Skip to main content

ΓΕΚ Τέρνα: Υπό εξέταση νέα χρηματοοικονομικά εργαλεία

Φωτ. ΑΝΤΩΝΗΣ ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΣ/EUROKINISSI

Γιώργος Περιστέρης: Μελέτη για την αξιοποίηση των παραχωρήσεων

Την αξιοποίηση των παραχωρήσεων ως χρηματοδοτικό εργαλείο μελετά η ΓΕΚ Τέρνα, έχοντας πλέον το μεγαλύτερο χαρτοφυλάκιο με διαφορά από όλα τα υπόλοιπα στη χώρα.

Όπως είπε χθες, απαντώντας σε σχετικό ερώτημα, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΓΕΚ Τέρνα, Γιώργος Περιστέρης, στο πλαίσιο της έκτακτης γενικής συνέλευσης των μετόχων, «πράγματι ο τομέας των παραχωρήσεων έχει μεγαλώσει πολύ σαν δραστηριότητα, ενώ σε αυτόν επενδύουμε σημαντικά κεφάλαια».

Αφού ξεκαθάρισε ότι «δεν έχει ληφθεί καμία σχετική απόφαση» σημείωσε πως «θα γίνουν μελέτες για το πως θα αξιοποιηθεί ο τομέας χρηματοοικονομικά» κάνοντας χρήση του όρου Financial Engineering (ανάπτυξη και την υλοποίηση νέων χρηματοοικονομικών εργαλείων). Όπως εκτιμάται θα εξεταστεί, μεταξύ άλλων, πιθανή έκδοση ομολόγου, εισαγωγή της ΓΕΚ Παραχωρήσεις στο Χρηματιστήριο κ.λ.π.

Σημειώνεται ότι το χαρτοφυλάκιο του Ομίλου ΓΕΚ Τέρνα, περιλαμβάνει το 100% των αυτοκινητοδρόμων, Νέα Οδός και Κεντρική Οδός, το 17% της Ολυμπίας Οδού, το 32,5% του νέου υπό κατασκευή από την ίδια αεροδρομίου στο Ηράκλειο Κρήτης, το 49% του επίσης υπό κατασκευή Ολοκληρωμένου Τουριστικού Συγκροτήματος με καζίνο στο Ελληνικό, υποδομές διαχείρισης απορριμμάτων, σταθμούς αυτοκινήτων κ.α.

Το επόμενο διάστημα θα προστεθούν στο εν λόγω χαρτοφυλάκιο δύο από τις μεγαλύτερες συμβάσεις παραχώρησης, η Αττική Οδός για την οποία έχει πλειοδοτήσει στο διαγωνισμό με προσφορά 3,3 δισ. ευρώ, η Εγνατία Οδός (το 75%) με προσφορά περίπου 1,5 δισ. ευρώ και σε συνεργασία με την Egis Projects, αλλά και το μεγαλύτερο τμήμα του Βορείου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) Ηράκλειο – Χανιά, προϋπολογισμού κατασκευής 1,8 δισ. ευρώ, στο οποίο η ΓΕΚ Τέρνα είναι μειοδότης με την επίσημη ανακοίνωση να αναμένεται σε λίγες ημέρες.

Βάσει στοιχείων που έχει δημοσιοποιήσει η διοίκηση της ΓΕΚ Τέρνα, τα συνολικά μερίσματα που θα εισπράξει ο Όμιλος από τις συμβάσεις παραχώρησης σε όλη τη διάρκεια ζωής τους (συνήθως 25 έτη) θα διαμορφωθούν σε 11 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 8 δισ. θα προέλθουν από τις παραχωρήσεις των μεγάλων αυτοκινητοδρόμων (δεν περιλαμβάνεται ο ΒΟΑΚ).

Σύμφωνα με τον κ. Περιστέρη, η διαδικασία για τη νέα παραχώρηση της Αττικής Οδού προχωρά κανονικά και η προοπτική είναι η σύμβαση να υπογραφεί σε μερικούς μήνες και αυτό παρά την προσφυγή που έχει γίνει στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) από την κοινοπραξία με τη δεύτερη καλύτερη προσφορά (Μυτιληναίος – Vinci). «Ο διαγωνισμός ήταν απολύτως διαφανής και δεν πιστεύουμε ότι θα υπάρξει κάποιο ζήτημα» είπε σχετικά χθες ο επικεφαλής της ΓΕΚ Τέρνα, απαντώντας επίσης σε ερώτημα μετόχου.

Να σημειωθεί σχετικά με την Αττική Οδό ότι θεωρείται πιθανό αφού ολοκληρωθεί η διαδικασία ανάθεσής της στην ΓΕΚ Τέρνα να υπάρξει συμφωνία (μια ή περισσότερες) εισόδου και άλλων μετόχων στην παραχώρηση (ενδεχομένως άλλων κατασκευαστικών ομίλων).

Για την Εγνατία Οδό σημείωσε ότι από την πλευρά της ΓΕΚ Τέρνα έχουν δοθεί όλα τα αναγκαία έγγραφα περιλαμβανομένων των εγγυήσεων για τη διαθεσιμότητα των χρημάτων και είναι θέμα της Πολιτείας να προχωρήσει η υπογραφή της σύμβασης. Εκτίμησε πάντως ότι είναι θέμα εβδομάδων.

Κατά τον ίδιο δεν υπάρχει καμία αντίδραση από την πλευρά του υπουργείου Υποδομών για τις πρότυπες προτάσεις που έχει καταθέσει ο Όμιλος τον περασμένο Μάιο. Η πρώτη, σε κοινοπραξία με τις Άβαξ και Άκτωρ Παραχωρήσεις, αφορά τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού προς Ραφήνα, Λαύριο καθώς και τη σήραγγα Ηλιουπόλεως και η δεύτερη τον αυτοκινητόδρομο Ελευσίνα – Οινόφυτα που θα παρακάμπτει την Αττική και θα συμβάλλει στην αποσυμφόρηση του Κηφισού.

Απαντώντας σε άλλο ερώτημα ο επικεφαλής του κατασκευαστικού – ενεργειακού ομίλου σημείωσε ότι το πρόβλημα της έλλειψης εργατικού προσωπικού δεν έχει την ίδια οξύτητα σε όλη τη χώρα, ενώ σχολιάζοντας το μεγάλο πλέον ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων που έχει ο Όμιλος (7,3 δισ. αν συμπεριληφθεί ο ΒΟΑΚ) είπε πως το 60% αυτού είναι ιδιωτικά έργα με τη συμμετοχή και της ΓΕΚ Τέρνα, και αυτό προσδίδει ασφάλεια στον Όμιλο, ενώ πρόσθεσε: «Είναι γνωστό ότι εκτελούμε τα έργα με ποιότητα και με ταχύτητα, τελειώνουν στην ώρα τους, άρα το ανεκτέλεστο ‘τρώγεται’ πολύ γρήγορα».

Ο κ. Περιστέρης δεν διέψευσε ότι βρίσκονται σε εξέλιξη συζητήσεις για την πώληση της Τέρνα Ενεργειακής, χωρίς όμως να πει τίποτα σχετικό.

Η έκτακτη γενική συνέλευση της ΓΕΚ Τέρνα χθες ενέκρινε τη διαδικασία της επιτυχούς διάθεσης σε θεσμικούς επενδυτές 6 εκατ. μετοχών της που της απέφερε στο ταμείο της το συνολικό ποσό των 79,2 εκατ. ευρώ.