Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Όγκο έχουμε, αλλά τιμές ακόμη δεν έχουμε. Με τον τρόπο αυτό σχολιάζει την εικόνα των προκρατήσεων για το 2018, που κινούνται σε διψήφια ποσοστά, κορυφαίος ξενοδόχος, ο οποίος γνωρίζει πολύ καλά τι συμβαίνει και με τον ανταγωνισμό που δέχεται η χώρα μας από άλλους γειτονικούς προορισμούς. Η επανάκαμψη της τουρκικής αγοράς και της αγοράς της Αιγύπτου είναι αυτό που παρακολουθεί ο ελληνικός τουρισμός τον τελευταίο χρόνο, καθώς από την εξέλιξη αυτή δεν επηρεάζονται μόνο οι αφίξεις, αλλά κυρίως τα έσοδα.
Όπως χαρακτηριστικά εξηγεί ο ίδιος ξενοδόχος, για την Ελλάδα η περίοδος του early booking, το οποίο φτάνει μέχρι και το 25%, ολοκληρώνεται συνήθως τον Μάρτιο, ενώ για την Τουρκία και την Αίγυπτο συνεχίζεται μέχρι τον Ιούνιο. Συνεπώς πολλά θα εξαρτηθούν για τον όγκο των αφίξεων φέτος, αλλά και τις τουριστικές εισπράξεις, από την πορεία των δύο μεγεθών το πρώτο εξάμηνο του 2018.
Η τιμολογιακή πολιτική
Δεν λείπουν, πάντως, και οι ενδοξενοδοχειακές «γκρίνιες» καθώς, όπως αναφέρουν ξενοδοχειακοί παράγοντες στη «Ν», παρατηρείται το φαινόμενο κάποιοι μεγαλοξενοδόχοι, κυρίως σε ισχυρούς ελληνικούς προορισμούς όπως π.χ. την Κρήτη, να «χτυπούν» τις τιμές παρασύροντας προς τα κάτω και τις υπόλοιπες μονάδες, οι οποίες, προκειμένου να μη χάσουν μερίδιο και πελάτες, «υποχωρούν» και αυτές.
Το φαινόμενο είναι συνηθισμένο, σχολιάζει ξενοδοχειακός παράγοντας στη «Ν», συμπληρώνοντας ότι ορισμένα πράγματα έχουν να κάνουν και με το επίπεδο του εισερχόμενου τουρισμού, η πλειοψηφία του οποίου κινείται σε ένα εύρος μεταξύ των πολύ καλών τετράστερων ξενοδοχείων και των λιγότερο πολυτελών πεντάστερων.
Σε κάθε περίπτωση, ο ανταγωνισμός φέτος από τους γείτονες Τούρκους, τους Αιγύπτιους, αλλά και τους Τυνήσιους θα είναι ισχυρός και η «κόντρα» των τριών προορισμών θα κρίνει πολλά για την πορεία των αφίξεων και των εσόδων στη χώρα μας.
Το τελευταίο διάστημα πληθαίνουν οι αναφορές σε επανάκαμψη Τουρκίας και Αιγύπτου. Κι όσο «οι γείτονες ανακάμπτουν τόσο και εμείς ανεβάζουμε το early booking από το 15% στο 20% και στο 25%», ανέφερε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων Γρηγόρης Τάσιος μιλώντας στη ετήσια γενική συνέλευση του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος την προηγούμενη Παρασκευή.
«Η Τουρκία, η Αίγυπτος και η Ελλάδα εμφανίζουν αξιόλογη ανάπτυξη σε όλες τις αγορές-πηγές τουριστών, ενώ η πολύ ισχυρή ζήτηση που έχουμε δει για την Ισπανία τα τελευταία δύο με τρία χρόνια φαίνεται να μειώνεται», ανέφερε εκπρόσωπος της Thomas Cook την προηγούμενη εβδομάδα.
Οι γειτονικές αγορές
Η τάση ανάκαμψης της Τουρκίας μετά το επώδυνο γι’ αυτήν 2016 είχε φανεί από πέρυσι. Το 2017, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του τουρκικού υπουργείου Τουρισμού και Πολιτισμού, επισκέφθηκαν τη γειτονική χώρα 32.410.034 τουρίστες έναντι 25.352.213 τουριστών το 2016, ωστόσο δεν κατάφερε να ξεπεράσει το όριο των 36.244.632 τουριστών του 2015, ενώ το ρεκόρ των τελευταίων ετών το σημείωσε το 2014 με 36.837.900 αφίξεις ξένων τουριστών.
Αναφορικά με την Αίγυπτο, σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία έκλεισε το 2017 με αύξηση των τουριστικών αφίξεων κατά 54%, στους 8,3 εκατ. τουρίστες. Ωστόσο, η χώρα παραμένει ακόμη μακριά από τα 14,7 εκατ. τουριστών του 2010 ή τα 11,5 εκατ. τουριστών του 2012. Ανάκαμψη σημειώνει ο τουρισμός και στην Τυνησία, η οποία είχε επίσης δεχθεί ισχυρό πλήγμα από την τρομοκρατία.
Έτσι, για το 2017 παρατηρήθηκε άνοδος κατά 23% στις αφίξεις τουριστών, στα 6,73 εκατ., ωστόσο παραμένει πίσω από τα 7,16 εκατ. τουριστών του 2014, αν και κερδίζει και πάλι το χαμένο έδαφος δύο χρόνια μετά (Ιούνιος του 2015) το μεγάλο τρομοκρατικό χτύπημα σε ξενοδοχείο της χώρας.