Skip to main content

Στρατηγική «ανάσα» ισχύος για το Πολεμικό Ναυτικό – Το restart των MEKO

ΦΡΕΓΑΤΑ ΨΑΡΑ ΠΝ

Το χρονοδιάγραμμα για τον εκσυγχρονισμό των φρεγατών

Σε μια συγκυρία όπου το Πολεμικό Ναυτικό ενισχύει σταδιακά το στόλο του, ο εκσυγχρονισμός των φρεγατών τύπου ΜΕΚΟ δίνει «ανάσα» στρατηγικής ισχύος στο Αιγαίο.

Οι φρεγάτες κλάσης «ΥΔΡΑ», ραχοκοκαλιά του Πολεμικού Ναυτικού για σχεδόν τρεις δεκαετίες, περνούν σε φάση πλήρους αναγέννησης μέσω «made in Greece» τεχνογνωσίας.

Μετά από το τελικό πράσινο φως του ΚΥΣΕΑ (Κυβερνητικό Συμβούλιο Εθνικής Ασφάλειας) που δόθηκε –όπως ανέφερε σε  ρεπορτάζ της η «Ν»– αρχές Ιουνίου, το κόστος του εκσυγχρονισμού «κλείδωσε» στα 290 εκατομμύρια ευρώ, μειωμένο κατά πολύ καθώς το πρώτο σενάριο ήθελε αυτό να αγγίζει τα 900 εκατομμύρια ευρώ.

Το κόστος θα αφορά αναβαθμίσεις στο συστήματα μάχης και τα ηλεκτρονικά των φρεγατών.

Ωστόσο όλα αυτά θα έρθουν να ενισχύσουν αισθητά τις επιχειρησιακές δυνατότητες των φρεγατών συνδυαστικά και με το αντι-drone σύστημα «ΚΕΝΤΑΥΡΟΣ» που έχει αναπτυχθεί από την ΕΑΒ και θα εξοπλίσει όλες τις φρεγάτες.

Ο «ΚΕΝΤΑΥΡΟΣ» έχει ήδη έχει τοποθετηθεί στις φρεγάτες τύπου ΜΕΚΟ «ΨΑΡΑ» που επιχειρεί στον Κόλπο του Άντεν στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής επιχείρησης «ΑΣΠΙΔΕΣ» αλλά και στη φρεγάτα «ΣΠΕΤΣΑΙ» που θα παραλάβει τη σκυτάλη για την Ερυθρά Θάλασσα αρχές Σεπτεμβρίου.

Πηγή φωτ. Πολεμικό Ναυτικό

Το χρονοδιάγραμμα

Με τον χρόνο να μετρά αντίστροφα φιλοδοξούμενη χρονική στόχευση του ΠΝ είναι να «κλείσουν» οι τρεις συμβάσεις για τους βετεράνους του Αιγαίου εντός του 2025 και να ξεκινήσουν οι εργασίες.

Σύμφωνα με πληροφορίες ευσεβής πόθος του ΠΝ είναι να πέσουν οι τελικές υπογραφές για τη σύμβαση με τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά (όπου θα πραγματοποιηθεί ο κύριος όγκος των εργασιών), η σύμβαση με τη Thales (για την προμήθεια και εγκατάσταση ηλεκτρονικών συστημάτων TACTICOS II) αλλά και η σύμβαση με την ελληνική εταιρεία SSMART (πιστοποιημένη από Thales) για εγκατάσταση και διασύνδεση των ηλεκτρονικών συστημάτων μέσα στο 2025.

Αυτό σημαίνει πρακτικά πως εφόσον πέσουν οι υπογραφές θα ξεκινήσουν οι εργασίες, όπου ο κύριος όγκος θα λάβει χώρα στον Ναύσταθμο.

Σε ό,τι αφορά το χρονοδιάγραμμα εφόσον υπογραφούν οι συμβάσεις ο στόλος του ΠΝ θα έχει και τις τέσσερις εκσυγχρονισμένες ΜΕΚΟ (ΥΔΡΑ, ΣΠΕΤΣΑΙ, ΣΑΛΑΜΙΣ, ΨΑΡΑ) το 2030, με την πρώτη να παραδίδεται το 2028.

Ωστόσο, στο περιθώριο των εργασιών μέχρι την τελική παράδοσή τους στο Πολεμικό Ναυτικό θα υπάρξουν και επιμέρους συμβάσεις για την τελική «αποστολή».

Στελέχη του ΠΝ στο «τιμόνι»

Υπενθυμίζεται ότι στην πρώτη γραμμή του εκσυγχρονισμού των ΜΕΚΟ θα βρίσκεται το Πολεμικό Ναυτικό καθώς το πρόγραμμα θα είναι υπό την εποπτεία ειδικής ομάδας «task force» που τα συγκροτηθεί από Στελέχη του ΠΝ.

Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», η εν λόγω ομάδα έχει δημιουργηθεί ως «μηχανισμός» ωστόσο η τοποθέτηση των Στελεχών σε θέση «επόπτη» λίγο πριν ξεκινήσουν οι εργασίες.

Νέα Δομή με νέες μονάδες επιφανείας

Με προσεκτικά και υπολογισμένα βήματα το Πολεμικό Ναυτικό μέχρι το 2030 θα κάνει άλμα από την παλαιά γενιά φρεγατών σε μια νέα δομή επιφανείας, πιο ισχυρή, πιο ευέλικτη, και τεχνολογικά προηγμένη.

Ο Στόλος θα στηρίζεται σε τρεις αποτρεπτικούς πυλώνες: τις νέες 3+1 φρεγάτες Belharra (FDI HN), τις εκσυγχρονισμένες MEKO και πιθανότατα τις 2+2 μεταχειρισμένες ιταλικές φρεγάτες FREMM  καθώς όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές στη «Ν» το ενδεχόμενο απόκτησής τους βρίσκεται ακόμη σε στάδιο συζητήσεων.

Πηγή φωτογραφίας: Naval Group

Στο βάθος όμως αναμένεται να ασχοληθεί το Πολεμικό Ναυτικό και με νέες φρεγάτες όπως οι  Constellation ή ακόμα και ευρωκορβέτες.

Σε ό,τι αφορά τις φρεγάτες τύπου «S» αναμένεται σιγά σιγά η απόσυρση από τις μη εκσυγχρονισμένες σε κάθε παραλαβή νέου πλοίου παρότι απ ότι φάνηκε από τις περσινές κα φετινές βολές κατευθυνόμενων βλημάτων είναι ακόμη υπολογίσιμη δύναμη για τον Στόλο και κάθε δυνητικό αντίπαλο.