Skip to main content

Πώς επηρεάζει ο πόλεμος την Ελλάδα: Φόβοι για ανατιμήσεις, ελλείψεις και επιπτώσεις μετά το 2022

Σχεδόν 9 στους 10 καταναλωτές πιστεύουν ότι υπάρχει ενδεχόμενο να αυξηθούν περαιτέρω οι τιμές σε συγκεκριμένα είδη, ενώ πάνω από το 70% φοβάται ελλείψεις σε είδη διατροφής λόγω του πολέμου στην Ουκρανία. Αυτά προκύπτουν από έρευνα που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) την εβδομάδα 5-10 Απριλίου, σε δείγμα 1.000 καταναλωτών.

Συγκεκριμένα:
• Το 85% του κοινού θεωρεί πιθανό το ενδεχόμενο να αυξηθεί το κόστος ενέργειας και μεταφορών λόγω του πολέμου στην Ουκρανία
• Το 87% θεωρεί ότι υπάρχει ενδεχόμενο να αυξηθούν οι τιμές σε συγκεκριμένα είδη λόγω του πολέμου στην Ουκρανία
• Το 72% θεωρεί πιθανό να υπάρξουν ελλείψεις σε συγκεκριμένα είδη διατροφής λόγω του πολέμου στην Ουκρανία

Παρόλα αυτά φαίνεται ότι η μέχρι σήμερα επίδοση των καταστημάτων σουπερμάρκετ δημιουργεί αισθήματα ασφάλεια για τους καταναλωτές. Το 46% δηλώνει ότι τα σουπερμάρκετ φροντίζουν να μην υπάρχουν ελλείψεις στα ράφια – μόλις το 13% διαφωνεί, ενώ σε σχέση με την πανδημία, το 29% δηλώνει ότι λαμβάνουν όλα τα απαραίτητα μέτρα για τη δημόσια υγεία.

Γενικό συμπέρασμα αποτελεί ότι η κρίση λόγω του πολέμου στην Ουκρανία επηρεάζει και θα επηρεάζει την ελληνική αγορά για αρκετό καιρό. Η συντριπτική πλειονότητα, σε ποσοστό 67%, εκτιμά ότι η διάρκεια επίδρασής του θα είναι μετά το 2022, το 22% εκτιμά ως το τέλος του 2022, το 5% για 2-3 μήνες και μόλις 5% ότι δεν υπάρχει επίδραση.

Τέλος, οι περισσότεροι εκ των ερωτηθέντων καταλαμβάνονται από συναισθήματα θυμού (30%) και φόβου (26%) για τον πόλεμο στην Ουκρανία. Τα αντίστοιχα ποσοστά για την πανδημία Covid-19 είναι σαφώς χαμηλότερα, αλλά υπαρκτά με 14% και 19%, αντίστοιχα. Στα θετικά καταγράφεται ότι μόλις το 2% του κοινού νιώθει πανικό, ενώ το 39% δηλώνει ότι η κρίση στην Ουκρανία είναι σημαντικότερη της πανδημίας και μόλις το 17% δηλώνει το αντίθετο.

naftemporiki.gr