Skip to main content

Σταθεροποιείται… η τάση σε ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά

Από την έντυπη έκδοση

Της Λέττας Καλαμαρά
[email protected]

Μετά τον “μαύρο Ιούλιο” και την επιβολή των capital controls, η αγορά των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών τον Αύγουστο και τον Σεπτέμβριο εξισορρόπησε ειδικά όσον αφορά τη ροή προϊόντων.

Ωστόσο, η κατανάλωση δεν κατάφερε να φτάσει τα περσινά επίπεδα και βάσει των μέχρι τώρα εκτιμήσεων τόσο τον Σεπτέμβριο όσο και μέχρι το τέλος του 2015 η ζήτηση θα κινηθεί πολύ χαμηλότερα σε σύγκριση με πέρυσι. Ωστόσο, παρά την έντονη αστάθεια του πολιτικού και οικονομικού περιβάλλοντος, οι απώλειες στη ζήτηση θα μπορούσαν να είναι πολύ χειρότερες. Φαίνεται πως υπάρχουν οικονομικοί παράγοντες που λειτουργούν ως ανάχωμα στην ολοκληρωτική κατάρρευσή της.

Συνολικά το 2015 υπολογίζεται να ολοκληρωθεί με τζίρο γύρω στο 1,8 δισ. ευρώ, λίγο καλύτερα από πέρυσι που έκλεισε με 1,7 δισ. ευρώ, αρκετά μακριά όμως από το 2009 που ήταν η τελευταία καλή χρονιά για τον κλάδο με τζίρο 4 δισ. ευρώ». Αυτό εκτιμούν οι αναλυτές του χώρου, επισημαίνοντας πως οι επιδόσεις του Σεπτεμβρίου 2014 που ήταν οι καλύτερες της τελευταίας τριετίας της κρίσης, με αύξηση τεμαχίων κατά 17,4% και τζίρου κατά 15,5% δεν θα επαναληφθούν φέτος, σε μια αγορά που, όπως φαίνεται και παραπάνω, έχει απολέσει το μισό του τζίρου της την τελευταία πενταετία.

Σύμφωνα με στοιχεία της GFK, κατά τον φετινό Αύγουστο οι πωλήσεις τεμαχίων βρέθηκαν στο -2,8% και η αξία των πωληθέντων στο +1,2% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Οι κατηγορίες που επλήγησαν περισσότερο και τον μήνα Αύγουστο ήταν τα είδη πληροφορικής καθώς και οι μαύρες συσκευές (τηλεοράσεις κ.λπ.).

Αντίθετα, τα είδη τηλεπικοινωνιών και ειδικά η υποκατηγορία των έξυπνων φορητών συσκευών εμφάνισαν για έναν ακόμη μήνα σημαντική αύξηση. Η εμφάνιση επίσης και του νέου iPhone αναμένεται να ενισχύσει ακόμη περισσότερο τις επιδόσεις αυτής της κατηγορίας τεχνολογικών προϊόντων, ειδικά από τον Οκτώβριο και μετά. Αναλυτικά οι πωλήσεις τεμαχίων στον κλάδο της πληροφορικής τον Αύγουστο κυμάνθηκαν στο -11% και η αξία των πωληθέντων στο -15%.

Στις τηλεπικοινωνίες οι πωλήσεις τεμαχίων βρέθηκαν στο +5,4% και η αξία πωληθέντων στο +23%. Στις μαύρες συσκευές (τηλεοράσεις, συστήματα ήχου κ.λπ.) οι πωλήσεις τεμαχίων κυμάνθηκαν στο -34% και η αξία των πωληθέντων στο -29%. Αντίθετα, στις λευκές συσκευές (ψυγεία, πλυντήρια κ.λπ.) ο Αύγουστος ήταν θετικός και οι πωλήσεις τεμαχίων έκλεισαν με +6,5% και η αξία των πωληθέντων με +6,4%. Στις μικροσυσκευές οι πωλήσεις τεμαχίων κυμάνθηκαν στο +1,4% και η αξία πωληθέντων στο +5%.

Στο οκτάμηνο

Το 8μηνο συνολικά για όλες τις κατηγορίες έκλεισε θετικά, με τις πωλήσεις τεμαχίων να διαμορφώνονται στο +5,5% και την αξία των πωληθέντων στο +9,8%. Στα είδη τεχνολογίας οι πωλήσεις τεμαχίων διαμορφώθηκαν στο +7% και η αξία των πωληθέντων στο +8%. Στις τηλεπικοινωνίες οι πωλήσεις τεμαχίων κινήθηκαν στο +8,6% και η αξία των πωληθέντων στο +30%.

Στις μαύρες συσκευές οι πωλήσεις τεμαχίων κυμάνθηκαν στο -8,4% και η αξία των πωληθέντων επίσης στο -8,4%. Στις λευκές συσκευές τα πωληθέντα τεμάχια έκλεισαν με +7,2% και η αξία των πωληθέντων τεμαχίων στο +6,2%. Στις μικροσυσκευές οι πωλήσεις τεμαχίων διαμορφώθηκαν στο +4,7% και η αξία των πωληθέντων στο +1,6%.

Οπως τονίζουν χαρακτηριστικά και οι λιανέμποροι του χώρου, «το 2015 θεωρείται μια χαμένη χρονιά. Από εδώ και πέρα όμως και μέχρι το τέλος του έτους οι εκτιμήσεις είναι δυσοίωνες όσον αφορά τη ζήτηση λόγω της εφαρμογής και των νέων οικονομικών μέτρων».

Διάρθρωση καταστημάτων

Στην Ελλάδα υπολογίζεται πως υπάρχουν γύρω στα 1.200 καταστήματα λιανικής ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών (αλυσίδες, συνεταιρισμοί και μεμονωμένα καταστήματα), αριθμός που θεωρείται πολύ μεγάλος για το μέγεθος και τη δυναμική της αγοράς.

Ειδικότερα, μεταξύ των επώνυμων αλυσίδων των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών το μεγαλύτερο δίκτυο με 94 καταστήματα σε όλη την Ελλάδα διαθέτει η Dixons Κωτσόβολος. Ακολουθούν με 49 καταστήματα σε όλη την Ελλάδα επίσης η Public, με 46 καταστήματα επίσης σε όλη την Ελλάδα η Ηλεκτρονική, με 22 καταστήματα σε 5 μεγάλες πόλεις της χώρας η Πλαίσιο και με 10 καταστήματα σε 3 μεγάλες πόλεις η Media Markt.