Skip to main content

Αττική Οδός: Περισσότερες και από το 2019 οι διελεύσεις

EUROKINISSI

Στα 214 εκατ. ευρώ τα έσοδα για τον αυτοκινητόδρομο το 2023

Σημαντική αύξηση στις μηνιαίες διελεύσεις οχημάτων και τα έσοδα σημείωσε το 2023 η Αττική Οδός.

Ξεπέρασε ακόμα και τα νούμερα που είχε πετύχει το 2019, δηλαδή πριν η πανδημία επηρεάσει την κίνηση του αστικού αυτοκινητοδρόμου για δύο συνεχή έτη (2020 και 2021).

Σύμφωνα με πληροφορίες η προηγούμενη οικονομική χρήση έκλεισε για την Αττική Οδό με έσοδα 214 εκατ. ευρώ (δεν περιλαμβάνει ΦΠΑ) αυξημένα σε σχέση με το 2022 κατά 9% και έναντι του 2019 κατά περίπου 10,3%.

Σημειώνεται ότι τα δύο δυσκολότερα έτη της πανδημίας, 2020 και 2021, τα έσοδα του αστικού αυτοκινητόδρομου ήταν 150,9 εκατ. και 176,7 εκατ. ευρώ.

Αντίστοιχα, η μέση ημερήσια κυκλοφορία οχημάτων το 2023 αυξήθηκε σε σχέση με ένα χρόνο πριν κατά 9,5% και έναντι του 2019, 9,8%.

Πέρυσι η μέση ημερήσια κυκλοφορία διαμορφώθηκε σε περίπου 259 χιλ. διελεύσεις με τους μήνες που πρωταγωνίστησαν να είναι ο Ιούνιος 293 χιλ. (10% αύξηση σε σχέση με το 2022) και ο Ιούλιος 285 χιλ. (συν 11%). Το ίδιο συμβαίνει όλα τα τελευταία χρόνια τους δύο αυτούς καλοκαιρινούς μήνες, λόγω των μετακινήσεων προς εξοχικά, παραλίες αλλά και της κίνησης από και προς το αεροδρόμιο.

Αντίθετα, την λιγότερη μέση ημερήσια κυκλοφορία έχει ο αστικός αυτοκινητόδρομος τον Αύγουστο (211 χιλ. πέρυσι και 198 χιλ. το 2022) μήνα που παραδοσιακά ο παραγωγικός πληθυσμός της πρωτεύουσας κάνει χρήση της άδειας του.

Καλοί μήνες είναι επίσης ο Σεπτέμβριος με 278,4 χιλ. οχήματα μέση ημερήσια κυκλοφορία το 2023, ο Μάιος με 276,7 χιλ., ο Οκτώβριος με 272,6 χιλ. και ο Νοέμβριος 269,9 χιλ.

Ο αυτοκινητόδρομος μήκους περίπου 70 χλμ αποτελεί περιουσιακό στοιχείο του δημοσίου από το οποίο αναμένονται σημαντικά έσοδα από την νέα σύμβαση παραχώρησης του. Η υφιστάμενη σύμβαση υπεγράφη τον Μάιο του 1996 (ο αυτοκινητόδρομος ολοκληρώθηκε πλήρως τον Ιούνιο του 2004) και λήγει φέτος τον Οκτώβριο.

Στη διαγωνιστική διαδικασία που βρίσκεται σε εξέλιξη από τον ΤΑΙΠΕΔ προτιμητέος επενδυτής – πλειοδότης για τη νέα παραχώρηση, με προσφορά 3,27 δις ευρώ έχει αναδειχθεί η ΓΕΚ Τέρνα. Επιλαχόντας προτιμητέος επενδυτής, με προσφορά 3,106 δις ευρώ, είναι η κοινοπραξία Vinci – Mytilineos, η οποία να έχει προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) κατά της διαγωνιστικής διαδικασίας. Η εκδίκαση της προσφυγής έχει προγραμματιστεί για τις 30 Ιανουαρίου.

Σε αυτή τη φάση δεν είναι δυνατόν να εκτιμηθεί αν η Αττική Οδός θα περάσει στον νέο της λειτουργό μέχρι τον Οκτώβριο ή θα χρειαστεί μια ενδιάμεση περίοδος κατά την οποία ένας τρίτος φορέας θα αναλάβει τη λειτουργία της έως να ολοκληρωθεί η διαγωνιστική διαδικασία που βρίσκεται σε εξέλιξη.

Στο μεταξύ αναγκαίες έχουν καταστεί οι επεκτάσεις του αστικού αυτοκινητοδρόμου καθώς, μεταξύ άλλων, κυκλοφοριακή συμφόρηση δημιουργείται στην έξοδο προς εθνική οδό. Για την αντιμετώπιση αυτού του προβλήματος έχει σχεδιαστεί το έργο της επέκτασης της Λεωφόρου Κύμης, το οποίο όμως αν και έχει ανάδοχο την κοινοπραξία Τέρνα – Άκτωρ – Ιntrakat, είναι παγωμένο, λόγω έλλειψης χρηματοδότησης και προσφυγών.