Skip to main content

Tα έργα – πυλώνες για τη μετεξέλιξη του e-ΕΦΚΑ

EUROKINISSI /ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ

Δημιουργήθηκε το myEFKAlive για την εξυπηρέτηση πολιτών απομακρυσμένων περιοχών με προβλήματα μετακίνησης μέσω βιντεοκλήσης

Εδώ και αρκετό καιρό υπάρχει ένα πολύ καλό νέο για τον e-ΕΦΚΑ: η σε μεγάλο βαθμό απουσία του από τα «νέα», από την επικαιρότητα.

Από τη στιγμή της θεσμοθέτησής του προ εξαετίας και λόγω της φύσης του, με τη βεβιασμένη ενοποίηση όλων των ασφαλιστικών Ταμείων σε ένα, η ενασχόληση των ΜΜΕ με τον e-ΕΦΚΑ ήταν διαρκής. Δικαίως. Υπήρχε το μείζον ζήτημα των ληξιπρόθεσμων συντάξεων (κύριων, επικουρικών και εφάπαξ), το οποίο δυσκόλευε επί σειρά ετών τη ζωή εκατοντάδων χιλιάδων ασφαλισμένων που περίμεναν τη σύνταξή τους, καθώς και των οικογενειών τους. Επιπλέον, διαρκώς προέκυπταν περιπτώσεις ασφαλισμένων ή συνταξιούχων που δεν μπορούσαν να βρουν το -αποδεδειγμένο- δίκαιό τους λόγω γραφειοκρατίας, σύγχυσης αρμοδιοτήτων, προβληματικών συστημάτων αρχειοθέτησης και άλλων ζητημάτων που προέκυψαν από την ενοποίηση των Ταμείων και τη συγκέντρωση άνω των 6,5 εκατ. ασφαλισμένων σε ένα «υπερταμείο». Μεγάλη ταλαιπωρία των πολιτών και σε επίπεδο εξυπηρέτησης, τόσο στη διά ζώσης επικοινωνία -λόγω και των προβλημάτων και ελλείψεων στις κτιριακές υποδομές- όσο και με το περίφημο «δεν σηκώνουν το τηλέφωνο».

Από το καλοκαίρι του 2019 η κατάσταση άρχισε να αλλάζει και πλέον ο e-ΕΦΚΑ είναι έτοιμος να περάσει στο επόμενο επίπεδο.

Τους τελευταίους 28 μήνες έχουν εκδοθεί, συνολικά, 750.000 συντάξεις, εκ των οποίων οι 590.000 είναι κύριες συντάξεις. Οι ληξιπρόθεσμες κύριες συντάξεις που απομένει να εκκαθαριστούν είναι περίπου 24.000 και στην πλειονότητά τους αφορούν δύσκολες περιπτώσεις, ενώ για κάποιες απ’ αυτές εκκρεμούν δικαστικές αποφάσεις. Πλέον ο μέσος χρόνος αναμονής για την απονομή της σύνταξης είναι λιγότερο από τρεις μήνες, ενώ μέχρι πριν από λίγα χρόνια ξεπερνούσε τα τρία έτη. Στο μέτωπο των επικουρικών συντάξεων, όπου έχει εστιάσει πλέον ο Φορέας, έχουν εκκαθαριστεί περισσότερα από τα μισά ληξιπρόθεσμα και απομένουν περίπου 40.000 (σε αναλογία 1/3 σε ό,τι αφορά δημόσιο και ιδιωτικό τομέα) συν τις νέες αιτήσεις, για τα οποία ο στόχος είναι να εκκαθαριστούν έως το τέλος του καλοκαιριού. Σύμμαχος στην προσπάθεια αποκλιμάκωσης των εκκρεμών επικουρικών συντάξεων στάθηκε η ψήφιση του νόμου 5078/2023 του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, μέσω του οποίου ενιαιοποιήθηκαν οι κανόνες θεμελίωσης δικαιώματος επικουρικής σύνταξης.

Όπως τόνισε η υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης κ. Δόμνα Μιχαηλίδου κατά την πρόσφατη επίσκεψή της στο «πράσινο κτίριο» του e-ΕΦΚΑ, όπου βρίσκεται ο «Πύργος Ελέγχου» της ροής και της ταχύτητας απονομής συντάξεων πανελλαδικά και αποτελεί το μεγαλύτερο κέντρο απονομής συντάξεων, «χάρη στην εντατική δουλειά τα τρία τελευταία χρόνια, το πρόβλημα των εκκρεμών συντάξεων οδεύει προς οριστική επίλυση. Είναι χρέος μας, ως Πολιτεία, να διαφυλάξουμε τις σημαντικές μεταρρυθμίσεις που έχουν ήδη γίνει τα τελευταία χρόνια στον e-ΕΦΚΑ, για να μη συσσωρευθούν ξανά εκκρεμείς συντάξεις. Για να μη βρεθούν ποτέ στη δύσκολη θέση οι πολίτες να ζητούν το αυτονόητο, δηλαδή αξιοπρέπεια και σεβασμό στα χρόνια που εργάστηκαν και προσέφεραν στην ελληνική κοινωνία».

Η εξυπηρέτηση των πολιτών αποτελεί ένα ακόμη πεδίο στο οποίο ο e-ΕΦΚΑ έχει πραγματοποιήσει άλματα μπροστά σε σχέση με το παρελθόν. Πλέον υπάρχουν περισσότερες από 80 ηλεκτρονικές υπηρεσίες του e-ΕΦΚΑ -και συνεχώς προστίθενται νέες, μέσω των οποίων ο πολίτης μπορεί να εξυπηρετηθεί με λίγα κλικ από τον υπολογιστή ή το κινητό του, χωρίς να μεταβεί σε υποκατάστημα του Φορέα. Δημιουργήθηκε το 1555, το οποίο λειτουργεί 24/7, το δωρεάν τηλεφωνικό κέντρο του υπουργείου Εργασίας για όλα τα ασφαλιστικά, εργασιακά και κοινωνικά θέματα, που πλέον εξυπηρετεί και διαδικτυακά. Δημιουργήθηκε το myEFKAlive, για την εξυπηρέτηση πολιτών απομακρυσμένων περιοχών ή που αντιμετωπίζουν προβλήματα μετακίνησης μέσω βιντεοκλήσης με υπηρεσιακή δομή του e-ΕΦΚΑ. Δημιουργήθηκε το Ψηφιακό Δωμάτιο Επικοινωνίας, ένα μέσο άμεσης επικοινωνίας και ανταλλαγής εγγράφων και μηνυμάτων μεταξύ Φορέα και του πολίτη που έχει υποβάλει το συνταξιοδοτικό του αίτημα. Δημιουργήθηκαν τα ψηφιακά Κέντρα Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕΠΑ) για τη διευκόλυνση των συμπολιτών μας με αναπηρία, ενώ ανακαινίστηκαν, ανακαινίζονται, αλλά και δημιουργούνται νέες, σύγχρονες υποδομές ΚΕΠΑ. Ριζική ανακαίνιση βρίσκεται υπό εξέλιξη και για τα υποκαταστήματα του e-ΕΦΚΑ σε όλη τη χώρα.

Ταυτόχρονα, οι εργαζόμενοι στον e-ΕΦΚΑ εκπαιδεύονται συνεχώς ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν σε νέες μεθόδους επικοινωνίας με τους πολίτες στο πλαίσιο των τεχνολογιών της πληροφορίας και της πολιτοκεντρικής προσέγγισης του Φορέα. Την τελευταία τριετία έχουν λάβει μέρος στα επιστημονικά καταρτισμένα προγράμματα εκπαίδευσης περισσότεροι από 20.000 εργαζόμενοι στον e-ΕΦΚΑ.

Φυσικά και δεν έχουν λυθεί όλα τα προβλήματα, πρόκειται για μία προσπάθεια που εξελίσσεται. Έχουν τεθεί, όμως, οι βάσεις για να κάνει ο e-ΕΦΚΑ το επόμενο βήμα, το οποίο περιέγραψε ο διοικητής του e-ΕΦΚΑ Αλέξανδρος Βαρβέρης: «Έχουμε εκκινήσει έργα – πυλώνες για τη μετεξέλιξη του Φορέα σε έναν μοντέρνο Οργανισμό με στόχο την ευημερία της ελληνικής κοινωνίας. Η ψηφιοποίηση της ασφαλιστικής ιστορίας, το ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα, η προσθήκη νέων ηλεκτρονικών υπηρεσιών αποτελούν μόνον την αρχή για έναν e-ΕΦΚΑ φιλικό προς τον πολίτη, ευέλικτο και προσαρμοσμένο στη δυναμική των απαιτήσεων της σύγχρονης εποχής».