Skip to main content

Πάρκο Ριζάρη: Περιβαλλοντικό «έγκλημα» στο κέντρο της Αθήνας από την κατασκευή της γραμμής 4 του μετρό

(EUROKINISSI // ΓΟΥΛΙΕΛΜΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ)

Το ίδρυμα Πατέρα με χορηγία ύψους 300.000 ευρώ διαμόρφωσε το πάρκο Ριζάρη των περίπου 15 στρεμμάτων, στο οποίο δημιουργήθηκαν 10 στρέμματα πρασίνου με 98 δέντρα, 406 θάμνους και 9 στρέμματα χλοοτάπητα.

Ένα περιβαλλοντικό «έγκλημα» συντελείται στο κέντρο της Αθήνας με αφορμή την κατασκευή της γραμμής 4 του μετρό. Πρόκειται για τη «θυσία» του εμβληματικού πάρκου Ριζάρη, του πνεύμονα πρασίνου στο κέντρο της Αθήνας μαζί με τον Εθνικό Κήπο, που επιβίωσε αρκετές φορές από διάφορα σχέδια οικοδόμησης στο παρελθόν χάρη στις αντιδράσεις των κατοίκων της περιοχής.

Το ίδρυμα Πατέρα με χορηγία ύψους 300.000 ευρώ διαμόρφωσε το πάρκο των περίπου 15 στρεμμάτων, στο οποίο δημιουργήθηκαν 10 στρέμματα πρασίνου με 98 δέντρα, 406 θάμνους και 9 στρέμματα χλοοτάπητα.

Αυτός ο μικρός παράδεισος, όπως και άλλοι, έχει αποφασιστεί από την «Αττικό Μετρό» να μετατραπεί σε εργοτάξιο. Ο εφοπλιστής Νίκος Πατέρας έχει προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας κατά της «Αττικό Μετρό» για τη γραμμή 4 του μετρό.

«Μετά από συνεχείς επικοινωνίες πολλών μηνών με τον υπουργό αλλά και τον διευθύνοντα σύμβουλο της Αττικό Μετρό αντιλήφθηκα τελικά, τον Μάιο του 2022, πως δεν προτείνουν λύση, δηλαδή δεν έγινε ποτέ σοβαρή μελέτη, οπότε προσέφυγα στο ΣτΕ. Παράλληλα, επικοινώνησα και με το γραφείο του Πρωθυπουργού όπου τους παρακάλεσα να κοιτάξουν το συγκεκριμένο θέμα, διότι ξέρω πόσο ευαισθητοποιημένοι είναι οι ίδιοι, αλλά και ο Δήμος της Αθήνας σε θέματα που αφορούν το περιβάλλον», ανέφερε ο Ν. Πατέρας.

Τον Ιούνιο του 2022 δόθηκε εντολή στην εταιρεία ΑΒΑΞ να ξεκινήσει μελέτη προκειμένου να διαπιστωθεί εάν είναι εφικτό να μεταφερθεί ο σταθμός 70 μέτρα βορειότερα προκειμένου να σωθούν 230 δέντρα. «Τον Ιανουάριο λοιπόν, του 2023 δέχθηκα επίσκεψη από τον εκπρόσωπο της εταιρείας ΑΒΑΞ, η οποία μας παρέδωσε τα σχέδια, τα οποία δείχνουν πως είναι εφικτό να μεταφερθεί ο σταθμός και να σωθεί το πάρκο», γνωστοποίησε ο Ν. Πατέρας.

Ωστόσο, το Συμβούλιο της Επικρατείας δεν θέλει να εξετάσει το ζήτημα της κοπής των δέντρων και της καταστροφής του περιβάλλοντος και τις επιπτώσεις για τους πολίτες, αλλά ούτε και τις εναλλακτικές λύσεις που η ΑΒΑΞ πρότεινε κατόπιν εντολής του υπουργού Μεταφορών, Κ. Καραμανλή για να σωθεί το πάρκο. «Ενώ η λύση υπάρχει, δεν στέκονται σε αυτό. Από το ΣτΕ περιμένουμε να επικρατήσει λογική. Να καταλάβουν ότι είναι πιο σημαντικό να σωθούν 230 δέντρα από το να μετακινηθεί ο σταθμός 70 μέτρα βορειότερα», επεσήμανε ο Ν. Πατέρας.

Ο κ. Πατέρας τάσσεται υπέρ της γραμμής 4 του μέτρα. Παρ’ όλα αυτά, μάχεται προκειμένου να αποφευχθεί μια οικολογική καταστροφή. «Εμείς βοηθήσαμε πριν από 14 χρόνια στην ανάπλαση του πάρκου Ριζάρη επί δημαρχίας Νικήτα Κακλαμάνη. Θέλουμε να βρεθεί μια λύση και να γίνει ο σταθμός και ταυτόχρονα να σωθούν τα δέντρα», πρόσθεσε ο ίδιος.

EUROKINISSI

Ο κ. Πατέρας θεωρεί υπεύθυνη την Αττικό Μετρό για το πρόβλημα που έχει διαμορφωθεί. Μάλιστα, συμπλήρωσε: «όταν τον Ιανουάριο του 2023 είδα τις μελέτες του ΑΒΑΞ επικοινώνησα με τον κ. Κουρέτα, ο οποίος μου είπε «θα τα συζητήσω με τον υπουργό και θα επιστρέψω». Αντιλήφθηκα αργότερα σε μια συζήτηση που είχα με τον υπουργό ότι η ΑΒΑΞ ζήτησε 50 εκατομμύρια παραπάνω απ’ ότι έχει συμφωνηθεί για να μεταφερθεί το μετρό 70 μέτρα βορειότερα. Νομίζω ότι και ο υπουργός θέλει να βρεθεί λύση και ο Δήμαρχος θέλει να σωθεί το πάρκο και ο Πρωθυπουργός νοιάζεται για το περιβάλλον. Θεωρώ ότι η Αττικό Μετρό είναι εκείνη, η οποία δημιουργεί το πρόβλημα. Από τη στιγμή που η ΑΒΑΞ έχει τη λύση με τη μελέτη, μπορεί να σωθεί το πάρκο και η πολιτική ηγεσία θέλει να στηρίξει το περιβάλλον, για ποιο λόγο κύριε Κουρέτα δεν προωθείτε τη λύση; Μου επικαλέστηκε νομικό κώλυμα. Κι όταν το ρώτησα τι είναι αυτό που δεν μπορεί να ξεπεραστεί, μου απάντησε ότι θα το μελετήσει με τους νομικούς του».

Μιλώντας στο naftemporiki.gr ο κ. Πατέρας επεσήμανε πως είναι υπέρ της πρότασης της ΑΒΑΞ να σωθεί το άλσος Ριζάρη και να μεταφερθεί ο νέος υπόγειος σταθμός της γραμμής 4 του μετρό σε απόσταση 70 μέτρων εντός του άλσους. Την Πέμπτη στο ΣτΕ αναμένεται να τοποθετηθεί επίσημα και ο δήμος Αθηναίων.  Επίσης, στο ΣτΕ θα καταθέσουν τις προτάσεις τους το ίδρυμα Πατέρα, η Αττικό Μετρό, καθώς και το υπουργείο Μεταφορών.