Skip to main content

Γιατί παραμένουν οι καθυστερήσεις σε ΣΔΙΤ και παραχωρήσεις

Το σημαντικότερο όλων των έργων είναι ο ΒΟΑΚ, προϋπολογισμού 1,5 δισ. ευρώ.

Προς μετάθεση οδεύει η ημερομηνία κατάθεσης δεσμευτικών προσφορών για το μεγαλύτερο έργο παραχώρησης που βρίσκεται σε εξέλιξη διαγωνιστική διαδικασία, το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο του Βόρειου Οδικού άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), προϋπολογισμού 1,5 δις. ευρώ.

Ο διαγωνισμός για τη δημιουργία του Κέντρου Καινοτομίας στην Αθήνα, επί της οδού Πειραιώς 62, περιοχή Νέο Φάληρο (πρώην εργοστάσιο ΧΡΩΠΕΙ) οδεύει προς νέα προκήρυξη (η τρίτη). Πρόκειται για ΣΔΙΤ (Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα) με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά το οποίο σε καθαρή παρούσα αξία εκτιμάται σε 230 εκατ. ευρώ, προ ΦΠΑ.

Παράλληλα, με ενδιαφέρον αναμένεται αν αύριο (30.3) θα προχωρήσει κανονικά η κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών για ανέγερση κτιριακών εγκαταστάσεων για τη στέγαση των υπηρεσιών της Γενικής Γραμματείας Υποδομών του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, έργο προϋπολογισμού 112,5 εκατ. ευρώ. Η αρχική ημερομηνία κατάθεσης προσφορών ήταν 3 Μαρτίου και η μετάθεσή της είχε ζητηθεί από τους ενδιαφερόμενους, ή κάποιους από αυτούς (Άβαξ, ΓΕΚ Τέρνα, Intrakat – Redex και Μυτιληναίος – Dimand).

Οι καθυστερήσεις στις διαδικασίες για την εκτέλεση των παραπάνω οφείλονται σε  μια σειρά από λόγους. Σε αυτούς τώρα προστίθεται και η προεκλογική περίοδος που, όπως εκτιμάται, θα επηρεάσει και άλλες Παραχωρήσεις και ΣΔΙΤ, όπως, μεταξύ άλλων, την εκ νέου παραχώρηση της Αττικής Οδού από την οποία η κυβέρνηση προσδοκά σημαντικά έσοδα για τον κρατικό κορβανά (οι αρχικές εκτιμήσεις του ΤΑΙΠΕΔ, προ της ανόδου των επιτοκίων, μιλούσαν για τίμημα της τάξεως των 2,4 δις.).

Αναλυτικότερα, η κατασκευαστική αγορά έχει ενημερωθεί ανεπίσημα (τουλάχιστον μέχρι χθες αργά το απόγευμα δεν είχε δημοσιοποιηθεί επίσημη απόφαση) πως οι προσφορές για τη σύμβαση παραχώρησης του ΒΟΑΚ δεν θα κατατεθούν στις 31 Μαρτίου, όπως είναι προγραμματισμένο. Εκτιμάται ότι θα οριστεί νέα ημερομηνία  μετά το Πάσχα.

Στην περίπτωση του προαναφερόμενου έργου στη μετάθεση της ημερομηνίας συμβάλει και η σε εξέλιξη διαπραγμάτευση για την εξαγορά της Άκτωρ από την Intrakat. Οι δύο εταιρείες χρειάζεται να συνεννοηθούν και για το πως θα συμμετέχουν στην παραχώρηση του ΒΟΑΚ.

Αρχικό ενδιαφέρον έχουν εκδηλώσει οι Άκτωρ Παραχωρήσεις (όμιλος Ελλάκτωρ)  ΓΕΚ Τέρνα, Άβαξ, Vinci και Μυτιληναίος – Intertoll.

Στην αρχική εκδήλωση ενδιαφέροντος για την παραχώρηση του ΒΟΑΚ η Intrakat δεν συμμετείχε ωστόσο οι πληροφορίες αναφέρουν ότι τελευταία συζητούσε συνεργασία με έναν από τους μεγάλους Ομίλους.

Στελέχη της αγοράς των κατασκευών σημειώνουν πως για τη μεγάλη αυτή παραχώρηση με απαιτήσεις σημαντικών κεφαλαίων από τις εταιρείες που θα την αναλάβουν, δεν αποκλείεται ακόμα και η δημιουργία κοινοπραξίας με δύο, τρεις ή και τέσσερις από τους μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους που θα αντιπαρατεθούν με την γαλλική Vinci.

Για τον ΒΟΑΚ, όπως είναι γνωστό, ήδη έχουν υπογραφεί ακόμα δύο συμβάσεις.

Η πρώτη αφορά το τμήμα του αυτοκινητόδρομου Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, προϋπολογισμού 169 εκατ. ευρώ, που εκτελείται ως κλασικό δημόσιο έργο με ανάδοχο την Άκτωρ.

Η δεύτερη είναι ΣΔΙΤ και αφορά το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη, μήκους 22,44 χλμ και προϋπολογισμού 290 εκατ. ευρώ. Ανάδοχος για το ΣΔΙΤ έχει ανακηρυχθεί η κοινοπραξία των Τέρνα (όμιλος ΓΕΚ Τέρνα) – Άκτωρ Παραχωρήσεις (Ελλάκτωρ) – Intrakat.

Ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης, έργο που συζητείται τα τελευταία 25 χρόνια και θα ενώνει το νησί της Κρήτης από τον Κίσσαμο ως τη Σητεία, σύμφωνα με όσα έχει ανακοινώσει το υπουργείο Υποδομών, έχει εξασφαλίσει συνολική χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης ύψους 427 εκατ. ευρώ. Αποτελεί το μεγαλύτερο οδικό έργο που θα χρηματοδοτήσει η Ευρωπαϊκή Ένωση τα επόμενα χρόνια.

Για χθες ήταν προγραμματισμένο να κατατεθούν οι δεσμευτικές προσφορές για το ΣΔΙΤ της δημιουργίας του Κέντρου Καινοτομίας στην Αθήνα (ΧΡΩΠΕΙ). Σύμφωνα με πληροφορίες αποφασίστηκε ο διαγωνισμός να προκηρυχθεί εν νέου σε περίπου 10 μέρες προκειμένου να γίνουν αλλαγές στους όρους της διακήρυξης.

Η Γενική Γραμματεία Έρευνας και Καινοτομίας η οποία έχει προκηρύξει τον ανοικτό δημόσιο διεθνή διαγωνισμό για την επιλογή του αναδόχου – του Ιδιωτικού Φορέα Σύμπραξης (ΙΦΣ), στοχεύει στην προσέλκυση από το εξωτερικό φορέων οι οποίοι έχουν αναπτύξει παρόμοια κέντρα και μένει να δούμε την τύχη που θα έχει η τρίτη προκήρυξη του έργου. Υποχρεωτικά σε κάθε κοινοπραξία που θα διεκδικήσει το έργο θα πρέπει να συμμετέχει φορέας Καινοτομίας ο οποίος θα διαδραματίζει κομβικό ρόλο.

Επιθυμία των εμπνευστών του είναι το έργο αυτό να αποτελέσει βασικό πυλώνα ανάπτυξης του οικοσυστήματος της καινοτομίας με τη φιλοξενία σημαντικού αριθμού νεοφυών επιχειρήσεων, τεχνοβλαστών, καινοτόμων εταιρειών, ερευνητικών ιδρυμάτων και φορέων καινοτομίας.

Βάσει της δεύτερης προκήρυξης του Κέντρου Καινοτομίας το κόστος κατασκευής του με βάση το μέγιστο σενάριο δόμησης (41.000 τ.μ.), έχει υπολογιστεί στα 91 εκατ. προ ΦΠΑ και το κόστος επένδυσης στα 129 εκατ. ευρώ. Η μέγιστη χρηματοδοτική συμβολή Δημοσίου, που αποτελεί επίσης κριτήριο για την ανάθεση της Σύμβασης, έχει οριστεί στα 18,750 εκατ. ευρώ.

Αναφορικά με την εκ νέου παραχώρηση της Αττικής Οδού η ημερομηνία κατάθεσης προσφορών είναι η 29η Μαΐου με την αγορά να προεξοφλεί πως θα μετατεθεί, ειδικά έπειτα από την ανακοίνωση χθες των εκλογών για τις 21 Μαΐου.

Πρόκειται για διαγωνισμό με μεγάλο οικονομικό ενδιαφέρον, όπως προαναφέραμε, στον οποίο συμμετέχουν 16 οικονομικοί φορείς με 8 κοινοπραξίες οι οποίες δύναται και να διαφοροποιηθούν.  Στους ενδιαφερόμενους συμπεριλαμβάνονται οι 5 μεγάλοι κατασκευαστικοί – ενεργειακοί όμιλοι (ΓΕΚ Τέρνα, Ελλάκτωρ, Μυτιληναίος, Άβαξ και πλέον και Intrakat) ο όμιλος Κοπελούζου, διεθνείς και ευρωπαϊκοί διαχειριστές υποδομών και επενδύσεων.