Skip to main content

Τι πρέπει και τι δεν πρέπει να κάνουμε μετά τις Πανελλαδικές εξετάσεις

(ΚΩΣΤΑΣ ΤΖΟΥΜΑΣ/EUROKINISSI)

Μέχρι να ανοίξει η πλατφόρμα υποβολής των Μηχανογραφικών δελτίων έχουμε ένα μήνα. Ας δούμε τι πρέπει και τι δεν πρέπει να κάνουμε αυτό τον μήνα. 

Οι Πανελλαδικές Εξετάσεις τελείωσαν για το μεγαλύτερο μέρος των υποψηφίων, όσους, δηλαδή, αποφοίτους του Γενικού Λυκείου δεν εξετάζονται σε ειδικά μαθήματα. Οι υποψήφιοι των ΕΠΑΛ έχουν τα μαθήματα της ειδικότητας και μετά ακολουθεί η εξέταση στα ειδικά μαθήματα.

Οι βαθμολογίες ανακοινώνονται στα τέλη του μήνα και η συμπλήρωση του Μηχανογραφικού στην πλατφόρμα του Υπουργείου θα γίνει περίπου από τις 7 έως τις 17 Ιουλίου. Τότε ολοκληρώνεται ο κύκλος των Πανελλαδικών Εξετάσεων και θα αναμένουμε την ανακοίνωση των βάσεων και των αποτελεσμάτων γύρω στις 25 Ιουλίου. Μέχρι να ανοίξει η πλατφόρμα υποβολής των Μηχανογραφικών δελτίων έχουμε ένα μήνα. Ας δούμε τι πρέπει και τι δεν πρέπει να κάνουμε αυτό τον μήνα. 

Τι δεν πρέπει να κάνουμε

Δεν πρέπει να ασχολούμαστε με τους βαθμούς που θα πάρουμε, ούτε να σκεφτόμαστε πόσα μόρια θα μας κόψουν από το τάδε ερώτημα. Δεν πρέπει να διαβάζουμε ρεπορτάζ που αναφέρονται στην πορεία της διόρθωσης και τις εκτιμήσεις των βαθμολογητών από τα βαθμολογικά κέντρα. Αυτά τα ρεπορτάζ μας πανικοβάλλουν χωρίς λόγο. Αν διαβάσουμε ότι στο τάδε βαθμολογικό κέντρο οι μισοί υποψήφιοι έγραψαν κάτω από 10 θα πανικοβληθούμε. Κι όμως πέρυσι το 59,87% των υποψηφίων έγραψε κάτω από 10. Συνεπώς δεν είναι χρήσιμη αυτή η πληροφορία. Μόνο αγωνία μπορεί να μας προκαλέσει.

Στα βαθμολογικά κέντρα διορθώνουν τα γραπτά ενός νομού, που μπορεί να είναι διαφορετικός από πέρυσι. Οι διαφορές στις επιδόσεις των υποψηφίων από νομό σε νομό διαφέρουν και δεν μας επιτρέπουν να βγάλουμε ασφαλή συμπεράσματα σε πανελλαδικό επίπεδο.

Δεν πρέπει να ασχολούμαστε με το αν θα ανέβουν ή θα κατέβουν οι βάσεις. Δεν είναι αυτό το θέμα μας. Το θέμα μας είναι να κάνουμε τις επιλογές σπουδών που μας αρέσουν. Δεν μπορούμε να επηρεάσουμε τη διαμόρφωση των βάσεων, οπότε δεν ασχολούμαστε διότι μπορεί να μας αποπροσανατολίσουν.

Ένα άλλο πράγμα που μπορεί να μας αποπροσανατολίσει είναι η ενασχόληση με το πώς θα είναι ο κόσμος στο μέλλον, ώστε να επιλέξουμε το κατάλληλο επάγγελμα, που θα ανθίσει στο μέλλον. Ας συνειδητοποιήσουμε ότι ο κόσμος αλλάζει τόσο γρήγορα ώστε ακόμη και οι πιο σοβαρές προβλέψεις διαψεύδονται. Πρέπει να γνωρίζουμε ότι έτσι όπως εξελίσσεται ο κόσμος μας δεν θα ασκεί ένα μόνο επάγγελμα ο σημερινός νέος στην επαγγελματική του ζωή, αλλά πολλά και διαφορετικά. Επίσης στην εποχή μας είναι πολύ συχνό άλλο να σπουδάζει κάποιος και με κάτι άλλο να ασχολείται, καθώς προκύπτουν συνεχώς καινούρια επαγγέλματα, που θα τα ασκήσουν αναγκαστικά οι εργαζόμενοι που υπάρχουν. Θυμόμαστε ότι τώρα επιλέγουμε σπουδές και όχι επάγγελμα.

Τι πρέπει να κάνουμε

Τι πρέπει να κάνουν μέχρι τότε οι υποψήφιοι; Κατ’ αρχάς πρέπει να ξεκουραστούν και να χαλαρώσουν. Το δύσκολο κομμάτι τελείωσε. Βόλτες, μπάνια στη θάλασσα, ανάλογα με τις επιθυμίες του καθενός. Χαλάρωση και αποφόρτιση. Αυτό πρέπει να γίνει το επόμενο διάστημα. Αυτό το καλοκαίρι θα είναι το μακρύτερο καλοκαίρι της ζωής τους. Τα μαθήματα στο Πανεπιστήμιο αρχίζουν στα τέλη του Σεπτέμβρη. Μέχρι τότε υπάρχει άφθονος χρόνος για ξεκούραση.

Σιγά – σιγά πρέπει να αρχίσουν να ονειρεύονται το μέλλον τους και να επιλέξουν σπουδές. Οι βασικές επιλογές πρέπει να γίνουν τώρα και όχι όταν ανακοινωθούν οι βαθμοί και ανοίξει η πλατφόρμα συμπλήρωσης του Μηχανογραφικού του Υπουργείου Παιδείας. Ο χρόνος που μένει σε λειτουργία δεν επαρκεί για δεύτερες σκέψεις. Συνεπώς οι βασικές επιλογές πρέπει να έχουν γίνει νωρίτερα, για να έχουμε χρόνο για δεύτερες σκέψεις και αναθεώρηση.

Κάποιοι λένε ότι θα περιμένουν να δουν τους βαθμούς τους και μετά θα αποφασίσουν. Είναι λάθος λογική. Επιλέγουμε το ή τα επιστημονικά αντικείμενα που μας ενδιαφέρουν. Βρίσκουμε τις σχολές που ανήκουν σ’ αυτά τα επιστημονικά αντικείμενα. Τις βάζουμε σε μία σειρά ανεξάρτητα από τι πιστεύουμε ότι έχουμε γράψει. Όταν ανακοινωθούν οι βαθμοί πιθανόν κάποιες σχολές να μη μπορούμε να τις δηλώσουμε, αν δεν έχουμε περάσει το όριο της ΕΒΕ.

Τις υπόλοιπες θα μπορούμε να τις δηλώσουμε. Δεν εξαρτώνται οι βασικές επιλογές μας από τη βαθμολογία μας. Αντίθετα η βαθμολογία μας μπορεί να μας εγκλωβίσει στο να κοιτάζουμε τις σχολές που είναι γύρω από τα μόριά μας, κάτι που είναι προφανές λάθος, αφού τα μόρια μας και οι βάσεις δεν αποτελούν κριτήριο επιλογής σπουδών.

Αυτό το διάστημα μπορεί να είναι πολύ όμορφο διότι ο υποψήφιος μπορεί να ονειρευτεί τον εαυτό του στο μέλλον, να τον φανταστεί σε διάφορες στιγμές της ζωής του, να σχεδιάσει το μέλλον του και να προγραμματίσει τα βήματα για να φτάσει στους στόχους του. Είναι πολύ όμορφα όλα αυτά. Κρίμα να τα χαλάμε με βαθμούς και βάσεις.