Skip to main content

32ο Money Show: Το πρόβλημα των φορτοεκφορτώσεων στην Θεσσαλονίκη

Η έλλειψη και ο ανεπαρκής αριθμός χώρων φορτοεκφόρτωσης, η παράνομη κατάληψη των υφιστάμενων χώρων από Ι.Χ. και το διπλοπαρκάρισμα, βασικές αιτίες

Πάνω από 20.000 φορτοεκφορτώσεις, εκ των οποίων οι μισές στο κέντρο της πόλης, εκτιμάται ότι πραγματοποιούνται κάθε μέρα στο Πολεοδομικό Συγκρότημα Θεσσαλονίκης, σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποιήθηκε από την Palmos Analysis για λογαριασμό του Εμποροβιομηχανικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης (ΕΒΕΘ), στις 17-31 Ιανουαρίου, σε δείγμα 1.074 επιχειρήσεων, και παρουσιάστηκε σήμερα, στο 32ο πολυσυνέδριο Money Show.

Βάσει της έρευνας για τις συνθήκες φορτοεκφόρτωσης στο πολεοδομικό συγκρότημα, την οποία παρουσίασαν ο διευθυντής ερευνών και συνιδρυτής της Palmos Analysis, Πασχάλης Τεμεκενίδης και ο πρώτος αντιπρόεδρος του ΕΒΕΘ, Μανώλης Βλαχογιάννης, δύο στις τρεις επιχειρήσεις (63%) στο πολεοδομικό συγκρότημα (ΠΣΘ) δεν διαθέτουν ή δεν έχουν πρόσβαση σε ειδικούς χώρους φορτοεκφόρτωσης, ενώ ακόμα μικρότερο ποσοστό (23%) έχει στη διάθεσή του ιδιωτικό χώρο.

Σημαντικά πιο «στριμωγμένη» είναι η εικόνα στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, όπου το ποσοστό των επιχειρήσεων που έχουν ιδιωτικό χώρο για φορτοεκφόρτωση είναι μόλις 3%, ενώ πάνω από επτά στις 10 (71%) δεν διαθέτουν ή δεν έχουν πρόσβαση σε ειδικούς χώρους.

Η έλλειψη και ο ανεπαρκής αριθμός χώρων φορτοεκφόρτωσης, η παράνομη κατάληψη των υφιστάμενων χώρων από Ι.Χ. και το διπλοπαρκάρισμα αναφέρονται από μεγάλο αριθμό των συμμετεχόντων στην έρευνα ως οι βασικοί παράγοντες που δυσκολεύουν τις διαδικασίες φορτοεκφόρτωσης και διογκώνουν το πρόβλημα, ειδικά στο κέντρο της Θεσσαλονίκης.

Πάντως, το 61% των επιχειρήσεων συμφωνεί με τον καθορισμό συγκεκριμένων ωρών για τις διαδικασίες φορτοεκφόρτωσης προϊόντων/πρώτων υλών στο ΠΣΘ και παρόμοιο ποσοστό (περίπου 60%) εντοπίζεται σχεδόν οριζόντια σε όλες τις κατηγορίες των ερωτηθέντων. Η συμφωνία όμως, για τον καθορισμό συγκεκριμένων ωρών, συνοδεύεται από προϋποθέσεις που θέτουν οι ίδιες οι επιχειρήσεις που συμφωνούν με το μέτρο, σχετικά με: τις ζώνες ωρών φορτοεκφόρτωσης, τη συμβατότητα των ωρών φορτοεκφόρτωσης με τις ώρες λειτουργίας των επιχειρήσεων κτλ.

Ως προς τη συχνότητα των φορτοεκφορτώσεων προϊόντων, περίπου έξι στους δέκα ερωτηθέντες (ποσοστό 58%), δηλώνουν ότι αυτές πραγματοποιούνται σε καθημερινή βάση. Το ποσοστό αυτό είναι υψηλότερο στους κλάδους της εστίασης/καφέ/μπαρ (66%) και των τροφίμων-ποτών (εκτός super markets) με 84% και στα super markets (97%).

Το 26% αναφέρουν ότι φορτοεκφορτώσεις πραγματοποιούνται δύο-τρεις φορές την εβδομάδα (72% στα πρατήρια καυσίμων και 51% στο λιανικό εμπόριο επίπλων/φωτιστικών/οικιακού εξοπλισμού), το 7% μία φορά την εβδομάδα (14% στον κλάδο λιανικού εμπορίου ενδύμων – υποδημάτων και 15% στον κλάδο βιβλιοπωλείων/χαρτικών), ενώ το 8% αναφέρουν ότι οι φορτοεκφορτώσεις στην επιχείρησή τους πραγματοποιούνται με συχνότητα δύο έως τριών φορών τον μήνα (37% στον κλάδο ενδυμάτων – υποδημάτων και 12% στις υπόλοιπες επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου).

Ο μέσος χρόνος ανά φορτοεκφόρτωση στο πολεοδομικό συγκρότημα εκτιμάται σε 12 λεπτά της ώρας (κατά μέσο όρο από επτά έως και 16 λεπτά).

Περαιτέρω, το 75% των φορτοεκφορτώσεων πραγματοποιείται μεταξύ 7.30 το πρωί και 3 μετά το μεσημέρι, με τις μισές από αυτές (37%) να πραγματοποιούνται μεταξύ 9.30 π.μ. και 12 μ.μ, το 15% από 7.30 μέχρι 9.30 το πρωί και το 23% μεταξύ 12 και 3 μ.μ. Εφόσον, μάλιστα συνυπολογιστεί και το ποσοστό όσων δηλώνουν ότι δεν υπάρχει συγκεκριμένο μοτίβο φορτοεκφορτώσεων στην επιχείρησή τους, εκτιμάται ότι άνω του 85% των φορτοεκφορτώσεων στο ΠΣΘ πραγματοποιούνται μέσα στο χρονικό διάστημα 07:30 πμ με 15:00 μμ. Στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, η διάρκεια των φορτοεκφορτώσεων καταγράφεται αισθητά μικρότερη σε σχέση με το σύνολο του ΠΣΘ (περί τα εννέα λεπτά ανά φορτοεκφόρτωση κατά μέσο όρο).

Χώροι φορτοεκφόρτωσης

Όπως προαναφέρθηκε, βάσει των απαντήσεων στην έρευνα, δύο στις τρεις επιχειρήσεις (63%) δεν διαθέτουν ή δεν έχουν πρόσβαση σε ειδικούς χώρους φορτοεκφόρτωσης, ενώ ιδιωτικούς χώρους φορτοεκφόρτωσης διαθέτουν λιγότερες από μία στις τέσσερις (23%) και το 14% αναφέρουν ότι υπάρχει ειδικός χώρος φορτοεκφόρτωσης επί της οδού, στον οποίο έχουν πρόσβαση (με την μέση απόσταση από του δημόσιου χώρου φορτοεκφόρτωσης από την επιχείρηση να εκτιμάται σε λίγο πάνω από 10 μέτρα). Τα υψηλότερα ποσοστά επιχειρήσεων που δεν διαθέτουν ή δεν έχουν πρόσβαση σε ειδικό χώρο φορτοεκφόρτωσης εντοπίζονται στο κέντρο της Θεσσαλονίκης (71% στην 1η δημοτική κοινότητα-ΔΚ), στην 4η και την 5η Δ.Κ. του δήμου Θεσσαλονίκης (76% και 75% αντίστοιχα) και στο Δήμο Καλαμαριάς (78%). Παράλληλα, το μεγαλύτερο ποσοστό επιχειρήσεων με πρόσβαση σε δημόσιο χώρο φορτοεκφόρτωσης εντοπίζεται στο κέντρο της Θεσσαλονίκης (27%), όπου όμως καταγράφεται και το χαμηλότερο –σχεδόν μηδενικό– ποσοστό επιχειρήσεων με ιδιωτικό χώρο φορτοεκφόρτωσης.

Οι επιχειρήσεις στο κέντρο της Θεσσαλονίκης έχουν σε γενικές γραμμές μικρότερο συνολικό εμβαδόν σε σχέση με το σύνολο του Πολεοδομικού Συγκροτήματος Θεσσαλονίκης (48% μέχρι 100 τ.μ. έναντι 37% στο σύνολο του ΠΣΘ) και βρίσκονται σε αυξημένο ποσοστό σε κεντρικούς δρόμους χωρίς διέλευση αστικών λεωφορείων (24% έναντι 17% στο σύνολο του ΠΣΘ). Ωστόσο, συχνότητα των φορτοεκφορτώσεων σε αυτές είναι στο επίπεδο του μέσου όρου του ΠΣΘ, συνεπώς εκτιμάται ότι στις επιχειρήσεις του κέντρου της Θεσσαλονίκης εκτελείται πάνω από το 50% των φορτοεκφορτώσεων στο ΠΣΘ, ήτοι πάνω από 10.000 φορτοεκφορτώσεις ημερησίως.

.