«Ο Πότης», ένα έργο τέχνης του Banksy, αποσύρθηκε από δημοπρασία μια μόλις ώρα πριν από την έναρξη της. Η ιστορία, που συναγωνίζεται τις καλύτερες ταινίες θρίλερ, εκτυλίχθηκε στην αίθουσα δημοπρασιών του Sotheby’s του Λονδίνου.
Ενώ ο Οίκος, κατά τα φαινόμενα, βάδιζε ολοταχώς προς τη δημοπράτηση ενός έργου το οποίο έχει κλαπεί δύο φορές, μία ώρα πριν την έναρξη της διαδικασίας απέσυρε το γλυπτό, η αξία του οποίου αποτιμάται σε 1,3 εκατομμύρια δολάρια. Η ανακοίνωση του βρετανικού Οίκου ήταν λακωνική: «Το έργο αποσύρθηκε, σε συμφωνία με τον αποστολέα».
Η ιστορία
Σύμφωνα με τον Sotheby’s, αρχικά ο Banksy τοποθέτησε το γλυπτό σε μια μικρή πλατεία στο Σόχο, το 2004 (η ομοιότητα του γλυπτού με τον «Σκεπτόμενο» του Ροντέν είναι πρόδηλη). Από το βάθρο του, το αφαίρεσε ο Άντι Λινκ, γνωστός ως AK47 και επικεφαλής της σατιρικής καλλιτεχνικής ομάδας Art Kieda.
Ο οποίος το δήλωσε στην αστυνομία ως «καλλιτεχνικό εύρημα» και στη συνέχεια ήρθε σε επαφή με τον Banksy ζητώντας λίτρα 5.000 λίρες Αγγλίας ή ένα πρωτότυπο έργο τέχνης για να καλύψει τα έξοδά του. «Όσο με αφορά, πες του ότι θα του δώσω αρκετά χρήματα για πετρέλαιο και σπίρτα και να το κάψει το αναθεματισμένο» ήταν η απάντηση του δημιουργού του γλυπτού. Η υπόθεση είχε τότε πάρει διεθνή δημοσιότητα.
Γύρω στο 2007, το έργο «απελευθέρωσαν» από τον κήπο του Άντι Λινκ στο East End κάποιοι συνεργάτες του Στιβ Λαζαρίντες, του πρώην ατζέντη του Banksy. Για τα επόμενα επτά με οκτώ χρόνια έμεινε σε αποθήκη έως ότου πέρασε στην κατοχή του σημερινού ιδιοκτήτη του, το 2014. Ο οποίος, κατά πάσα πιθανότητα, είναι ο ανώνυμος «αποστολέας» στον οποίο αναφέρεται και η ανακοίνωση του Sotheby’s.
«Δεν καταλαβαίνω πώς ο Sotheby’s μπορεί να πωλήσει αυτό το έργο, όταν έχω τέτοιες αποδείξεις» είπε ο Λινκ στην εφημερίδα The Guardian. Ο Οίκος δημοπρασιών ανταπάντησε πως ήταν «ικανοποιημένος ότι ο πωλητής είχε το νομικό δικαίωμα να βάλει σε δημοπρασία το έργο». Απέφυγε όμως να διευκρινίσει το κατά πόσον επηρεάστηκε η απόφαση του αποστολέα για την απόσυρση του γλυπτού από το ό,τι ο Άντι Λινκ διατύπωσε δημόσια τον ισχυρισμό του για τα δικαιώματά του επί του έργου.