Skip to main content

Οι Έλληνες εφοπλιστές «δένουν» στις σκανδιναβικές χώρες για την προσέλκυση κεφαλαίων

Η σκανδιναβική αγορά ομολόγων υψηλής απόδοσης αναδεικνύεται σε εναλλακτικό, αξιόπιστο μέσο χρηματοδότησης

Η σκανδιναβική αγορά ομολόγων εξελίσσεται ραγδαία σε μια σημαντική εναλλακτική «στρόφιγγα» χρηματοδότησης για τις ναυτιλιακές εταιρείες, με έντονη ελληνική παρουσία.

Πρωταγωνίστρια στην πιο πρόσφατη κίνηση είναι η Αγγελική Φράγκου, η οποία μέσω της Navios South American Logistics (NSAL) αντλεί 400 εκατ. δολάρια από επενδυτές.

Navios

Η NSAL, πάροχος logistics που δραστηριοποιείται στη Νότια Αμερική, ολοκλήρωσε την πρώτη της έκδοση στη σκανδιναβική αγορά με απόδοση κοντά στο 9%, ένα ποσοστό που είχαν θέσει οι συντονιστές του bond Arctic Securities και Fearnley Securities. Μάλιστα, σύμφωνα με αναλυτές, το υψηλό ενδιαφέρον, κυρίως από μεγάλους θεσμικούς επενδυτές, καταδεικνύει τη δυναμική της σκανδιναβικής αγοράς, αλλά και την εμπιστοσύνη στο όνομα της Αγγελικής Φράγκου.

Τα έσοδα από την έκδοση θα διατεθούν για την αποπληρωμή υφιστάμενων τραπεζικών δανείων, μερική εξόφληση ενός υφιστάμενου μετοχικού δανείου και για γενικούς εταιρικούς σκοπούς.

Η Navios Logistics, με δραστηριότητα στη Hidrovia της Νότιας Αμερικής, διαθέτει τερματικούς σταθμούς σε Ουρουγουάη και Παραγουάη, καθώς και έναν στόλο φορτηγίδων. Το 2023 τα έσοδά της ανήλθαν σε 139,6 εκατ. δολάρια από λιμενικές δραστηριότητες, 117,7 εκατ. από φορτηγίδες και 53,6 εκατ. από τις ενδοχώριες μεταφορές. Η εταιρεία ιδρύθηκε το 2007 μετά τη συγχώνευση με τον Horamar Group, που κατείχε το μεγαλύτερο τερματικό μεταφόρτωσης χύδην φορτίων στην Ουρουγουάη, ενώ από το 2023 η κ. Φράγκου έλαβε τον πλήρη έλεγχο.

Contships

Η κίνηση της κ. Φράγκου έρχεται σε συνέχεια της αντίστοιχης κίνησης του εφοπλιστή Νικόλα Πατέρα και της Contships Logistics, η οποία τον Ιανουάριο του 2025 προχώρησε στην έκδοση ομολόγων στη σκανδιναβική αγορά, ύψους 100 εκατ. δολαρίων, με επιτόκιο 9%, προσελκύοντας το ενδιαφέρον μεγάλων θεσμικών επενδυτών.

Η Contships έχει εξελιχθεί σε παγκόσμιο ηγέτη στη διαχείριση πλοίων feeder containerships (900-1.500 TEUs), ενώ τα κεφάλαια από το ομόλογο ενίσχυσαν το πλάνο ανανέωσης και ενίσχυσης του στόλου.

Seanergy

Στο ίδιο μονοπάτι κινείται και η Seanergy Maritime Holdings Corp., συμφερόντων του Σταμάτη Τσαντάνη, η οποία διερευνά την έκδοση μη εξασφαλισμένου τετραετούς ομολόγου ύψους 100 εκατ. δολαρίων. Η εταιρεία πραγματοποίησε επαφές με επενδυτές από τα τέλη Μαρτίου, στοχεύοντας στη βελτίωση των όρων χρηματοδότησής της και την επέκταση του στόλου της.

Η Seanergy είναι εισηγμένη στοΝ Nasdaq από το 2008 και διαθέτει κεφαλαιοποίηση 145 εκατ. δολαρίων, εστιάζοντας στο dry bulk. Σκοπός της έκδοσης, σύμφωνα με την εταιρεία, είναι η αναχρηματοδότηση υφιστάμενου χρέους με ευνοϊκότερους όρους και η ενίσχυση των επενδυτικών σχεδίων, με επίκεντρο τον στόλο της εταιρείας.

Diana Shipping

Η Diana Shipping, υπό την ηγεσία της κ. Παληού, ήταν από τις πρώτες ελληνικές ναυτιλιακές που «χτύπησαν» την πόρτα της σκανδιναβικής αγοράς ήδη από το 2018, με έκδοση 100 εκατ. δολαρίων.

Το 2024 η εταιρεία επανήλθε με νέα έκδοση 150 εκατ. δολαρίων, διάρκειας πέντε ετών και απόδοση 8,75%, για την αποπληρωμή προηγούμενου ομολόγου ύψους 125 εκατ. με λήξη το 2026.

Ο ιδρυτής της εταιρείας, Συμεών Παληός, δήλωσε πρόσφατα ότι «οι μορφές χρηματοδότησης έχουν πολλαπλασιαστεί -ομόλογα, leasing, warrants-, δίνοντας στις εταιρείες ευρύτερη πρόσβαση σε κεφάλαια με μεγαλύτερη ευελιξία».

Ανοδική τροχιά

Η επιτυχία των ελληνικών εκδόσεων έρχεται να ενισχύσει τη θέση της σκανδιναβικής αγοράς ομολόγων υψηλής απόδοσης ως εναλλακτικού και αξιόπιστου μέσου χρηματοδότησης.

Εκτός των ελληνικών συμμετοχών, στην αγορά έχουν επίσης δραστηριοποιηθεί εταιρείες όπως οι Ofjell, Wallenius Wilhelmsen, Teekay LNG Partners και Ship Finance International, επιβεβαιώνοντας ότι η Νορβηγία μετατρέπεται σε παγκόσμιο hub για τη ναυτιλιακή χρηματοδότηση μέσω ομολόγων.