Skip to main content

Οι 12 «μαγνήτες» προσέλκυσης επενδύσεων

Σε δεύτερο χρόνο θα υπάρξουν και άλλες 31 νέες πρωτοβουλίες προς την ίδια κατεύθυνση.

Δώδεκα παρεμβάσεις για τη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος και την αφαίρεση διοικητικού φόρτου προωθεί το υπουργείο Ανάπτυξης στο πλαίσιο των προσπαθειών για τη δημιουργία νέων και την προσέλκυση μεγάλων επενδύσεων.

Οι συγκεκριμένες παρεμβάσεις που παρουσιάστηκαν χθες στη συνεδρίαση του Κυβερνητικού Συμβουλίου Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥΣΟΙΠ) από τον αρμόδιο υπουργό Τάκη Θεοδωρικάκο εστιάζουν στην αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου της χώρας, δίνοντας έμφαση στον μεταποιητικό τομέα. Στο πλαίσιο αυτό, υπάρχει στενή συνεργασία με τον ΣΕΒ, ο οποίος «τροφοδοτεί» το υπουργείο Ανάπτυξης με στοιχεία για βελτίωση του επιχειρηματικού
περιβάλλοντος.

Το επόμενο διάστημα θα υπάρξουν σχετικές νομοθετικές πρωτοβολίες, ενώ το υπουργείο Ανάπτυξης και τα συναρμόδια υπουργεία θα «σαρώσουν» το θεσμικό πλαίσιο ώστε να αρθούν όσο το δυνατόν περισσότερες αγκυλώσεις. Εκτός όμως του πρώτου πακέτου παρεμβάσεων, σε δεύτερο χρόνο θα υπάρξουν και άλλες 31 νέες πρωτοβουλίες προς την ίδια κατεύθυνση.

Οι παρεμβάσεις που παρουσιάστηκαν χθες είναι οι εξής:

  1. Άρση επικαλύψεων επί κοινών δεδομένων που ζητούνται κατά τη συμπλήρωση και υποβολή χρηματοοικονομικών και μη χρηματοοικονομικών καταστάσεων (ΤτΕ, ΓΕΜΗ κ.ο.κ.). Η συγκεκριμένη παρέμβαση θα εστιάσει στη διαλειτουργία και τη διεπαφή των συστημάτων, ώστε οι επιχειρήσεις να υποβάλλουν σε ένα σημείο τα στοιχεία που ζητούνται και εν συνεχεία οι αρμόδιες αρχές να έχουν άμεση πρόσβαση. Η μεταρρύθμιση αυτή κρίνεται ιδιαίτερα σημαντική, καθώς θα αφαιρέσει μεγάλο φόρτο από τα λογιστήρια των επιχειρήσεων και γενικά τους λογιστές.
  2.  Αναβάθμιση ηλεκτρονικού συστήματος αδειοδοτήσεων και ελέγχων. Με τη συγκεκριμένη παρέμβαση επιχειρείται η αναβάθμιση του OpenBusinnes, το οποίο αποτελεί την κεντρική πλατφόρμα αναγγελίας – γνωστοποιήσεων, όλων των διαδικασιών που πραγματοποιεί μια επιχείρηση: δηλαδή την αδειοδότηση, την έναρξη λειτουργίας και οποιαδήποτε άλλη μεταβολή. Στην ουσία θα υπάρξει η ολοκλήρωση της πλατφόρμας μέσω ενίσχυσης της
    υπολογιστικής της ισχύος ώστε να είναι πιο χρηστική – γρήγορη για τους χρήστες της.
  3. Απλούστευση διαδικασίας κλεισίματος επιχείρησης. Τα τελευταία 20 χρόνια έχουν γίνειαρκετές κινήσεις για την απλούστευση των διαδικασιών ίδρυσης επιχειρήσεων. Εντούτοις κατά το διάστημα αυτό δεν υπήρξε κάποια ουσιαστική βελτίωση του πλαισίου – μηχανισμού για το αντίστροφο, δηλαδή για το κλείσιμο των επιχειρήσεων. Πλέον στόχος είναι να υπάρξει διαλειτουργικότητα των συστημάτων, ώστε να γίνουν ταχύτερες οι διαδικασίες για το κλείσιμο των επιχειρήσεων. Η παρέμβαση αυτή θα ωφελήσει χιλιάδες επιχειρηματίες που διακόπτουν τις οικονομικές τους δραστηριότητες.
  4. Βελτίωση του πλαισίου υπερέκπτωσης δαπανών έρευνας και τεχνολογίας. Οι υπερεκπτώσεις των δαπανών για επενδύσεις σε έρευνα και τεχνολογία αποτελούν μία κρίσιμη παράμετρο ενίσχυσης πολλών επενδυτικών σχεδίων. Παρ’ όλα αυτά, τα απαιτούμενα δικαιολογητικά υποβάλλονται
    σήμερα με «στικάκι» στις αρμόδιες αρχές. Με τη βελτίωση του πλαισίου, θα δημιουργηθεί μία ειδική πλατφόρμα στην οποία θα υποβάλλονται ηλεκτρονικά τα όποια δικαιολογητικά ζητούνται.
  5. Ενοποίηση της νομοθεσίας προστασίας καταναλωτή σε ενιαίο κώδικα. Όπως έχει προαναγγελθεί, για την καλύτερη προστασία των καταναλωτών, αλλά και για τη βελτίωση των ελέγχων στις επιχειρήσεις, θα υπάρξει ενοποίηση του υφιστάμενου μηχανισμού. Ειδικότερα θα υπάρξει ενοποίηση του Συνηγόρου του Καταναλωτή, της ΔΙΜΕΑ και των υπηρεσιών της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου.
  6. Κατάργηση – αντικατάσταση δελτίου βιομηχανικής κίνησης. Πρόκειται για ένα χρόνιο αίτημα του μεταποιητικού τομέα, καθώς από τη δεκαετία του 1960 έως και σήμερα ο τρόπος υποβολής του δελτίου παραμένει ίδιος, δηλαδή κατατίθεται στη Γενική Γραμματεία Βιομηχανίας σε χαρτί, με στόχο να γίνεται αξιοποίηση των στοιχείων για τη βιομηχανική παραγωγή. Πλέον δρομολογείται η δημιουργία μιας ηλεκτρονικής πλατφόρμας στην οποία οι μεταποιητικές επιχειρήσεις θα υποβάλλουν τα στοιχεία. Με αυτόν τον τρόπο και οι επιχειρήσεις απαλλάσσονται από ένα χρόνιο διοικητικό βάρος, αλλά και το υπουργείο Ανάπτυξης θα μπορεί να έχει πρόσβαση σε όλα τα δεδομένα και να αντλεί στοιχεία για τη χάραξη της βιομηχανικής πολιτικής. Με το νέο σύστημα θα καταργηθούν και τα εξοντωτικά πρόστιμα που ισχύουν σήμερα.
  7.  Απλοποίηση διαδικασίας και δικαιολογητικών κατά τον εκσυγχρονισμό μεταποιητικών εγκαταστάσεων. Παρότι έχουν γίνει αρκετά βήματα τα τελευταία χρόνια στην κατεύθυνση αυτή, υπάρχουν ακόμη πολλά περιθώρια βελτίωσης. Μάλιστα, ο ΣΕΒ έχει καταγράψει μια σειρά στοιχείων τα οποία κρίνεται ότι δεν χρειάζεται να υποβάλλονται. Συνεπώς το υπουργείο Ανάπτυξης σε συνεργασία με το υπουργείο Περιβάλλοντος θα προχωρήσουν στην
    κατάργηση των δικαιολογητικών που «περιττεύουν».
  8. Βελτιώσεις στο θεσμικό πλαίσιο ίδρυσης «Επιχειρηματικού Πάρκου Μεμονωμένης Μεγάλης Μονάδας» (ΕΠΜΜΜ). Η επικείμενη παρέμβαση αποτελεί μέρος της ευρύτερης νομοθεσίας για τα Επιχειρηματικά Πάρκα. Στόχος είναι η δημιουργία ενός ελκυστικού πλαισίου για δημιουργία μεγάλων μονάδων, καθώς θα μπορούν να λειτουργούν σε έναν χώρο που θα αποτελεί «ανεξάρτητο» Επιχειρηματικό Πάρκο και θα επωφελείται από τα κίνητρα που παρέχονται σε αυτά.
  9.  Επέκταση βιομηχανιών σε όμορα ακίνητα όπου έχουν οριστεί ασύμβατες χρήσεις γης. Αν και υπάρχει σχετικό πλαίσιο από το 2013, ωστόσο κρίνεται ότι αυτό δεν είναι ιδιαίτερα χρηστικό. Στόχος της παρέμβασης είναι να διευκολυνθεί η επέκταση υφιστάμενων επιχειρήσεων ή η δημιουργία νέων σε περιοχές που γειτνιάζουν χρήσεις γης, όπως -για παράδειγμα- βιομηχανικής χρήσης και γενικής κατοικίας. Για παράδειγμα, μια λειτουργούσα μεταποιητική επιχείρηση μπορεί να έχει αποκτήσει κάποια διπλανή έκταση στην οποία η χρήση γης να είναι διαφορετική και να μην μπορεί να την αξιοποιήσει. Με την προωθούμενη μεταρρύθμιση θα επιχειρηθεί να υπάρξει «μια ισορροπία λογικής των αρχών της χωροταξίας» με σεβασμό στην προστασία του περιβάλλοντος.
  10. Επίλυση προβλημάτων χαρακτηρισμού αγροτικής γης υψηλής παραγωγικότητας σε περιπτώσεις βιομηχανικών εγκαταστάσεων. Η παρέμβαση θα είναι ανάλογη με αυτήν της χρήσης γης.
  11. Δυνατότητα λειτουργικής συνένωσης οικοπέδων/ αγροτεμαχίων σε περιοχές ανάπτυξης Επιχειρηματικών Πάρκων. Η παρέμβαση εντάσσεται στις παραπάνω περιπτώσεις.
  12. Βελτίωση όρων πρόσβασης βιομηχανικών οικοπέδων στα παρακείμενα οδικά δίκτυα. Πρόκειται για ένα γνωστό και συχνό πρόβλημα, καθώς πολλές επιχειρήσεις δεν έχουν εύκολη και ασφαλή πρόσβαση στο οδικό δίκτυο