Skip to main content

«Ορίζω το ωράριό μου, εξοικονομώ χρόνο στους άλλους»: Μία virtual assistant περιγράφει στη «Ν» το επάγγελμα του μέλλοντος

Θεωρείται ένα από τα επαγγέλματα του μέλλοντος. Τι ακριβώς είναι όμως ένας εικονικός βοηθός;

«Πώς να ξεκινήσεις τη δική σου επιχείρηση virtual assistant, να δημιουργήσεις ένα ευέλικτο ωράριο και να βγάλεις μισθό με 6 ψηφία» έγραφε πρόσφατο ρεπορτάζ του Business Insider. Στο ίδιο μήκος κύματος και το CNBC παρουσίαζε το νέο αυτό επάγγελμα που προσφέρει αμοιβή έως και 100 δολάρια την ώρα. Στις ΗΠΑ, αλλά και σε μεγάλες αγορές της Ευρώπης οι virtual assistants έκαναν αισθητή την παρουσία τους μέσα στην πανδημία και συνεχίζουν ως κλάδος να αναπτύσσονται ταχύτατα. Στην Ελλάδα τα πράγματα είναι λίγο διαφορετικά. Οι περισσότεροι ακόμη δεν γνωρίζουν καν τι είναι ένας εικονικός βοηθός και για ποιες υπηρεσίες θα μπορούσαν να τον προσλάβουν. Μιλήσαμε λοιπόν με μία virtual assistant για να μας εξηγήσει πώς επέλεξε να μπει στον χώρο αυτό, τι υπηρεσίες προσφέρει, αλλά και τι αποκομίζει η ίδια από την επιλογή της αυτή.

H Μαρία Τσιρολιά, founder και CEO του assistant24.gr, εργαζόταν από το 2006 στον τραπεζικό κλάδο και ιδιαίτερα στο κομμάτι της εξυπηρέτησης πελατών. Εκεί, όπως εξηγεί, η ίδια έμαθε ότι όλα αλλάζουν και εξελίσσονται με ραγδαίους ρυθμούς. Μία από τις σημαντικότερες αλλαγές στη ζωή μας, είναι πως πολλές υποχρεώσεις, επαγγελματικές και προσωπικές, μπορούν πλέον να διεκπεραιωθούν εξ αποστάσεως, ψηφιακά. Όταν μάλιστα αναλαμβάνει να το κάνει κάποιος ειδικός για εσένα, σου εξασφαλίζει τελικά περισσότερο ελεύθερο χρόνο με την οικογένειά σου και τους δικούς σου ανθρώπους. Η καλύτερη διαχείριση χρόνου ισχύει και για τον ίδιο τον virtual assistant  και ήταν ένα ισχυρό κίνητρο για τη Μαρία, όπως εξηγεί, προκειμένου να αφήσει την ασφάλεια και τα σταθερότητα που προσφέρει η εργασία σε μία μεγάλη επιχείρηση, για να ξεκινήσει την δική της επαγγελματική δραστηριότητα.

Η διαχείριση του χρόνου

Μαρία Τσιρολιά

«Το έναυσμα για εμένα ήταν άλλαξε η προσωπική μου ζωή, έφερα στον κόσμο το πρώτο παιδί μου. Οι ώρες που απαιτούσε η θέση ενός τραπεζικού υπαλλήλου ήταν πολλές και δεν θα μπορούσα να αφιερώσω τον χρόνο που θέλω στο παιδί μου. Μπήκα στη διαδικασία να δω πώς μπορώ να αλλάξω τη ζωή μου και να χρησιμοποιήσω τη γνώση που έχω για να το κάνω επάγγελμα με ένα νέο μοντέλο εργασίας για εμένα» μας λέει. Η δουλειά αυτή της προσφέρει ευελιξία. Αλλά αυτό δεν σημαίνει λιγότερες ώρες εργασίας, ξεκαθαρίζει.

«Ευέλικτο ωράριο σε καμία περίπτωση δεν σημαίνει λιγότερες ώρες εργασίας από μία τυπική δουλειά. Δεν υπάρχει συνεχές 8ωρο όμως. Κατανέμω τον χρόνο μου όπως θέλω εγώ. Θα ξυπνήσω στις 6:00 και θα ασχοληθώ με το μικρό. Στη συνέχεια θα κάνω κάποια τηλεφωνήματα, μετά θα το θηλάσω, θα ασχοληθώ μαζί του και θα ξαναπιάσω στη συνέχεια τα project μου. Τα breaks που κάνω είναι για το παιδί μου, όχι για να πάω βόλτα. Αλλά δεν χρειάζεται να σταματήσω τον θηλασμό, δεν  θα χρειάζεται αργότερα κάποιος άλλος να το πάει και να το πάρει από το σχολείο, δεν θα χρειάζεται να ενημερώσω όλο το HR για να λείψω για μισή ώρα για κάτι που θα χρειαστεί το παιδί μου» εξηγεί. Έτσι ακόμη και εάν χρειαστεί να εργαστεί κάποιες ημέρες έως τη 1 μετά τα μεσάνυχτα, το άγχος είναι λιγότερο.

Τι προσφέρει ένας virtual assistant

Τι κάνει όμως πρακτικά ένας εικονικός βοηθός; Μπορεί να σας προσφέρει εξ αποστάσεως γραμματειακή υποστήριξη, να αναλάβει την επικοινωνία με τους πελάτες ενός άλλου επαγγελματία ή μικρής επιχείρησης, να αναλάβει το περιεχόμενο site, να κάνει απομαγνητοφωνήσεις, να ετοιμάσει παρουσιάσεις σε powerpoint ή να οργανώσει τους λογαριασμούς στα social media. Για αυτό και πρέπει συνεχώς να ενημερώνεται για όλα τα νέα ψηφιακά εργαλεία.

Τι προσόντα πρέπει να έχει

Είναι ένα επάγγελμα το οποίο μέχρι στιγμής δεν έχει ακαδημαϊκή υπόβαθρο στην Ελλάδα. «Δεν μπαίνει κάποιος σε ένα πανεπιστήμιο για να λάβει ένα πτυχίο. Στην ουσία όσοι λίγοι εμπλεκόμαστε με αυτό το δημιουργικό επάγγελμα κουβαλάμε τις σπουδές και την προϋπηρεσία μας» εξηγεί η Μαρία Τσιρολιά. Η ίδια αξιοποιεί στο μέγιστο την προϋπηρεσία 17 ετών στο customer service. Όπως επισημαίνει είναι πολύ σημαντικό κάποιος να έχει εμπειρία στην εξυπηρέτηση πελατών. «Έρχεσαι σε επαφή με ανθρώπους, τους πελάτες σου – αλλά πιθανώς και με τους πελάτες των πελατών σου», αναφέρει ενώ υπογραμμίζει πως βασικό προσόν για το virtual assisting είναι να έχει κάποιος την όρεξη να μαθαίνει συνεχώς νέα πράγματα.

Η απήχηση στην Ελλάδα

«Δεν μας γνωρίζει ο κόσμος ακόμη. Ρωτάει τι είναι αυτό; Είναι παράνομο; Θέλει πολύ κόπο και πολλή δουλειά για να σε μάθει ο κόσμος» απαντάει χαρακτηριστικά σε ερώτηση για το ποια είναι η απήχηση του νέου αυτού επαγγέλματος στην Ελλάδα. Το πρώτο βήμα είναι να ενημερώσεις τον κύκλο σου ότι κάνεις αυτό το νέο βήμα. Το δεύτερο είναι το email marketing προκειμένου να προσεγγίσεις ένα μεγαλύτερο κοινό και το τρίτο είναι η σταθερή παρουσία στα social media. Αυτό που πάντα θα λειτουργεί ωστόσο είναι και το «από στόμα σε στόμα». Αν κάποιος μείνει ικανοποιημένος με τη δουλειά σου, θα το μάθουν και άλλοι.