Skip to main content

74 απουσίες από το ελληνικό νηολόγιο

Η έρευνα, η οποία βασίστηκε σε στοιχεία του οίκου S&P Global Market Intelligence, ανέδειξε ότι τον Μάρτιο του 2023 τα πλοία υπό ελληνική σημαία ήταν 496, συνολικής χωρητικότητας 31,1 εκατ. gt και 52,76 εκατ. dwt.

Νέες απώλειες μετρά το ελληνικό νηολόγιο, παρά τις προσπάθειες για ανακοπή των εκροών τα τελευταία χρόνια, σύμφωνα με την επικαιροποιημένη έκθεση της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου (Committee).

Η έρευνα, η οποία βασίστηκε σε στοιχεία του οίκου S&P Global Market Intelligence, ανέδειξε ότι τον Μάρτιο του 2023 τα πλοία υπό ελληνική σημαία ήταν 496, συνολικής χωρητικότητας 31,1 εκατ. gt και 52,76 εκατ. dwt. Τον ίδιο μήνα του 2022, το εγχώριο νηολόγιο αριθμούσε 570 πλοία, χωρητικότητας 35,6 εκατ. gt και 59,6 εκατ. dwt, ήτοι καταγράφεται ετήσια πτώση 74 πλοίων, 6,8 εκατ. dwt και 4,4 εκατ. gt. Με βάση έκθεση της Lloyd’s List, η οποία δημοσιεύτηκε στο τέλος του 2022, η ελληνική σημαία είναι η ένατη μεγαλύτερη σε παγκόσμιο επίπεδο.

Η πολιτική θέση είναι πως παρά την κυβερνητική στρατηγική προσέλκυσης πλοίων στο εθνικό νηολόγιο, η έλλειψη εξειδικευμένων ναυτικών είναι μειονέκτημα, με αποτέλεσμα οι πλοιοκτήτες να στρέφονται σε ξένες σημαίες. Παρ’ όλα αυτά, τα οφέλη για την εθνική οικονομία και απασχόληση είναι παρόμοια, ανεξαρτήτως σημαίας, όσο το management της εκάστοτε εταιρείας εδράζει στη χώρα μας. Από την άλλη, δεν λείπουν οι ναυτιλιακοί παράγοντες που ζητούν περαιτέρω εκσυγχρονισμό του νηολογίου και άρση ορισμένων γραφειοκρατικών εμποδίων, παραδεχόμενοι, ωστόσο, ότι καταγράφονται βήματα βελτίωσης προς αυτήν την κατεύθυνση.

Σημειώνεται ότι τα πλοία υπό ελληνική σημαία αντιστοιχούν στο 0,8% του παγκόσμιου στόλου σε αριθμό, στο 2% σε χωρητικότητα gt και στο 2,3% σε χωρητικότητα dwt. Στα δεξαμενόπλοια, κλάδος στον οποίο κυριαρχούν παραδοσιακά, αυτοί οι αριθμοί ανεβαίνουν σε 5,6%, 6% και 6,1% αντίστοιχα. Η μέση ηλικία των βαποριών του ελληνικού νηολογίου σημείωσε ήπια αύξηση σε ετήσια βάση και έφτασε τα 15 έτη (βάσει αριθμού πλοίων) έναντι 14,2 το 2022. Αμετάβλητη παρέμεινε η ηλικία σε όρους χωρητικότητας gt και dwt, διαμορφούμενη στα 10 και 9,7 έτη αντίστοιχα.

Μειωμένος αλλά νεότερος ο ελληνόκτητος στόλος

Ελαφρώς μειωμένος, αλλά σταθερά νεανικός είναι ο ελληνόκτητος στόλος, σύμφωνα με την έκθεση του Committee. Συγκεκριμένα, τον Μάρτιο του 2023, ο στόλος των Ελλήνων πλοιοκτητών αποτελείτο από 4.110 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 349,2 εκατ. dwt και 204,3 εκατ. gt.

Ο στόλος είναι μειωμένος κατά 30 πλοία, 6,1 εκατ. dwt και 5,7 εκατ. gt σε ετήσια βάση. Τα βαπόρια των Ελλήνων αντιπροσωπεύουν το 6,7% του παγκόσμιου στόλου σε αριθμό πλοίων, το 13,1% σε όρους χωρητικότητας gt και το 15,3% σε όρους χωρητικότητας dwt. Οι «Greeks» κυριαρχούν στα δεξαμενόπλοια, τα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου και σε αυτά μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου. Συγκεκριμένα, τον Μάρτιο του 2023, τα ελληνόκτητα tankers μεταφοράς αργού πετρελαίου αντιστοιχούν στο 24,4% του διεθνούς στόλου σε αριθμό πλοίων και στο 23,7% σε όρους χωρητικότητας dwt.

Παράλληλα, τα ore/bulk carriers των Ελλήνων αντιπροσωπεύουν το 15,8% αυτών που ταξιδεύουν στις θάλασσες σήμερα σε αριθμό και το 18,1% σε όρους χωρητικότητας dwt. Τέλος, στα πλοία υγροποιημένου φυσικού αερίου, ο ελληνόκτητος στόλος κατέχει το 10,5% του παγκόσμιου σε αριθμό βαποριών και το 13,9% σε χωρητικότητα dwt. Σημειώνεται ότι η μέση ηλικία του ελληνόκτητου στόλου σημείωσε ήπια άνοδο σε ετήσια βάση, αλλά παραμένει 4,6 χρόνια χαμηλότερη από τη μέση ηλικία του παγκόσμιου στόλου.

Ειδικότερα, η ηλικία των πλοίων των Ελλήνων αγγίζει τα 13,2 έτη σε αριθμό βαποριών εν συγκρίσει με τα 17,8 έτη του διεθνούς στόλου. Σε όρους χωρητικότητας gt και dwt, η ηλικία των εγχώριων πλοίων φτάνει τα 11,4 για αμφότερες τις κατηγορίες, έναντι 12,7 και 12,4 έτη αντίστοιχα για τα πλοία σε παγκόσμιο επίπεδο