«Επιεικώς απαράδεκτες» χαρακτηρίζει η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας (ΓΓΠΠ) τις αιτιάσεις της αντιπολίτευσης για τη μη έγκαιρη ολοκλήρωση της υλοποίησης του έργου που αφορά στον Ευρωπαϊκό Αριθμό Κλήσης Εκτάκτων Αναγκών «112» στην Ελλάδα «πολύ περισσότερο δε, όταν οι… καταγγέλλοντες γνωρίζουν τι έχει επί σειρά ετών προηγηθεί», όπως σημειώνει σε ανακοίνωσή της.
Η ΓΓΠΠ επισημαίνει πως οι καταγγέλλοντες «γνωρίζουν -και αποκρύπτουν- ότι κύριες αιτίες για την καθυστέρηση υπήρξαν και η ανεπαρκής νομοθέτηση των παραμέτρων του προγράμματος και γραφειοκρατικές αγκυλώσεις, αλλά και κωλυσιεργίες από πλευράς των παρόχων κινητής τηλεφωνίας».
Συγκεκριμένα, όπως αναφέρει η ΓΓΠΠ στην ανακοίνωσή της:
– Στις 20 Ιουλίου 2010 είχε υπογραφεί Προγραμματική Συμφωνία μεταξύ του τότε υπουργείου Προστασίας του Πολίτη και της Κοινωνίας της Πληροφορίας Α.Ε. (ΚτΠ Α.Ε.). Η συμφωνία μεταξύ άλλων περιλάμβανε έργο για τον εκσυγχρονισμό και την αναβάθμιση των υπηρεσιών που αφορούν στον Ευρωπαϊκό Αριθμό Κλήσης Εκτάκτων Αναγκών «112» και των υπηρεσιών που αφορούν στη βέλτιστη διαχείριση περιστατικών έκτακτης ανάγκης – κρίσεων, στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ψηφιακή Σύγκλιση» του ΕΣΠΑ 2007-2013.
– Στις 6 Ιουλίου 2014 υπεγράφη σύμβαση έναρξης του έργου μεταξύ της Κοινωνίας της Πληροφορίας Α.Ε. και του ΟΤΕ Α.Ε. ως αναδόχου. «Η Σύμβαση τέθηκε σε αναστολή με απόφαση της ΚτΠ Α.Ε. στις 15 Φεβρουαρίου 2016. Αυτό, διότι δεν ήταν δυνατόν να υλοποιηθεί το έργο μέσα στην επιλέξιμη χρονική περίοδο του ΕΣΠΑ 2007 – 2013. Γιατί δεν μπορούσε να υλοποιηθεί; Διότι η σύμβαση… ουδέποτε προέβλεψε εργασίες διαμόρφωσης χώρων εγκατάστασης των Κέντρων Επικοινωνιών Έργου στην Ελληνική Αστυνομία και στο Πυροσβεστικό Σώμα. Χωρίς τις συγκεκριμένες εγκαταστάσεις, το σύστημα δεν μπορούσε να λειτουργήσει», επισημάνει η ΓΓΠΠ.
– Συνεχίζοντας, τονίζει πως στις 29 Δεκεμβρίου 2016 το Έργο εντάχθηκε στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Μεταρρύθμιση Δημόσιου Τομέα» (2014-2020) ως μεταφερόμενη Πράξη με δύο υποέργα. Το πρώτο αφορούσε στο κυρίως έργο και το δεύτερο στις εργασίες διαμόρφωσης των χώρων για τα Κέντρα Επικοινωνιών που ήταν απαραίτητοι για την υλοποίηση του κυρίως έργου και παραδόθηκαν στα μέσα του 2017.
«Και το βασικότερο: Από τον αρχικό σχεδιασμό του Έργου δεν είχε προβλεφθεί η παροχή υπηρεσίας κυψέλης (Cell Broadcast Service) εκ μέρους των παρόχων κινητής τηλεφωνίας, ούτε η δυνατότητα γεωεντοπισμού, δηλαδή η αυτόματη απεικόνιση με ακρίβεια της πληροφορίας θέσης καλούντος σε Γεωγραφικό Σύστημα Πληροφοριών (GIS). Γι’ αυτό προωθήθηκε από τη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας νομοθετική ρύθμιση (Άρθρο 48, Ν.4487/2017), που προβλέπει τη χωρίς χρέωση παράδοση των μηνυμάτων στους πολίτες», συνεχίζει η ΓΓΠΠ.
– Έτσι, όπως συμπληρώνει, στις 14 Φεβρουαρίου 2018 υπεγράφη τελικά η τροποποιημένη Σύμβαση και ταυτόχρονα έγινε άρση αναστολής του έργου.
Καταλήγοντας, επισημαίνει πως το έργο αυτή τη στιγμή υλοποιείται κανονικά και, βάσει του χρονοδιαγράμματος, το νέο «112» αναμένεται να τεθεί σε πλήρη λειτουργία στις αρχές του 2019, ενώ γίνεται προσπάθεια για ταχύτερη υλοποίηση.