Μπορεί ο Γενικός Δείκτης του Χρηματιστηρίου Αθηνών να έχει απολέσει λιγότερο από μία ποσοστιαία μονάδα μέσα στον Ιούνιο, επιδεικνύοντας ένα σημαντικό απόθεμα ψυχραιμίας στις γεωπολιτικές προκλήσεις της Μέσης Ανατολής, αλλά δεν μπορούμε να ισχυριστούμε ότι ισχύει το ίδιο για τις μετοχές του τουριστικού κλάδου.
Οι απώλειες για τις εισηγμένες, οι οποίες… ζουν από τη βαριά «βιομηχανία» της χώρας, ξεπερνούν ακόμη και το -12% μέσα στον τρέχοντα μήνα, με τις συγκεκριμένες εταιρείες να πληρώνουν το «μάρμαρο» της εξελισσόμενης σύγκρουσης μεταξύ Ισραήλ – ΗΠΑ και Ιράν.
Οι απώλειες στο ταμπλό
Απολύτως ενδεικτική είναι η εικόνα στην Aegean Airlines, η οποία υποχωρεί κατά τουλάχιστον -12,1% τον Ιούνιο, με αποτέλεσμα να κινδυνεύει να βγει από τη λίστα των δισεκατομμυριούχων του Χ.Α., δεδομένου ότι η αποτίμηση έχει υποχωρήσει στο 1,01 δισ. ευρώ. Μάλιστα, η κάθοδος σε σχέση με τα φετινά υψηλά των 13 ευρώ/μετοχή ανέρχεται στο -13%.
Χρηματιστήριο: Πόσο έχει στοιχίσει στις Τράπεζες η γεωπολιτική κρίση
Εξίσου υψηλές είναι οι απώλειες και στην περίπτωση της Autohellas, η οποία βλέπει την κάμψη να διαμορφώνεται στο -10,7% από τις αρχές του μήνα, την ίδια στιγμή που η απόσταση από τις «κορυφές» του 2025 υπολογίζεται στο -19%. Δεν είναι τυχαίο ότι η τιμή της μετοχής βρίσκεται στα 10,32 ευρώ, δηλαδή στο χαμηλότερο επίπεδο του έτους.
Από εκεί και πέρα, πλήγμα δέχεται και η μετοχή του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, η οποία έχει οπισθοχωρήσει άρον – άρον από τα πρόσφατα ιστορικά υψηλά των 10,3 ευρώ, πέφτοντας στα 9,7 ευρώ. Σε ποσοστιαίο επίπεδο, αυτό μεταφράζεται σε κάμψη -5,6%, με τις μηνιαίες απώλειες να ανέρχονται σε -3,1%.
Έκθεση στον κλάδο του τουρισμού έχει, επίσης, η Μοτοδυναμική, μέσω της εταιρείας ενοικιάσεων Sixt. Κάπως έτσι, η αναδίπλωση της μετοχής υπερβαίνει το -10,3% στον μήνα, αλλά και το -13,8% σε σύγκριση με το υψηλό έτους.
Τέλος, η μετοχή της Attica Group έχει δεχθεί πίεση της τάξης του -7,6% μέσα στον Ιούνιο, χάνοντας περισσότερο από -22,7% σε σχέση με την «κορυφή» των 2,5 ευρώ.
Εκτός… μόδας
Όπως είναι έκδηλο από τα παραπάνω, η εξελισσόμενη κρίση στη Μέση Ανατολή δεν φαίνεται να ευνοεί ιδιαίτερα τον τουριστικό κλάδο, καθώς η στρατιωτική σύγκρουση και η γεωπολιτική αβεβαιότητα οδηγούν σε μειωμένη ζήτηση για ταξίδια. Μάλιστα, η Ελλάδα έχει και άμεσο αντίκτυπο, δεδομένου ότι το Ισραήλ αποτελεί μια πολλά υποσχόμενη αγορά.
Ας σημειωθεί ότι πέρυσι από τη χώρα της Μέσης Ανατολής οι ταξιδιωτικές εισροές ξεπέρασαν τα 621.000 άτομα με 3,9 εκατομμύρια διανυκτερεύσεις και έσοδα 419 εκατ. ευρώ. Για φέτος οι προσδοκίες είχαν διαμορφωθεί σε τουλάχιστον 800.000 αφίξεις. Ένας στόχος που υπό τις παρούσες συνθήκες, ωστόσο, φαίνεται μη ρεαλιστικός.
Κωνσταντίνου (Yalco): Το deal με την οικογένεια Βαρδινογιάννη και η… έξοδος (;) από το τούνελ
Οι απώλειες των τουριστικών μετοχών στον Ιούνιο (απόκλιση από τα φετινά υψηλά)
• Aegean -12,1% (-13%)
• Autohellas -10,7% (-19%)
• Μοτοδυναμική -10,3% (-13,8%)
• Attica Group -7,6% (-22,7%)
• ΔΑΑ -3,1% (-5,6%)
(Τα παραπάνω αποτελούν προϊόν δημοσιογραφικής έρευνας και δεν συνιστούν προτροπή για αγορά, πώληση ή διακράτηση οποιασδήποτε μετοχής)