Το αρχαιότερο σμήνος γαλαξιών στο Σύμπαν εντόπισε το James Webb

Πρόκειται για ομάδα γαλαξιών ηλικίας περίπου 13,2 δισ. ετών

Tα πανίσχυρα όργανα του διαστημικού τηλεσκοπίου James Webb κάνουν συνεχώς νέες ανακαλύψεις στις εσχατιές του Σύμπαντος αποκαλύπτοντας νέα στοιχεία για το κοσμικό περιβάλλον που υπήρχε την πρώτη περίοδο ύπαρξης του Σύμπαντος. Κάθε παρατήρηση του James Webb προκαλεί θαυμασμό αλλά και έκπληξη στην επιστημονική κοινότητα αφού εντοπίζονται δομές και στοιχεία που ανατρέπουν και μάλιστα ριζικά την εικόνα που είχε σχηματιστεί για την εξέλιξη που είχε το Σύμπαν μετά τη γέννηση του πριν από περίπου 13,8 δισ. έτη.

Οι περισσότερες παραδοχές και θεωρίες για τη βρεφική και παιδική ηλικία του Σύμπαντος κυριολεκτικά κατεδαφίζονται από όσα ανακαλύπτει το James Webb. Πρόσφατα το τηλεσκόπιο ανακάλυψε ορισμένους από τους πρώτους γαλαξίες του Σύμπαντος οι οποίοι είχαν μέγεθος και αριθμό άστρων παρόμοιο με αυτό των συμβατικών γαλαξιών που γνωρίζουμε σήμερα γεγονός που ανέτρεψε πλήρως την εικόνα που είχαν οι κοσμολόγοι που θεωρούσαν ότι η πρώτη γενιά γαλαξιών αποτελούνταν από μικρούς σε μέγεθος γαλαξίες με λίγα άστρα στο εσωτερικό τους.

Με δημοσίευση της στην επιθεώρηση «The Astrophysical Journal Letters» ερευνητική ομάδα του Ινστιτούτου Τεχνολογίας της Καλιφόρνια (Caltech) παρουσιάζει την ανακάλυψη που έκανε με τη βοήθεια του James Webb. Οι ερευνητές εντόπισαν επτά γαλαξίες που είχαν σχηματίσει ένα σμήνος 650 εκατ. έτη μετά τη γέννηση του Σύμπαντος. Οι ειδικοί το ονομάζουν «πρωτοσμήνος» και είναι το αρχαιότερο σμήνος γαλαξιών που γνωρίζουμε.

ΑΛΑΞΙΕΣ

Στη φωτογραφία εικονίζεται η περιοχή του Σύμπαντος που ερεύνησε το James Webb και στα πλαίσια υποδεικνύεται η θέση των γαλαξιών του αρχαίου σμήνους (πηγή φωτό NASA, ESA, CSA, T. Morishita (IPAC). Image processing: A. Pagan (STScI))

«Μπορούμε να δούμε αυτούς τους μακρινούς γαλαξίες σαν μικρές σταγόνες νερού σε διαφορετικούς ποταμούς και μπορούμε να δούμε ότι τελικά όλοι θα γίνουν μέρος ενός μεγάλου, πανίσχυρου ποταμού» αναφέρει η Μπενεντέτα Βουλκάνι, του Εθνικού Ινστιτούτου Αστροφυσικής μέλος της ερευνητικής ομάδας.