Skip to main content

Η Google «χαρτογράφησε» την επίδραση των μέτρων για τον κορωνοϊό: Τι δείχνει για την Ελλάδα

Σειρά γραφημάτων που επιδεικνύουν το πώς ο κορωνοϊός και τα μέτρα/ lockdowns έχουν επιδράσει στις μετακινήσεις των πολιτών ανά χώρα δημοσιοποίησε η Google.

Όπως υπογραμμίζει το Reuters, η εν λόγω ανάλυση των δεδομένων τοποθεσίας ανά χώρα από δισεκατομμύρια κινητά χρηστών είναι το μεγαλύτερο δημόσια διαθέσιμο dataset που υπάρχει αυτή τη στιγμή για να βοηθήσει τις υγειονομικές αρχές να αξιολογήσουν κατά πόσον οι πολίτες συμμορφώνονται στα μέτρα που λαμβάνονται για τον περιορισμό της εξάπλωσης του ιού.

Η εταιρεία δημοσιοποίησε αναφορές για 131 χώρες, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, με γραφήματα που συγκρίνουν την κίνηση από τις 16 Φεβρουαρίου ως τις 29 Μαρτίου σε καταστήματα, χώρους ψυχαγωγίας, σταθμούς μέσων μαζικής μεταφοράς, σουπερμάρκετ/ μανάβικα και χώρους εργασίας με την αντίστοιχη κίνηση σε μια περίοδο πέντε εβδομάδων νωρίτερα μέσα στο έτος.

Η εταιρεία τονίζει ότι δημοσιοποίησε τις αναφορές αυτές για να αποφευχθεί η σύγχυση σχετικά με το τι παρέχει στις αρχές, δεδομένης της συζήτησης που έχει αρχίσει παγκοσμίως για το ζήτημα της εξισορρόπησης μεταξύ της ιδιωτικότητας και της παρακολούθησης των μετακινήσεων των πολιτών για τον περιορισμό της εξάπλωσης.

Στην Ελλάδα οι επισκέψεις σε καταστήματα λιανικής και χώρους ψυχαγωγίας (εστιατόρια, καφετέριες, εμπορικά κέντρα, μουσεία, βιβλιοθήκες, σινεμά) μειώθηκαν κατά 80%, ενώ σε σουπερμάρκετ/ μανάβικα και φαρμακεία κατά 41%. Σε πάρκα, παραλίες, μαρίνες, πλατείες κ.α η μείωση ήταν της τάξης του 55%, ενώ σε σταθμούς μέσων μαζικής μεταφοράς η πτώση των μετακινήσεων ήταν 76%. Στους χώρους εργασίας η μείωση ανέρχεται στο 53%.

Στην Ιταλία και την Ισπανία, δύο από τις χώρες που έχουν πληγεί σκληρότερα από την επιδημία του κορωνοϊού, η πτώση στα καταστήματα λιανικής και τους χώρους ψυχαγωγίας έφτασε το 94%. Σε Ηνωμένο Βασίλειο, Γαλλία και Φιλιππίνες, οι πτώσεις ήταν άνω του 80%, ενώ στην Ινδία, που μπήκε σε lockdown 21 ημερών στις 25 Μαρτίου, ήταν στο 77%.

Στις ΗΠΑ, όπου οι αντιδράσεις των πολιτειών διέφεραν, και στην Αυστραλία, όπου ο καλός καιρός έστειλε πολλούς στις παραλίες πριν κλιμακωθούν τα μέτρα κοινωνικής απομάκρυνσης, οι πτώσεις ήταν λιγότερο απότομες- κάτω του 50%. Στην Ιαπωνία και τη Σουηδία, όπου οι αρχές δεν επέβαλαν το ίδιο αυστηρά μέτρα, οι επισκέψεις σε καταστήματα λιανικής και χώρους ψυχαγωγίας ήταν 26% και 24% αντίστοιχα. Στη Νότια Κορέα, η οποία κινήθηκε διαφορετικά, με ιδιαίτερα επιθετική πολιτική όσον αφορά στη διεξαγωγή τεστ και την ιχνηλάτηση επαφών, η αντίστοιχη μείωση ήταν μόλις 19%, ενώ οι μετακινήσεις σε σουπερμάρκετ/μανάβικα και φαρμακεία αυξήθηκαν κατά 11%- και σε πάρκα κατά 51%. Η πτώση σε σταθμούς μέσων μαζικής μεταφοράς ήταν 17% και σε χώρους εργασίας 12%. Οι επισκέψεις σε σουπερμάρκετ/ μανάβικα σημείωσαν άνοδο στη Σιγκαπούρη, στο Ηνωμένο Βασίλειο και αλλού, καθώς επιβάλλονταν μέτρα. Δεν υπάρχουν στοιχεία για την Κίνα και το Ιράν, όπου οι υπηρεσίες της Google έχουν μπλοκαριστεί.

Τα δεδομένα των αναφορών αυτών της Google προέρχονται από χρήστες που έχουν ενεργοποιημένο το Location History στις συσκευές της. Η εταιρεία διαβεβαίωσε πως έχουν ληφθεί τεχνικά μέτρα για να διασφαλιστεί πως δεν θα αποκαλυφθεί/ εκτεθεί η ταυτότητα κανενός. «Οι αναφορές αυτές έχουν αναπτυχθεί για να είναι χρήσιμες, ενώ τηρούνται τα αυστηρά μας πρωτόκολλα και πολιτικές ιδιωτικότητάς μας» τόνισαν σε σχετικό blogpost η Κάρεν ΝτεΣάλβο, chief health officer για το Google Health και η Τζεν Φιτζπάτρικ, αντιπρόεδρος στο Google Geo.