Επιμέλεια: Φάνης Ζώης

Τον γηραιότερο στόλο φορτηγών στην Ε.Ε. έχει η Ελλάδα

Προσπάθεια απορρόφησης κοινοτικών κονδυλίων
Παρασκευή, 26 Μαρτίου 2021 09:05
UPD:14:15
A- A A+

Τον γηραιότερο στόλο φορτηγών οχημάτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση διαθέτει η Ελλάδα, σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat που δημοσίευσε η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA).

Σύμφωνα με έρευνα της ACEA, τον Ιανουάριο του 2021, ο μέσος όρος ηλικίας του κυκλοφορούντος στόλου επιβατικών οχημάτων στην Ελλάδα είναι τα 16 χρόνια, ένας από τους πιο γερασμένους στους δρόμους της Ευρώπης, όπου ο μέσο όρος είναι τα 11,3 έτη.

Ακόμη πιο δραματική είναι η εικόνα στα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα που κυκλοφορούν στους δρόμους της χώρας μας, όπου τα φορτηγά ξεπερνούν τα 21 χρόνια έναντι του ευρωπαϊκού μέσου όρου που είναι στα 13 έτη, ενώ τα βαν έχουν μέσο όρο ηλικίας τα 19,5 χρόνια, με αντίστοιχο ευρωπαϊκό στα 11,6.

Αξίζει να σημειωθεί ότι τον νεότερο στόλο φορτηγών οχημάτων στην Ε.Ε. διαθέτει το Λουξεμβούργο. Ο μέσος όρος ηλικίας κυκλοφορούντων βαρέων φορτηγών οχημάτων είναι στα 6,6 έτη, ενώ για τα ελαφρά φορτηγά είναι τα6,3 έτη.

Υπενθυμίζεται ότι ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ), σε παλαιότερες αναφορές του, έχει τονίσει ότι ο στόλος επαγγελματικών οχημάτων στην Ελλάδα ήταν ήδη γερασμένος πριν από την κρίση, ωστόσο η έλλειψη θέσπισης μέτρων λειτούργησε ως τροχοπέδη στην ανανέωσή του. Όπως επισημαίνουν, ο γερασμένος στόλος δημιουργεί και επιπλέον προβλήματα, καθώς το μέγεθος των κινητήρων τους προκαλεί μεγαλύτερες εκπομπές ρύπων σε σχέση με τα συμβατικά αυτοκίνητα.

Το Ταμείο Ανάκαμψης της Ε.Ε., ωστόσο, φαίνεται να εξετάζει το ενδεχόμενο για επιτάχυνση της ανανέωσης του ελληνικού στόχου, μέσω της αξιοποίησης των κονδυλίων που έχουν προϋπολογιστεί για αντίστοιχες δράσεις.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η Ελλάδα έχει ήδη λάβει προειδοποιητική επιστολή από την Ε.Ε. για τα αυξημένα επίπεδα NO2 (διοξείδιο του αζώτου), ενώ προσφάτως ανακοινώθηκε ότι η χώρα θα δικαστεί για τα συνεχόμενα αυξημένα επίπεδα αιωρούμενων σωματιδίων επί σειρά ετών στη Θεσσαλονίκη.

Για τη βελτίωση αυτής της κατάστασης, τα συναρμόδια υπουργεία Περιβάλλοντος και Μεταφορών έχουν ξεκινήσει μια μεγάλη προσπάθεια απορρόφησης σημαντικών κονδυλίων, συμπεριλαμβανόμενων όσων προέρχονται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Συνοχής της Ε.Ε.

Αισιοδοξία από τις νέες ταξινομήσεις

Αχτίδα αισιοδοξίας αποτελεί το γεγονός ότι τα καινούργια φορτηγά (ελαφρά και βαρέα) είναι η μόνη κατηγορία στην αγορά αυτοκινήτου με άνοδο ταξινομήσεων το 2021. Στο πρώτο δίμηνο, οι πωλήσεις των φορτηγών αυξήθηκαν 8,8%, ενώ πτώση σημειώθηκε στα επιβατικά κατά 18,1% και στα λεωφορεία κατά 57,4%.

Αναλυτικότερα, σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, μόλις 14 καινούργια λεωφορεία ταξινομήθηκαν τον περασμένο μήνα (Φεβρουάριος 2021) έναντι 26 τον Φεβρουάριο 2020. Η ίδια εικόνα και στα μεταχειρισμένα με 63 λεωφορεία τον Φεβρουάριο φέτος, έναντι 140 λεωφορείων τον ίδιο μήνα πέρυσι.

Αντίθετα, τα φορτηγά όλων των κατηγοριών, στα οποία περιλαμβάνονται και τα βαν που αποτελούν την πολυπληθέστερη κατηγορία, εμφανίζουν μικρή αύξηση. Συγκεκριμένα, τον περασμένο Φεβρουάριο ταξινομήθηκαν 713 καινούργια αυτοκίνητα έναντι 640 οχημάτων τον Φεβρουάριο του 2020.

Οι ταξινομήσεις των μεταχειρισμένων φορτηγών όλων των κατηγοριών ήταν τον περασμένο Φεβρουάριο 1.789 οχήματα και τον Φεβρουάριο του 2021 ήταν 1.761 οχήματα.

Ηλεκτροκίνηση

Επί του παρόντος φαίνεται να ολοκληρώνεται σχέδιο για την ηλεκτροκίνηση των δημοσίων λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, ενώ έπεται και για τα ΚΤΕΛ - υπό την προϋπόθεση να διαμορφωθεί και σχετικό πλαίσιο.

Όμως, μεγάλο είναι το πρόβλημα στον ιδιωτικών συμφερόντων στόλο φορτηγών και λεωφορείων. Οι δράσεις που θα μπορούν να βοηθήσουν αυτόν τον τομέα, μεταξύ άλλων, είναι προγράμματα που αφορούν:

  • Την «ενίσχυση της βιώσιμης κινητικότητας» μέσω εξυπνότερων και πιο ολοκληρωμένων υπηρεσιών αστικής κινητικότητας
  • Τον «σταδιακό αποκλεισμό των πιο ρυπογόνων οχημάτων» (με βάση τις προδιαγραφές ρύπων Euro) από τις αστικές περιοχές
  • Την εισαγωγή κινήτρων απόσυρσης των πλέον ρυπογόνων οχημάτων Ένα τέτοιο πρόγραμμα, σύμφωνα με την Ε.Ε., μπορεί να παρέχει κίνητρα για την απόσυρση παλαιότερων και ρυπογόνων οχημάτων, με «αντάλλαγμα» την επιδότηση οχημάτων μηδενικών ή χαμηλών εκπομπών, καθώς και λοιπών υπηρεσιών κινητικότητας, όπως κάρτες απεριορίστων διαδρομών, ηλεκτρικά ποδήλατα και άλλα.

Το βασικό πρόβλημα ωστόσο στην Ελλάδα εστιάζεται στα επαγγελματικά οχήματα, καθώς ο υφιστάμενος στόλος ελαφρών και βαριών φορτηγών και λεωφορείων που κυκλοφορεί σε αστικές περιοχές, υπολείπεται μακράν του ευρωπαϊκού μέσου όρου, με ό,τι αυτό συνεπάγεται σε επίπεδο ρύπων και οδικής ασφάλειας.

Είναι ίσως χαρακτηριστικό πως ο ΟΟΣΑ στην πρόσφατη έκθεση του για την Ελλάδα δημοσίευσε στοιχεία που παρουσιάζουν το σοβαρό πρόβλημα που αντιμετωπίζει η Ελλάδα όσον αφορά την ατμοσφαιρική ρύπανση: Ρύποι όπως τα αιωρούμενα σωματίδια (PM’s), τα οξείδια του αζώτου (ΝΟx) και διοξείδιο του αζώτου (ΝΟ2), παίζουν καθοριστικό ρόλο στα αίτια πρόωρων θανάτων από την ατμοσφαιρική ρύπανση.

Μέση ηλικία οχημάτων σε 24 χώρες της Ε.Ε. την 1η/1/2020

Εξέλιξη ταξινομήσεων οχημάτων 

 

Χρησιμοποιήστε τα πλήκτρα ← → για να πλοηγηθείτε
διαβάστε επίσης

    ΑΦΙΕΡΩΜΑ Μεταφορές & Logistics