Για τη μάχη των μεριδίων αλλά και της κερδοφορίας ετοιμάζεται ο κλάδος των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών εν μέσω θέρους και εν όψει ενός απαιτητικού χειμώνα από πλευράς κατανάλωσης.
Όπως σχολιάζουν στη «Ν» στελέχη του χώρου, η αλλαγή σκυτάλης στην ηγεσία της Κωτσόβολος με την αποχώρηση του κ. Βασιλάκου και την αλλά και στην ηγεσία του Public με την αποχώρηση του κ. Μπουρλά, και την ανάληψη του κ. Γαλάνη, σηματοδοτούν ανακατατάξεις στη στρατηγική και τους στόχους όχι μόνο των δύο σημαντικών αλυσίδων του κλάδου αλλά ολόκληρης της λιανικής των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών, που προχωρά σε πλήρη αναδιάταξη των δυνάμεών της, συμπεριλαμβανομένων και των συνεταιρισμών του κλάδου. Χαρακτηριστική είναι η χθεσινή τοποθέτηση στο Linkedin σημαντικού εκπροσώπου μεγάλου συνεταιρισμού ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών, ο οποίος τονίζει πως «ήρθε η ώρα να ενώσουμε τις δυνάμεις μας;
Οι συνεταιρισμοί ηλεκτρικών ειδών στην Ελλάδα έχουν κάτι πολύ ισχυρό: Ιστορία, τοπική εμπιστοσύνη, Ανθρώπους που νοιάζονται. Η λύση;
Ενοποίηση δυνάμεων. Συντονισμένη στρατηγική.Δεν είναι εύκολο. Αλλά είναι αναγκαίο.
Όχι για να επιβιώσουμε.Αλλά για να κερδίσουμε πίσω την ποιότητα της ζωής μας. Επόμενα βήματα:
Ανοικτός διάλογος με δημιουργία κοινής ομάδας εργασίας,Πιλοτική συνεργασία σε 1-2 τομείς (π.χ. marketing)».
Και συμπληρώνει λέγοντας «ας κάνουμε το πρώτο βήμα. Ως συνεργάτες».
Ποιος διεκδικεί μερίδια
Ηγετικό μερίδιο αγοράς κατέχει η αλυσίδα Κωτσόβολος, στη δεύτερη και τρίτη θέση κονταροχτυπιούνται Public και Πλαίσιο. Έπονται οι συνεταρισμοί. Το κρίσιμο ερώτημα είναι ποια τακτική θα ακολουθήσουν πλέον οι ηγεσίες των αλυσίδων, μιας και όπως λένε οι αναλυτές, το δίλημμα είναι διττό, και αφορά επιθετική πολιτική και αύξηση μεριδίων και τζίρου εις βάρος της κερδοφορίας ή συντηρητική εμπορική πολιτική, τυχόν απώλεια μεριδίου και τζίρου αλλά ενίσχυση της κερδοφορίας. Και όλα αυτά σε μια αγορά που δεν μεγαλώνει αλλά αντίθετα πιέζεται λόγω καταναλωτικής αδυναμίας, μεγάλων αποκλίσεων μεταξύ ισχυρών και πιο αδύναμων εμπορικών κρίκων της λιανικής, εμφάνισης νέων κατασκευαστών επωνυμιών ασιατικής προέλευσης αλλά και συμμόρφωσης στα νέα πρότυπα περί ενεργοβόρων και περιβαλλοντικά φιλικών συσκευών, καθ’υπόδειξη της ευρωπαϊκής νομοθεσίας.
Συνολικά την προηγούμενη χρονιά ο τζίρος της αγοράς έφτασε τα 3,1 δις. ευρώ, διαμορφωμένος στο -4,1% σε σύγκριση με το 2023. Στο -0,5% διαμορφώθηκαν και οι πωλήσεις τεμαχίων. Σύμφωνα με τα στοιχεία της GFK, τη μερίδα του λέοντος από τον τζίρο των 3,1 δις. ευρώ το 2024, απέσπασαν τα είδη τηλεπικοινωνιών με ποσοστό 33,3%, ακολούθησαν οι λευκές συσκευές με 19,6% παρά την πτώση τους συνολικά στο έτος, τα κλιματιστικά με 12,2% παρά την πτώση τους συνολικά στο έτος. Έπονται με ποσοστό 11,7% τα είδη πληροφορικής, με 11,5% τα consumer electronics (τηλεοράσεις κ.λπ), με 11,2% οι μικροσυσκευές και 0,5% τα φωτογραφικά είδη.
Στους πρώτους μήνες του 2025 δεν εκπληρώθηκαν οι προσδοκίες για τις εκπτώσεις. Παρόλα αυτά υπήρξε ικανοποιητική ζήτηση σε κάποιες κατηγορίες προϊόντων. Ειδικότερα τα πλυντήρια – στεγνωτήρια κινήθηκαν σχετικά καλά το πρώτο διάστημα του 2025, ακολούθησαν οι πωλήσεις ψυγείων. Ανοδικά κινήθηκαν οι αντλίες θερμότητας, ενώ ενθαρρυντική είναι η τάση για συσκευές ρομπότ, τις σκούπες sticks και τις συσκευές airfryers. Επίσης σημαντική είναι η συμβολή του τουριστικού τομέα στις πωλήσεις του κλάδου λόγω της ζήτησης για πακέτα ανακαινίσεων που περιλαμβάνουν και ηλεκτρικές, ηλεκτρονικές συσκευές.
Για το σύνολο του 2025 οι εκτιμήσεις δίνουν τζίρο στα επίπεδα του 2024 και αύξηση κατά 2% στις πωλήσεις τεμαχίων. Και αυτό για δύο λόγους, πρώτον διότι οι τιμές στα ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά είδη έχουν πλέον σταθεροποιηθεί μετά τις ανατιμήσεις του προηγούμενου πληθωριστικού κύματος και δεύτερον διότι οι καταναλωτές στρέφονται σε πιο φθηνά προϊόντα, λόγω οικονομικής δυσπραγίας, κάλυψης άλλων ανελαστικών δαπανών και ικανοποίησης αναγκαίων μόνο αγορών, συμπεριλαμβανομένων των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών.
Στην Αθήνα το μεγάλο συνέδριο και η Γενική Συνέλευση του Συνδέσμου Βιομηχανιών και Επιχειρήσεων Ηλεκτρικών Συσκευών APPlia Europe με τη συμμετοχή του APPLiA Hellas
Στο μεταξύ στην Αθήνα ο Σύνδεσμος Βιομηχανιών και Επιχειρήσεων Ηλεκτρικών Συσκευών APPLiA Hellas, μέλος του APPLiA Europe, φιλοξενεί για πρώτη φορά το Συνέδριο και τη Γενική Συνέλευση του APPLiA Europe (10, 11 και 12 Ιουνίου 2025), με τη συμμετοχή 130 κορυφαίων στελεχών από τον ευρωπαϊκό και τον ελληνικό κλάδο των ηλεκτρικών οικιακών συσκευών, με ατζέντα θεμάτων τις τεχνολογικές, περιβαλλοντικές και εμπορικές εξελίξεις της επόμενης μέρας του κλάδου που περιλαμβάνει και το μανιφέστο για τη βιωσιμότητα του κλάδου 2024-2029, με βάση τις νέες συνθήκες που διαμορφώνουν στην αγορά και την κατανάλωση η ενέργεια αλλά και άλλες περιβαλλοντικές παράμετροι.
Χαρακτηριστική είναι η τοποθέτηση της APPLiA Europe στην ιστοσελίδα του πως «περίπου το 55% των ευρωπαϊκών νοικοκυριών δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να αγοράσουν πλυντήριο πιάτων. Η ενεργειακή φτώχεια δεν αποτελεί πρόβλημα μόνο στις αναπτυσσόμενες χώρες αλλά και στην Ευρώπη, επηρεάζοντας σήμερα 90 εκατομμύρια νοικοκυριά».
Παρόντα στο συνέδριο της Αθήνας θα είναι όλα τα μέλη του APPLiA Hellas, μεταξύ των οποίων LG Electronics, Haier Europe, Samsung, Beko, Hisense, De’Longhi, Groupe SEB, Teka, ClimaQuest, Damkalides, Franke, Τουρνικιώτη, Αμοιρίδης-Σαββίδης, Carad, Γ.Ε. Δημητρίου, Daikin, Electrolux, FGEurope, Inventor, Klimatechniki, Sun, Versuni, Upcon, Asbis, Vorwerk, Liebherr, Carrier, Tesla, Fujitsu και Westnet. Επίσης κορυφαίοι ηγέτες της ευρωπαϊκής αγοράς, εκπροσωπώντας μερικές από τις σημαντικότερες εταιρείες του κλάδου, όπως οι Hakan Bulgurlu, CEO της Arcelik και Πρόεδρος του APPLiA Europe, Peter Goetz, Αντιπρόεδρος της BSH Europe και Αντιπρόεδρος του APPLiA από το 2018, Jochem Ybema, CFO της BSH Home Appliances BV και Ταμίας του APPLiA Europe, Martyn Davies, Managing Director Κεντρικής & Ανατολικής Ευρώπης της Dyson, Chris Braam, CEO της Electrolux Europe, Neil Tunstall, CEO της Haier Europe, Reinhard Zinkann, Εκτελεστικός Διευθυντής και Συνιδιοκτήτης της Miele, και Αντιπρόεδρος του APPLiA, Dr. Choi, SVP της Samsung Electronics, Dr. Thomas Rodemann, Μέλος ΔΣ της Vorwerk, Nicola Serafin, Group General Manager της De’Longhi, Paolo Falcioni, Γενικός Διευθυντής του APPLiA Europe.