ά..
«Αν και το συγκεκριμένο αντικείμενο δεν ήταν καταγεγραμμένο στα μητρώα της, η Αρχαιολογική Υπηρεσία έκανε την απαραίτητη επιστημονική τεκμηρίωση με τέτοια αδιάσειστα στοιχεία, ώστε ο βρετανικός οίκος δημοπρασιών Μπόναμς να υποχρεωθεί να αποσύρει την κεφαλή του Ερμή από τη δημοπρασία του περασμένου Οκτωβρίου», είπε ο κ. Ξυδάκης, τονίζοντας μάλιστα ότι, πολύ συχνά, οι πωλητές υποστηρίζουν ότι ένα αντικείμενο αποκτήθηκε προ του 1970 – χρονολογία που έχει καθορίσει η Συνθήκη της Χάγης, προκειμένου να δυσχεράνουν τον εντοπισμό παράνομα εξαχθεισών αρχαιοτήτων.
Ως ένα τέτοιο παράδειγμα πρότερης του 1970 χρονολόγησης ανέφερε και τα μικρά ειδώλια από τερακότα που δημοπρατεί ο οίκος Σόθμπις, περιγράφοντάς τα ως προερχόμενα από την Αμφίπολη «χωρίς κάτι τέτοιο να τεκμαίρεται από πουθενά», όπως είπε ο αν. υπουργός.
Η κεφαλή απεικονίζει τον θεό ως οδηγό των ανθρώπων
Χρονολογημένη στους ρωμαϊκούς χρόνους (1ος – 2ος αι. μ.Χ.), η μαρμάρινη κεφαλή του Ερμή απεικονίζει τον θεό ως οδηγό των ανθρώπων. Όπως είπε η διευθύντρια του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, κα Μαρία Λαγογιάννη, πρόκειται για τη δεύτερη από τις τρεις υποστάσεις του. «Η πρώτη είναι η ουράνια – είναι ο αγγελιοφόρος και απεσταλμένος των θεών. Και η τρίτη είναι η χθόνια – είναι ο ψυχοπομπός. Ο Ερμής», πρόσθεσε η κα Λαγογιάννη, «είναι έξυπνος και εφευρετικός. Είναι σκανδαλιάρης. Είναι και δεινός διαπραγματευτής. Χαρίζει στον Απόλλωνα τη λύρα και εκείνος του χαρίζει ένα μαγικό ραβδί, το κηρύκειο, που φέρνει τύχη. Είναι, επίσης, ο θεός του λόγου και της νοημοσύνης».
naftemporiki.gr