Skip to main content

Προς «διόρθωση» τιμών στο κόστος ναυπήγησης

Μετά από την εκρηκτική άνοδο που σημειώθηκε τα τελευταία έτη

Μετά από ορισμένα χρόνια διαρκούς αύξησης στο κόστος ναυπήγησης των πλοίων, νέες αναλύσεις καταδεικνύουν πως φέτος ήρθε μάλλον η ώρα οι τιμές να υποχωρήσουν σε πιο «γήινα» επίπεδα.

«Παρότι οι προοπτικές για το 2024 είναι αυξημένα αβέβαιες, η βασική εκτίμησή μας είναι ότι οι τιμές των νεότευκτων θα μειωθούν το τρέχον έτος» λέει στη «Ν» ο Stuart Nicoll, Director της βρετανικής εταιρείας ναυτιλιακών αναλύσεων Maritime Strategies International (MSI).

Σημειώνεται ότι το διογκωμένο ναυπηγικό κόστος ήταν ένα βασικό εμπόδιο τα τελευταία χρόνια για πολλές ναυτιλιακές εταιρείες που έπρεπε να ανανεώσουν τους στόλους τους, εν όψει αυστηρών περιβαλλοντικών κανονισμών.

«Προβλέπουμε ότι η συνολική δραστηριότητα ναυπήγησης θα είναι χαμηλότερη από τις παραδόσεις νέων πλοίων το 2024 και το 2025» σημειώνει ο Nicoll, συμπληρώνοντας ότι το γεγονός αυτό «θα επιφέρει πτώση του παγκόσμιου βιβλίου παραγγελιών από πλοία χωρητικότητας 198 εκατ. GT στο τέλος του τρέχοντος έτους σε βαπόρια χωρητικότητας 167 εκατ. GT στο τέλος της επόμενης χρονιάς».

«Μια τέτοια εξέλιξη θα έπρεπε να επιφέρει μείωση στη μελλοντική κάλυψη (forward cover) των εργασιών των ναυπηγείων και κατ’ επέκταση του ναυπηγικού κόστους» επισημαίνει ο αναλυτής.

«Forward cover»

Το «forward cover» είναι ένα μέτρο των μελλοντικών εργασιών των ναυπηγείων, μετρημένο σε όρους CGT (Compensated Gross Tonnage), το οποίο προκύπτει από τη διαίρεση του τρέχοντος βιβλίου παραγγελιών με τα επίπεδα παραγωγής του προηγούμενου έτους.

Σε κάθε περίπτωση, ο Director της MSI αναφέρει πως παρά την εκτιμώμενη πτώση, τόσο η μελλοντική κάλυψη όσο και οι τιμές θα παγιωθούν σε επίπεδα πολύ υψηλότερα από τα πρόσφατα χαμηλά (εποχές προ πανδημίας). Φυσικά, όπως λέει ο Nicoll, η κατάσταση σήμερα στη ναυτιλία είναι ιδιαίτερα ρευστή και πολλά θα κριθούν από την επενδυτική διάθεση των πλοιοκτητών.

«Οι τρέχουσες διαταραχές στην Ερυθρά Θάλασσα και τη Διώρυγα του Παναμά θα μπορούσαν να ενισχύσουν τα έσοδα σε έναν αριθμό ναυτιλιακών κλάδων, κάτι που ίσως οδηγούσε σε αυξημένη δραστηριότητα ναυπηγήσεων.

Την ίδια ώρα, όμως, μια περίοδος αναταραχών μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα την αναβολή επενδυτικών σχεδίων και αποφάσεων» εξηγεί ο ίδιος.

Πού κυμαίνονται οι τιμές

Το τρέχον κόστος ναυπήγησης στις περισσότερες κατηγορίες πλοίων ανέρχεται στο υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων πέντε ετών.

Σύμφωνα με την τελευταία εβδομαδιαία έκθεση του ναυλομεσιτικού οίκου Intermodal, αυτό συμβαίνει σε όλα τα μεγέθη tankers, στα LNG και LPG carriers, και στα μεγάλα bulk carriers, τύπου newcastlemax και capesize.

Στις υπόλοιπες κατηγορίες φορτηγών, τύπου kamsarmax, ultramax και handysize, το κόστος είναι ελαφρώς χαμηλότερο από το υψηλό της πενταετίας.

Για να γίνει αντιληπτή η εκτόξευση των τιμών τα τελευταία χρόνια επισημαίνεται ότι η ναυπήγηση ενός υπερ-δεξαμενόπλοιου (VLCC) αποτιμάται σήμερα (19/01), με βάση την Intermodal, στα 128 εκατ. δολάρια, ενώ το χαμηλό των τελευταίων πέντε ετών είναι τα 84,5 εκατ. δολάρια.

Αντίστοιχα, ένα μεγάλο φορτηγό, τύπου capesize, ναυπηγείται σήμερα με τιμή πλησίον των 67,5 εκατ. δολαρίων. Το χαμηλό πενταετίας για την κατασκευή ενός τέτοιου πλοίου είναι τα 48,5 εκατ. δολάρια.

Ο κλάδος, όμως, στον οποίο το κόστος έχει σημειώσει εκρηκτική άνοδο είναι τα πλοία μεταφοράς LNG. Η Intermodal υποδεικνύει ότι ένα βαπόρι χωρητικότητας 174.000 κυβικών μέτρων κοστολογείται σήμερα από τα ναυπηγεία στα 265 εκατ. δολάρια. Το χαμηλό πενταετίας είναι τα 180 εκατ. δολάρια, ενώ το 2021 το κόστος έφτανε τα 195 εκατ. δολάρια.