Από την έντυπη έκδοση
Της Λέττας Καλαμαρά
[email protected]
«Το ηλεκτρονικό εμπόριο είναι εδώ για να μείνει». Με αυτή τη φράση οι αναλυτές του Ecommerce Europe θέλησαν να συνοψίσουν τη σημαντική αύξηση κατά 15% που σημείωσε το e-commerce στην Ευρώπη το 2016, φτάνοντας τα 530,58 δισ. ευρώ έναντι 459,67 δισ. ευρώ το 2015, 403,2 δισ. ευρώ το 2014 και 352,5 δισ. ευρώ το 2013. Για το 2017 οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο για τζίρο ύψους 602,84 δισ. ευρώ που αντιστοιχεί σε ποσοστιαία αύξηση κατά 14%.
Όπως σημειώνουν οι αναλυτές, μπορεί ο ρυθμός ανόδου της συγκεκριμένης αγοράς να εμφανίζει σημάδια κόπωσης (21,25% 2010, 18,66% 2011, 17,49% 2012, 18,11% 2013, 14,38% 2014, 14% 2015, 15,43% 2016, 13,62% 2017) και έντονες διακυμάνσεις από χώρα σε χώρα, ωστόσο τα ποιοτικά της χαρακτηριστικά δείχνουν πως επιχειρήσεις και καταναλωτές έχουν μπει για τα καλά στο ηλεκτρονικό κανάλι αγορών.
Η Δυτική Ευρώπη πρωτοστατεί ως η μεγαλύτερη αγορά ηλεκτρονικού εμπορίου (53,19%), ακολουθεί η Κεντρική με 20,68%, η Νότια Ευρώπη με 11,20%, η Βόρεια με 8,77% και η Ανατολική με 6,17%. Στις ώριμες αγορές ηλεκτρονικού εμπορίου, το υψηλότερο ποσοστό των καταναλωτών που αγοράζει στο διαδίκτυο (από το σύνολο των χρηστών Ίντερνετ) είναι στο Ηνωμένο Βασίλειο (87%), ακολουθεί η Δανία με 84% και η Γερμανία με 82%. Αντίθετα, το χαμηλότερο ποσοστό των ανθρώπων που ψωνίζουν online είναι στη Ρουμανία (18%) και στη Βουλγαρία (27%). Ο ευρωπαϊκός μέσος όρος ανέρχεται στο 66%. Στην Ελλάδα το ποσοστό ανέρχεται στο 45%, με την αξία των online αγορών να υπολογίζεται στα 5 δισ. ευρώ. Ανησυχητικό στοιχείο για την Ελλάδα είναι το γεγονός ότι η χώρα μας στις τελευταίες μετρήσεις βρέθηκε στην κατάταξη των χωρών με το χαμηλότερο ποσοστό διείσδυσης του Ίντερνετ, μαζί με τις Ουκρανία, Τουρκία, Βουλγαρία, Κροατία.
Σε πανευρωπαϊκό επίπεδο είναι ενδιαφέρον το γεγονός ότι το ποσοστό των εταιρειών με περισσότερους από 10 υπαλλήλους που διαθέτει ιστότοπο συνεχώς αυξάνεται – από το 67% όλων των λιανικών εταιρειών το 2010 σε 77% το 2016. Ωστόσο, μόνο το 18% πωλεί μέσω της ιστοσελίδας. Οι ηλεκτρονικές αγορές είναι πιο δημοφιλείς στη νεότερη γενιά, με τα δύο τρίτα των online αγοραστών να ανήκουν στην ηλικία 16-24 ετών, σε σύγκριση με το ένα τρίτο αγοραστών ηλικίας 55-74 ετών. Οι φοιτητές και οι χρήστες υψηλού μορφωτικού επιπέδου είναι κατά κανόνα online καταναλωτές και το ποσό που έχουν δαπανήσει το τελευταίο τρίμηνο κυμαίνεται μεταξύ 100-500 ευρώ. Ρούχα, είδη σπορ και ταξίδια είναι οι πιο δημοφιλείς κατηγορίες αγορών, ενώ όλο και περισσότεροι καταναλωτές αγοράζουν μέσω των mobile συσκευών τους. Το Amazon κυριαρχεί στις αγορές. Οι τρεις ανασταλτικοί παράγοντες για την περαιτέρω ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου είναι η ταχύτητα παράδοσης (17%), οι τεχνικές δυσκολίες (13%) και τα λάθος ή κατεστραμμένα αγαθά (9%).