Skip to main content

Είναι τα Zara το νέο πρόσωπο της πολυτέλειας; Αν το καμηλό παλτό των 699 δολαρίων σας πηγαίνει…

Η ισπανική μάρκα επεκτείνεται στην ακριβότερη μόδα. Αλλά δεν πρέπει να λησμονήσει την έμφαση στις «αξίες» για τις οποίες είναι γνωστή.

Στροφή στην «αριστοκρατία» επιδιώκουν τα Zara, με την χάραξη μιας νέας στρατηγικής στην παραγωγή ρούχων, όχι χωρίς ρίσκο.

Η ναυαρχίδα της Inditex είναι γνωστή για το σικ αλλά φτηνό ντύσιμο που προσφέρει, «κυνηγώντας» τα πολυτελή brands. Όταν τα κορυφαία ονόματα της μόδας βγάζουν στην πασαρέλα τις νέες τους κολεξιόν τα Zara ακολουθούν ταχύτατα, με παρόμοια πατρόν, σε εξαιρετικά χαμηλότερες τιμές.

Όμως, όπως εξηγεί το Bloomberg, καθώς οι επώνυμες μάρκες μετά την πανδημία άρχισαν να ανεβάζουν τις τιμές, με τον τομέα της premium μόδας να είναι ήδη στριμωγμένος από τα lockdown, άρχισε να ανοίγει η ψαλίδα των τιμών μεταξύ των ακριβών και των φτηνών brands.

Τα Zara, έσπευσαν να καλύψουν το κενό μπήκαν σφήνα, ξεκινώντας την πώληση πολυτελών βραδινών ρούχων, και σακακιών από πραγματικό σουέτ, που ανταγωνίζονται αυτά των ακριβότερων μπουτίκ.

Αν και οι μέσες τιμές των ανδρικών και γυναικείων ενδυμάτων των Zara που διατίθενται online στις ΗΠΑ είναι αυξημένες μόνο κατά 1% σε σύγκριση με το 2023, σε σχέση με το 2022 παρουσιάζουν αύξηση κατά 20%, σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών για το λιανεμπόριο EDITED.

Αυτό εξηγείται από την αύξηση του κόστους των υλικών και των μεταφορών που επηρεάζει όλους τους λιανοπωλητές. Για παράδειγμα, οι μέσες τιμές της H&M είναι κατά 12% ακριβότερες από ό,τι το 2022, επίσης σύμφωνα με το EDITED.

Φόρεμα στα 489 δολάρια

Αλλά αντανακλά επίσης το γεγονός ότι η Zara ανεβάζει τη ποιότητα των υλικών της.

Μια, περιορισμένης έκδοσης, συλλογή από πραγματικό δέρμα που διατίθεται στον ιστότοπό της και σε ορισμένα φυσικά καταστήματα, διαθέτει ένα καμηλό παλτό που κοστίζει 699 δολάρια και ένα φόρεμα στα 489 δολάρια. Τιμέε που απέχουν πολύ από τις μπλούζες των 30 δολαρίων, για τις οποίες ήταν γνωστή η μάρκα.

Βέβαια, μπορείτε ακόμα να βρείτε τα φθηνά της ρούχα, τα οποία ωστόσο αναμένεται να εμφανίζονται όλο και πιο συχνά δίπλα σε κασμιρένια πουλόβερ και μεταξωτά φορέματα.

Συνεργασίες και μεγάλα καταστήματα

Παράλληλα, τρέχουν και οι συνεργασίες με ακριβές φίρμες όπως η Clarks, της οποίας τα παπούτσια Wallabee γνωρίζουν μεγάλη επιτυχία.

Εξάλλου με την στρατηγική της να κλείνει τα μικρότερα καταστήματα και να ανοίγει μεγαλύτερα, τα ψώνια μοιάζουν με μια πιο premium εμπειρία.

Στο Zara στο Battersea Power Station του Λονδίνου, τα ξεχωριστά τμήματα με παπούτσια και εσώρουχα θα ταίριαζαν απόλυτα σε ένα πολυτελές πολυκατάστημα.

H αλλαγή στρατηγικής προέκυψε από τότε που η Marta Ortega Perez, η 40χρονη κόρη του δισεκατομμυριούχου ιδρυτή της Inditex Amancio Ortega Gaona, ανέλαβε την προεδρία τον Απρίλιο του 2022.

Και η προσέγγισή της αποδίδει καρπούς, καθώς η μεσαία τάξη στις ΗΠΑ και την Ευρώπη που βρίσκεται υπό πίεση, επιλέγει τα Zara – μαζί με την αδελφή της εταιρεία και αγαπημένη για τους οπαδούς της αθόρυβης πολυτέλειας, Massimo Dutti.

Επιστροφή στα κέρδη

Μετά από μια περίοδο κατά την οποία η αύξηση των πωλήσεων της Inditex επιβραδύνθηκε, κυρίως λόγω της πανδημίας, τα έσοδα επιταχύνονται και πάλι.

Η εταιρεία, ανακοίνωσε τον Δεκέμβριο ότι οι πωλήσεις τις προηγούμενες έξι εβδομάδες αυξήθηκαν κατά 14%, ενώ το ακαθάριστο περιθώριο κέρδους της για ολόκληρο το έτος αναμένεται να αυξηθεί κατά 0,75 ποσοστιαίες μονάδες, σε σύγκριση με την προηγούμενη εκτίμησή της εταιρείας ότι θα παραμείνει σταθερό.

Τα ρίσκα

Πάντως η στροφή σε ρούχα πολυτελείας δεν είναι χωρίς ρίσκο.

Ο μεγαλύτερος κίνδυνος είναι, η προσέγγιση των Zara να ξενίσει τους κλασσικούς πελάτες της, ιδίως την στιγμή που η -επίσης- προσιτή Shein επεκτείνεται εν όψει της πιθανής εισαγωγής της στο χρηματιστήριο, ενώ και η φθηνή Primark στοχεύει στις ΗΠΑ, τη δεύτερη μεγαλύτερη αγορά της Zara.

Να σημειωθεί ότι τα Zara δεν είναι τα μόνα που επιχειρούν να γεφυρώσουν το χάσμα μεταξύ υψηλού και χαμηλού κόστους.

Η Cos, η μινιμαλιστική μάρκα που ανήκει στην ανταγωνίστρια H&M διαθέτει μια υψηλής αισθητικής και ποιότητας συλλογή Atelier. Το ίδιο και η premium εταιρεία λιανικής πώλησης Reiss.

Επιμέλεια: Κατερίνα Άτση