Skip to main content

Τα πολλά λεφτά δεν κάνουν απαραίτητα και καλά τουρνουά

REUTERS/Hannah Mckay

Το Παγκόσμιο Κύπελλο Συλλόγων εκπλήρωσε την αποστολή δημιουργίας χρημάτων, όμως το τουρνουά ήταν κάτι άλλο εκτός από μια γιγαντιαία πλατφόρμα μάρκετινγκ;

Το Παγκόσμιο Κύπελλο Συλλόγων εκπλήρωσε την κύρια αποστολή του, τη δημιουργία χρημάτων, και ο Τζάνι Ινφαντίνο είναι αρκετά περήφανος γι’ αυτό.

Αλλά βλέπει το τουρνουά ως κάτι άλλο εκτός από μια γιγαντιαία πλατφόρμα μάρκετινγκ; «Η χρυσή εποχή του παγκόσμιου ποδοσφαίρου συλλόγων έχει ξεκινήσει», δήλωσε με τόλμη το Σάββατο, την παραμονή του τελικού.

«Μπορούμε να πούμε με ασφάλεια ότι αυτό το Παγκόσμιο Κύπελλο Συλλόγων ήταν μια απολύτως εντυπωσιακή επιτυχία από κάθε άποψη». Αλήθεια όμως;

Οι επιχειρήσεις είναι επιχειρήσεις

Σαν καλός λογιστής, ο πρόεδρος της FIFA παρουσίασε κάποια στοιχεία. Το πιο εντυπωσιακό είναι πιθανώς το ποσό των εσόδων που δημιουργήθηκαν: σχεδόν 2,1 δισεκατομμύρια δολάρια.

«Μας είπαν ότι οικονομικά δεν θα λειτουργούσε, ότι θα ήταν μια αποτυχία, επειδή κανείς δεν ενδιαφερόταν», θυμήθηκε.

«Καμία άλλη διοργάνωση συλλόγων στον κόσμο σήμερα δεν πλησιάζει την αξία των 33 εκατομμυρίων δολαρίων ανά αγώνα. Έτσι, είναι ήδη η πιο επιτυχημένη διοργάνωση συλλόγων στον κόσμο, από οποιαδήποτε οπτική γωνία».

REUTERS/Kai Pfaffenbach

Η FIFA πούλησε όλα τα πακέτα χορηγιών της σε περίπου 20 κορυφαίες παγκόσμιες μάρκες, μεταξύ άλλων στις Airbnb, Panini, Lenovo, Coca-Cola, Qatar Airways και Jeep.

Από την άλλη, πιθανότατα δεν έχει διαθέσει ολόκληρο το απόθεμά της από φούτερ, αξίας 80€, τα σετ μπλουζών/καπέλων (70€) ή τα αντίγραφα του τροπαίου (220€), αλλά αυτή είναι μια άλλη ιστορία.

Ο Ινφαντίνο καυχήθηκε ότι διείσδυσε στην περιζήτητη αμερικανική αγορά, προσελκύοντας σχεδόν 2,5 εκατομμύρια ανθρώπους στα γήπεδα.

«Αυτό σημαίνει περίπου 40.000 θεατές ανά αγώνα. Κανένα πρωτάθλημα στον κόσμο, με εξαίρεση την Premier League, δεν καταγράφει αυτόν τον μέσο όρο», τόνισε, ξεχνώντας την Bundesliga των σχεδόν 43.000 θεατών ανά αγώνα.

Αλλά πάνω απ’ όλα, διαστρεβλώνει τους αριθμούς όπως τον βολεύει. Σχεδόν το ένα τρίτο των αγώνων της πρώτης φάσης (14 στους 48) παίχτηκαν μπροστά σε λιγότερους από 20.000 θεατές.

REUTERS/Kai Pfaffenbach

Αυτό απέχει πολύ από το success story του Ινφαντίνο, ειδικά επειδή η FIFA διάθεσε σημαντικούς πόρους για να αυξήσει τους αριθμούς μειώνοντας δραστικά τις τιμές, συμπεριλαμβανομένων των αγώνων νοκ άουτ.

Τροφοδοτώντας μια μηχανή μάρκετινγκ

Θα πρέπει να δοθούν τα εύσημα στη FIFA για το πείραμα με κάμερες που φοριούνται από τους διαιτητές για να προσφέρουν καθηλωτικές εικόνες και τη δωρεάν μετάδοση αγώνων παγκοσμίως χάρη στη συνεργασία της με το DAZN, εντάξει.

Οι σύλλογοι επίσης δεν ήρθαν τυχαία, καθώς είχαν ένα δισεκατομμύριο δολάρια σε χρηματικά έπαθλα να μοιραστούν.

Όπως συμβαίνει συχνά, ωστόσο, οι ποδοσφαιριστές είναι αυτοί που θυσιάζονται για μια διοργάνωση που είναι «τόσο άχρηστη για το ποδόσφαιρο όσο κι επικίνδυνη για τη σωματική και ψυχική υγεία των παικτών», επιτέθηκε η Εθνική Ένωση Επαγγελματιών Ποδοσφαιριστών (UNFP).

REUTERS/Kai Pfaffenbach

«Αυτό που παρουσιάστηκε ως παγκόσμια γιορτή του ποδοσφαίρου δεν είναι τίποτα περισσότερο από μια μυθοπλασία που σκηνοθετήθηκε από τη FIFA», πρόσθεσε ο πρόεδρος της FIFPRO, Σέτζιο Μάρκι, ανησυχώντας για το υπερφορτωμένο ημερολόγιο.

«Αυτός ο τρόπος διοργάνωσης τουρνουά (…) είναι μονομερής, αυταρχικός και βασίζεται αποκλειστικά στη λογική της οικονομικής κερδοφορίας, όχι της ανθρώπινης βιωσιμότητας. Δεν μπορούμε να συνεχίσουμε να παίζουμε με την υγεία των ποδοσφαιριστών για να τροφοδοτήσουμε μια μηχανή μάρκετινγκ».

naftemporiki.gr