Skip to main content

Σούπερ μάρκετ: Ενισχυμένος ο τζίρος- Παραμένουν υψηλές οι τιμές

Dimitris Kapantais / SOOC

Σημαντική αύξηση στο μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.

Αυξημένος εμφανίζεται ο τζίρος του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων το πρώτο τρίμηνο του έτους, εξακολουθώντας να ενισχύεται από τις πληθωριστικές τάσεις, που αυξάνουν το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.

Ειδικότερα, σύμφωνα με NielsenIQ, το πρώτο τρίμηνο του 2023 (έως 02 Απριλίου 2023), σε σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή χρονική περίοδο, ο τζίρος του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων παρουσίασε θετική τάση της τάξης του +8,2%.

Οι τιμές παραμένουν υψηλές, και οι ποσότητες μειωμένες, ωστόσο, οι τάσεις αυτές εμφανίζουν σχετική συγκράτηση. Έτσι, οι τιμές στα ταχυκίνητα καταναλωτικά προϊόντα εμφανίζονται μεν αυξημένες κατά 12,2%, ωστόσο, η πληθωριστική πίεση είναι ελαφρώς μειωμένη συγκριτικά με την αύξηση κατά 13,2% που εμφάνιζαν οι τιμές τρεις μήνες νωρίτερα. Το πρώτο τρίμηνο του 2022 αύξηση των τιμών είχε υπολογιστεί στο 3,3%.

Αντίστοιχα, οι όγκοι το πρώτο τρίμηνο του 2023 είναι μειωμένοι κατά 3,5%, ωστόσο, η μείωση είναι μικρότερη συγκριτικά με το πρώτο τρίμηνο του 2022, όταν είχαν καταγράψει μείωση κατά 7,0%, αντιδρώντας δηλαδή στην αύξηση των τιμών κατά 3,3%.

Οι κατηγορίες που στηρίζουν τον τζίρο

Η τάση αυτή οδηγείται κυρίως από τα τρόφιμα, τόσο τα φρέσκα (+8,1%) όσο και τα τυποποιημένα τρόφιμα και ποτά (+8,2%), κυρίως λόγω της σημαντικής συνεισφοράς τους στις πωλήσεις του κλάδου.

Επιπλέον, θετικές είναι οι τάσεις για τις μεγάλες κατηγορίες της οικιακής χρήσης, καθώς και της προσωπικής φροντίδας, οι οποίες αναπτύσσονται με +12,1% και +7,6% αντίστοιχα.

Πώς επηρεάζει ο πληθωρισμός

Αξίζει να σημειωθεί ότι αναλύοντας την συνολική τάση του +8,7% των ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων, είναι ξεκάθαρο ότι η ανάπτυξη αυτή συνεχίζει να είναι αποκλειστικά και μόνο πληθωριστική, καθώς οι τιμές αυξήθηκαν κατά 12,2%, ενώ οι όγκοι αντίστοιχα υποχώρησαν κατά 3,5%.

Την ίδια ώρα, σύμφωνα με την NielsenIQ, η πορεία των ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων παρουσιάζει σχετική αποκλιμάκωση όσον αφορά στην πληθωριστική πίεση, σε σχέση με το τελευταίο τρίμηνο του 2022 (+13,2% vs. 12,2%).

Εάν ληφθεί υπόψη το γεγονός ότι το πρώτο τρίμηνο του 2022 είχε ήδη ξεκινήσει στην αγορά να καταγράφεται αύξηση των τιμών κατά +3,3% αυτό σημαίνει ότι η τρέχουσα πληθωριστική πίεση έρχεται να προστεθεί σε μια ήδη αυξημένη βάση.

Την ίδια στιγμή η πτωτική πορεία των όγκων φαίνεται να είναι πιο συγκρατημένη το φετινό πρώτο τρίμηνο (-3,5%) σε σχέση με αυτό του 2022 (-7,0%), γεγονός που δείχνει ότι οι καταναλωτές δείχνουν μια πιο συγκρατημένη αντίδραση στην αύξηση των τιμών (μείωση της ελαστικότητας τιμής).

Αύξηση 23,8% στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας

Σε αυτό το έντονα πληθωριστικό περιβάλλον το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας σημείωσε σημαντική αύξηση, και από το 23,8%, που ήταν στο τέλος του 2022, έφτασε το 25,4%, στην αγορά που συμπεριλαμβάνει και το discount κανάλι.

Ταυτόχρονα οι κατασκευαστές επώνυμων (branded) προϊόντων προσπαθούν να γίνουν ακόμη πιο ανταγωνιστικοί εντείνοντας περαιτέρω την προωθητική τους ένταση, από 66,7% που ήταν στο τέλος της περασμένης χρονιάς, στο 68,2%.

Ανάπτυξη σε Κρήτη και Πελοπόννησο

Όσον αφορά στους διαφορετικούς τύπους καταστημάτων, την μεγαλύτερη ανάπτυξη παρουσιάζουν οι μεγαλύτερες αίθουσες (άνω των 2500 τ.μ.), στο +11,5%, γεγονός που ενδεχομένως να οφείλεται, μεταξύ άλλων, στο ότι οι αγοραστές επιλέγουν τα μεγαλύτερα καταστήματα, στα οποία πέρα από μεγαλύτερη ποικιλία μπορούν να βρουν περισσότερες διαθέσιμες προσφορές, καθώς και πιο ανταγωνιστικές τιμές.

Σε επίπεδο γεωγραφικών περιοχών οι περιοχές της Κρήτης, αλλά και της Πελοποννήσου εξακολουθούν να εμφανίζουν τις πιο θετικές τάσεις ανάπτυξης (+15,4% και +6,8% αντίστοιχα), όμως την ίδια στιγμή αυτή η αύξηση του τζίρου φαίνεται να συνδέεται με εντονότερες πληθωριστικές πιέσεις σε αυτές τις περιοχές, σε σχέση με το σύνολο της χώρας.

Αναφορικά με την πορεία συγκεκριμένων προϊόντικών κατηγοριών, τα χαρτικά παρουσιάζουν ιδιαίτερα υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης (ενδεικτικά: χαρτί υγείας: +48,6%, χαρτί κουζίνας +37,0%), κυρίως λόγω της πολύ μεγάλης αύξησης της μέσης τιμής τους. Στον αντίποδα, συνεχίζουν την πτωτική τους πορεία κατηγορίες που συνδέονταν με την πανδημία, όπως τα αντισηπτικά των χεριών (-58,2%), καθώς και τα ελαστικά γάντια (-30,1%), ενώ επίσης η κατηγορία των σπορέλαιων, παρουσιάζει σημαντική μείωση στις συνολικές πωλήσεις της (-16,9%), καθώς συγκρίνεται με την υψηλή βάση του 2022, λόγω του ξεσπάσματος του πολέμου στην Ουκρανία και των ελλείψεων που είχαν παρατηρηθεί στην αγορά.

Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ