Skip to main content

Click στους μικρούς, away στους μεγάλους των παιχνιδιών

Από την έντυπη έκδοση

Της Σοφίας Εμμανουήλ
[email protected]

Καλύτερα από τα αναμενόμενα είναι τα αποτελέσματα του μοντέλου click away για τα καταστήματα παιχνιδιών, που φαίνεται -παρά τις δυσκολίες- να περισώζουν ένα σημαντικό κομμάτι του εορταστικού τζίρου, με τις μικρές επιχειρήσεις μάλιστα να αναδεικνύονται σε αουτσάιντερ.

Ακόμη και οι τράπεζες «βάζουν πλάτη» για να διευκολύνουν τις ανέπαφες συναλλαγές των μικρών και μικρομεσαίων επιχειρήσεων προσφέροντας ψηφιακά εργαλεία αυθημερόν σε όσους δεν διαθέτουν e-shop ή site, ενώ οι συνθήκες του lockdown φαίνεται να έχουν ανατρέψει εντελώς το πεδίο του ανταγωνισμού στην αγορά παιχνιδιού.

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι προμηθευτές έχουν «ξεφορτωθεί» ό,τι εμπόρευμα είχαν στοκάρει σε επώνυμα παιχνίδια από τους ξένους οίκους για τη σεζόν, ενώ στο λιανεμπόριο ορισμένοι επαγγελματίες σημειώνουν στη «Ν» ότι υποδέχονται ασυνήθιστα σημαντικό όγκο παραγγελιών, εκτιμώντας ότι αν συνεχιστεί η ίδια ροή τις επόμενες ημέρες θα προσεγγίσουν ακόμη και το 100% του περσινού εορταστικού τζίρου τους. Αυτή είναι η εικόνα σε πολλά συνοικιακά καταστήματα της πρωτεύουσας αλλά και επαρχιακών πόλεων, τα οποία εξυπηρετούν σχεδόν αποκλειστικά με click away.

Για τους μεγάλους παίκτες της αγοράς τα πράγματα είναι κάπως διαφορετικά. Ας σημειωθεί ότι ο όμιλος Jumbo, με ηγετικό μερίδιο και στην αγορά παιχνιδιού, έχει αυτοεξαιρεθεί σχεδόν από τη φετινή εορταστική σεζόν, καθώς τα φυσικά του καταστήματα είναι κλειστά με κρατική εντολή και το e-shop του έχει τεθεί ήδη δύο φορές εκτός αγοράς λόγω μεγάλου όγκου παραγγελιών (στις 4 Δεκεμβρίου τελευταία, ενώ είχε προηγηθεί σχετική απόφαση στις 18 Νοεμβρίου για το διάστημα μέχρι την Black Friday 27 Νοεμβρίου). Αν και στην παρούσα φάση το e-jumbo δέχεται πάλι παραγγελιές, η υπηρεσία click away δεν υφίσταται καθώς δεν υπάρχουν οι ανάλογες υποδομές, όπως ενημερώνει η εταιρεία την πελατεία της. Πρακτικά η Jumbo θα χάσει σημαντικό μέρος του τζίρου που θα έκανε υπό κανονικές συνθήκες αυτές τις ημέρες στην Ελλάδα και ο οποίος εκτιμάται περίπου στο 28% του ετήσιου κύκλου εργασιών της, ήτοι συνολικά γύρω στα 200 εκατ. ευρώ – στο οποίο σημειωταίον δεν περιλαμβάνεται μόνο παιχνίδι. Από το «μερίδιο» των απωλειών πάντως δεν φαίνεται να επωφελούνται οι μεγάλες αλυσίδες παιχνιδιών όπως π.χ. η Μουστάκας, αλλά κυρίως οι περιφερειακοί παίκτες.

Εξάλλου, στο σύνολο των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στο παιχνίδι, τα μεγάλα e-shop λειτουργούν μετ’ εμποδίων λόγω της «υπερφόρτωσης» των εταιρειών courier. Έτσι αναγκάζονται να διοχετεύουν μεγάλο όγκο παραγγελιών μέσω click away, διαδικασία όμως που υπόκειται σε περιορισμούς (μέχρι 9 άτομα στην ουρά, με αποστάσεις μεταξύ τους κ.ο.κ.) και κατά συνέπεια δεν ευνοεί μεγάλα καταστήματα και μεγάλης κλίμακας πωλήσεις σε μια εποχή με μεγάλη ζήτηση. Διαπιστώνεται δηλαδή ότι τα μεγάλα καταστήματα, πάνω από 1.000 τ.μ. έχουν ένα συγκριτικό μειονέκτημα σε σχέση με τα μικρότερα στις τρέχουσες συνθήκες. Ας σημειωθεί ότι οι καταναλωτές θέλουν να αποφύγουν τον κίνδυνο να έρθουν Χριστούγεννα χωρίς να έχουν εξασφαλίσει τα παιχνίδια των παιδιών και βιάζονται να τα αποκτήσουν, οπότε αναζητούν εναλλακτικές λύσεις σε μικρότερες επιχειρήσεις, παιχνιδάδικα, βιβλιοπωλεία, παντοπωλεία κ.ά. Έτσι οι μεγάλοι παίκτες σώζουν μεν μέσω click away ένα μέρος του περσινού τζίρου, αλλά χάνουν και πελάτες. Αυτό σε συνδυασμό με τα λιγότερα λειτουργικά έξοδα, συγκριτικά με την περσινή σεζόν, θα δώσει το τελικό σκορ του 2020, αλλά είναι νωρίς ακόμη για ασφαλείς εκτιμήσεις.

Πρώτες εκτιμήσεις

Τα στοιχεία δεν επαρκούν για ασφαλή συμπεράσματα, τονίζει απαντώντας σε σχετικό ερώτημα της «Ν» και ο Ιωάννης Παπαδόπουλος, πρόεδρος του ΣΕΒΠΠΑ (Συνδέσμου Ελλήνων Βιοτεχνών Παιδικών Παιχνιδιών και Αμαξών). Εξηγεί πάντως ότι οι πρώτες πέντε ημέρες λειτουργίας του click away δείχνουν ότι η μεγαλύτερη μερίδα της αγοράς επωφελείται από την υιοθέτησή του και για τις μικρές επιχειρήσεις τείνει να συνεισφέρει έσοδα σχεδόν στο 50% της περσινής απόδοσης. Επίσης, με βάση συντηρητικές εκτιμήσεις ο τζίρος μέσω click away θα ξεπεράσει δύο φορές τον τζίρο που γινόταν μέχρι σήμερα μέσω των e-shops (περίπου 5%-8% της αγοράς).