Έτος ορόσημο θα αποτελέσει για το μεγάλο έργο της ανάπλασης του πρώην αεροδρομίου της Αθήνας στο Ελληνικό το 2027, καθώς τότε θα ξεκινήσει η παράδοση σημαντικών αναπτύξεων και κυρίως των πρώτων, σήμερα υπό κατασκευή, οικιστικών.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Lamda Development, Οδυσσέας Αθανασίου, κατά τη διάρκεια της χθεσινής γενικής συνέλευσης των μετόχων, έδωσε τη επικαιροποιημένη εικόνα για τα χρονοδιαγράμματα, επισημαίνοντας ότι το προαναφερόμενο έτος η ολοκλήρωση έργων θα αποτυπωθεί στα μεγέθη και την κερδοφορία της εταιρίας.
Οι υποδομές
Ειδικότερα, όπως είπε οι υποδομές εντός των 6.200 στρεμμάτων της μεγάλης ανάπτυξης θα είναι έτοιμες το 2027. Μεταξύ άλλων η υπογειοποίηση της Λεωφόρου Ποσειδώνος προχωρά ικανοποιητικά και θα έχει ολοκληρωθεί τον Οκτώβριο του 2026. Εκκρεμεί ο ορισμός από την πλευρά του υπουργείου Υποδομών ενός φορέα που θα λειτουργήσει το τούνελ. Σύμφωνα με τον κ. Αθανασίου οι δυσκολίες που αντιμετώπισε η εταιρία (δίκτυα που δεν ήταν γνωστά εξαρχής και έπρεπε να μετακινηθούν, αλλαγές κανονισμών κ.λ.π.) στην προσπάθειά της να προχωρήσει τις υποδομές τις οποίες χρηματοδοτεί μέχρι τώρα χωρίς να έχει προσφύγει σε δανεισμό, ήταν πολλές, ωστόσο, δικαιολογούνται από το μέγεθος του έργου.
Ο πύργος κατοικιών στο παραλιακό μέτωπο, Riviera Tower, θα παραδοθεί στους χρήστες του, άνοιξη με αρχές καλοκαιριού 2027. Σήμερα η κατασκευή του βρίσκεται στον 25ο όροφο (είναι 50 ορόφων με ύψος 200 μέτρα). Όλα τα διαμερίσματα, 173 στον αριθμό, έχουν πουληθεί. Ο εν λόγω πύργος ήταν από τις πρώτες αναπτύξεις που βγήκαν προς πώληση στην αγορά. Να σημειωθεί ότι η Lamda έχει ήδη σχηματίσει, ως οφείλει τυπικά, προβλέψεις για την πληρωμή ρητρών σε ορισμένους αγοραστές διαμερισμάτων στον Riviera Tower. Οι ρήτρες ενεργοποιούνται το Οκτώβριο του 2026 (4% ετησίως επί του ποσού που έχει διαθέσει ο αγοραστής για την αγορά του διαμερίσματος) με τη διοίκηση της Lamda να τονίζει ότι είναι ακόμα πρόωρο να γίνεται λόγος για αυτές από τη στιγμή που δεν είναι γνωστό το μέγεθος της καθυστέρησης.
Το 2027 θα έχουν ολοκληρωθεί οι 27 βίλες στο παραλιακό μέτωπο και οι 115 κατοικίες (Cove Residences) λίγο πιο πέρα, όπως και περίπου 1.000 διαμερίσματα στις γειτονιές Little Athens. Αναφορικά με τα διαμερίσματα όπως ειπώθηκε χθες η Lamda εδώ και ένα χρόνο απευθύνεται σε αγοραστές στις ΗΠΑ και ήδη το 40% των διαμερισμάτων που πουλάει είναι σε ξένους και το μεγαλύτερο ποσοστό αυτών είναι Αμερικάνοι.
Το σχολείο του Κωστέα Γείτονα, όπως και το ιδιωτικό πανεπιστήμιο (Πανεπιστήμιο Λευκωσίας) έχουν ενημερώσει τη Lamda ότι θα υποδεχθούν τους πρώτους μαθητές – φοιτητές τον Σεπτέμβριο του 2028, ενώ σταδιακά από τον ερχόμενο Ιούλιο θα παραδίδονται οι αθλητικές εγκαταστάσεις. Το πρώτο γήπεδο που ολοκληρώνεται είναι του στίβου. Οι αθλητικές εγκαταστάσεις που κατασκευάζονται καταλαμβάνουν συνολικά περί τα 450 στρέμματα (ο εθνικός κήπος στο Σύνταγμα είναι 130 στρέμματα).
Το εμπορικό κέντρο στη Βουλιαγμένης, The Ellinikon Mall, θα ολοκληρωθεί τέλος 2028 (αναμένεται το επόμενο διάστημα να υπογραφεί η σύμβαση κατασκευής του με τον Όμιλο ΓΕΚ Τέρνα), όπως και το ολοκληρωμένο τουριστικό συγκρότημα με καζίνο. Τέλος 2028 με 2029 θα παραδοθούν σε χρήση τα ξενοδοχεία στο παραλιακό μέτωπο (συνεργασία ΤΕΜΕΣ και Lamda), ενώ ο Πύργος μικτών χρήσεων δίπλα από το The Ellinikon Mall (συνεργασία Brook Lane – Lamda) τέλος 2029, καθώς αλλάζει ο σχεδιασμός του λόγω των εξελίξεων αναφορικά με το ΝΟΚ (Νέο Οικοδομικό Κανονισμό).
Η κατασκευή του εμπορικού κέντρου στην παραλία, Rivierra Galleria, βρίσκεται στον πρώτο όροφο με χρόνο αποπεράτωσης το 2026. Οι εργασίες στη Μαρίνα του Αγίου Κοσμά ξεκινούν μέχρι τον Αύγουστο. Θα γίνει εμβάθυνση της λιμενολεκάνης (από τα 4 μέτρα στα 7) προκειμένου να φιλοξενεί μεγάλα σκάφη.
Τα παραπάνω συνιστούν τις κυριότερες αναπτύξεις της πρώτης φάσης του Ελληνικού. Όπως σημειώθηκε χθες η δεύτερη φάση θα ξεκινήσει μετά το 2030 και θα αφορά το υπόλοιπο του πάρκου και περισσότερες οικιστικές αναπτύξεις.
Αρωγός στην προσπάθεια που καταβάλλεται για την γρηγορότερη ολοκλήρωση των αναπτύξεων έχει καταστεί το τελευταίο διάστημα και η τεχνική μονάδα (CBU) που έχει δημιουργήσει εσωτερικά η Lamda (με 40 εργαζόμενους) και η οποία έχει αναλάβει ήδη να κατασκευάσει ορισμένες από τις οικιστικές αναπτύξεις του Ελληνικού. Μελλοντικά θα αναλάβει περισσότερα έργα προσφέροντας στην εταιρία εξοικονόμηση της τάξεως του 5% με 6% στο capex των αναπτύξεων (ουσιαστικά το κέρδος ενός τρίτου εργολάβου).
Η πορεία της μετοχής
Ο κ. Αθανασίου απαντώντας χθες σε διαμαρτυρίες επενδυτών αναφορικά με την πορεία της μετοχής υπογράμμισε ότι «ως διοίκηση αυτό που είναι δυνατό να ελέγξουμε είναι τα θεμελιώδη μεγέθη, τα οποία δεν συνάδουν με την αποτύπωση της αξίας της εταιρίας στο ταμπλό της Σοφοκλέους».
Όπως είπε ειδικότερα, η αξία του χαρτοφυλακίου ακινήτων της Lamda έχει διαμορφωθεί σε 3,3 δις. έχει διαθέσιμα 0,7 δις. και βρίσκεται στον τέταρτο χρόνο κατασκευής του Ελληνικού χωρίς να έχει εκταμιεύσει δάνειο, με τον δείκτη του καθαρού δανεισμού σε σχέση με την αξία του επενδυτικού χαρτοφυλακίου στο 15%.
Επανέλαβε επίσης ότι από το Ελληνικό η Lamda αναμένει υπεραξίες της τάξεως του 1,5 δις. ευρώ από τις σχεδιαζόμενες οικιακές αναπτύξεις, συνολικής έκτασης 1 εκατ. τ.μ., με βάση την επιφάνεια δόμησης.
Σημειώνεται ότι έχει αποφασιστεί η αποπληρωμή του ομολογιακού δανείου ύψους 230 εκατ. που σύναψε η Lamda το 2022, με επιτόκιο 4,7% από τα διαθέσιμα της εταιρίας.
Αναφερόμενος στην κριτική που γίνεται μεταξύ άλλων για τις αποφάσεις της διοίκησης όσο αφορά π.χ. το χρόνο πώλησης των διαμερισμάτων του Riviera Tower (λέγεται ότι έγιναν πρώρα και ως εκ τούτου όχι στις τιμές που θα έπιαναν τώρα τα διαμερίσματα) σημείωσε ότι «οι εμπλεκόμενοι στο έργο είναι πολλοί (μέτοχοι, δημόσιο, συνέταιροι, κάτοικοι, τοπική αυτοδιοίκηση κ.α.). Οι αποφάσεις που λαμβάνουμε είναι μια άσκηση ισορροπίας δεν είναι άσπρο ή μαύρο τα πράγματα και είναι αδύνατο να ικανοποιηθούν όλοι. Δεν βρισκόμαστε σε χώρα της Ανατολής που δίνει εντολή ο Εμίρης και όλα γίνονται».
Ακόμη, ο επικεφαλής της Lamda απαντώντας σε σχετικό ερώτημα εκτίμησε ότι σε 5 με 6 χρόνια, όταν δηλαδή θα έχουν ολοκληρωθεί και οι αναπτύξεις στο Ελληνικό οι οποίες θα προσελκύουν μεγάλο αριθμό επισκεπτών, το ήδη εξαιρετικά επιβαρυμένο κυκλοφοριακό πρόβλημα στην Αττική και ειδικότερα στα Νότια Προάστια θα γίνει χειρότερο. Ανέφερε ότι η εταιρία είναι πρόθυμη να συμβάλει στις λύσεις που θα αποφασιστούν με την εκπόνηση μελετών, όπως το έχει πράξει ήδη για την υπό σχεδιασμό σήραγγα του Υμηττού και άλλα έργα στη Βουλιαγμένης και πρόσθεσε πως βρίσκεται σε εξέλιξη συζήτηση με την Ελληνικό Μετρό ώστε να κατασκευαστεί στάση του Μετρό εντός της έκτασης του πρώην αεροδρομίου.