Η Τουρκία έχει προκαλέσει χάος στη Μεσόγειο τινάζοντας στον αέρα τον ενεργειακό σχεδιασμό Ισραήλ, Ελλάδας και Κύπρου, σύμφωνα με ισραηλινό ρεπορτάζ το οποιο επικαλείται η τουρκική εφημερίδα Μilliyet.
Οι ενέργειες της Τουρκίας έχουν προκαλέσει καθυστέρηση σημαντικών έργων όπως το υποθαλάσσιο καλώδιο ηλεκτρικής ενέργειας, ο αγωγός EastMed και ο διάδρομος IMEC, αναφέρει η τουρκική εφημερίδα σημειώνοντας ότι αυτή η κατάσταση κοστίζει ακριβά στο Ισραήλ. Η επενδυτική αξία αυτών των έργων εκτιμάται σε δεκάδες δισεκατομμύρια δολάρια.
Το υποθαλάσσιο καλώδιο ηλεκτρικής ενέργειας
Όσον αφορά το υποθαλάσσιο καλώδιο ηλεκτρικής ενέργειας που σχεδιάζεται να συνδέσει το Ισραήλ με το ευρωπαϊκό δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας, μέσω της Κύπρου και της Ελλάδας, το ισραηλινό μέσο Mako.co.il- το οποίο η Μilliyet χαρακτηρίζει ένα από τα κορυφαία μέσα ενημέρωσης του Ισραήλ- συνάντησε την αντίδραση της Τουρκίας γιατί η Άγκυρα εκλαμβάνεται ως απειλή οποιαδήποτε προσέγγιση μεταξύ Ισραήλ, Κύπρου και Ελλάδας.
Σύμφωνα με το ισραηλινό μέσο, το καλώδιο είναι μέρος ενός έργου που βρισκόταν σε εξέλιξη από τις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας, ωστόσο, τα σχέδια έφτασαν σε αδιέξοδο τον Απρίλιο λόγω ανησυχιών για τις εντάσεις ασφαλείας μεταξύ της Ελλάδας και της Τουρκίας.
Το ρεπορτάζ, επικαλείται δήλωση Τούρκων αξιωματούχων τον Απρίλιο που αναφέρει ότι «το καλώδιο ηλεκτρικής ενέργειας είναι ένα μονομερές βήμα».
«Αν συνεχίζαμε, οι Τούρκοι θα μπορεί να έκοβαν το καλώδιο»
«Από την άποψη του Ισραήλ, το έργο αυτό είναι μεγάλης σημασίας, καθώς ενισχύει τη δυνατότητά του να λαμβάνει ηλεκτρική ενέργεια από εξωτερικές πηγές σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης. Η Κύπρος, από την άλλη πλευρά, έχει ανάγκη αυτό το έργο επειδή πληρώνει από τους υψηλότερους λογαριασμούς ηλεκτρικής ενέργειας στην ΕΕ», συνεχίζει το ισραηλινό ρεπορτάζ κατά την Μilliyet, προσθέτοντας ότι η Αθήνα σταμάτησε το έργο μετά την δήλωση του Αμερικανού προέδρου Ντόναλντ Τραμπ στις αρχές Απριλίου, ότι «αγαπάει» τον Ερντογάν.
Στην Αθήνα είχαν προετοιμαστεί για πιθανή κλιμάκωση, αλλά τελικά υποχώρησαν, σημειώνεται στο ρεπορτάζ που επικαλείται επίσης ελληνικές πηγές να αναφέρουν η απόφαση αυτή ελήφθη όχι μόνο λόγω της τουρκικής πίεσης, αλλά και λόγω της δήλωσης του Τραμπ.
«Αν συνεχίζαμε, οι Τούρκοι θα μπορεί να έκοβαν το καλώδιο», φέρεται να δήλωσε Έλληνας αξιωματούχος, σύμφωνα πάντα με το ισραηλινό ρεπορτάζ όπως το μεταφέρει η τουρκική εφημερίδα. «Σε αυτή την περίπτωση, θα είχαμε δύο κακές επιλογές: είτε θα είχαμε απαντήσει στρατιωτικά στην Τουρκία, κάτι που θα μπορούσε να οδηγήσει σε έναν πραγματικό πόλεμο μεταξύ δύο χωρών του ΝΑΤΟ, είτε δεν θα είχαμε απαντήσει και θα είχαμε ταπεινωθεί. Κανένας πολιτικός στην ελληνική κυβέρνηση δεν θα μπορούσε να ζήσει μια τέτοια ευθύνη».
Ο EastMed
Η παρέμβαση της Τουρκίας δεν έχει διαταράξει μόνο αυτό το έργο του ηλεκτρικού καλωδίου, αλλά και τον αγωγό φυσικού αερίου EastMed και καθυστερεί τον διάδρομο μεταφοράς IMEC.
Ο αγωγός προοριζόταν για τη μεταφορά πόρων φυσικού αερίου του Ισραήλ στην Ευρώπη. Ωστόσο, οι διαφωνίες μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας και η απόσυρση της υποστήριξης του έργου από τις ΗΠΑ το έχουν καταστήσει οικονομικά μη βιώσιμο, αναφέρεται. «Η Ελλάδα προσπάθησε να προωθήσει τα έργα παρά τη στάση της Τουρκίας, αλλά οι εργασίες σταμάτησαν λόγω της ακλόνητης αντίθεσης της Τουρκίας στο έργο», σημειώνεται.
Η «Διασύνδεση της Μεγάλης Θάλασσας»
Ένα από τα πιο κρίσιμα για το Ισραήλ είναι η «Διασύνδεση της Μεγάλης Θάλασσας». Το έργο αποσκοπεί στη σύνδεση του Ισραήλ με την Κύπρο μέσω μιας σύνδεσης μήκους 330 χιλιομέτρων, η οποία θα επιτρέψει την αμοιβαία ροή 2.000 μεγαβάτ ηλεκτρικής ενέργειας, που αντιστοιχεί περίπου στο 10% της παραγωγικής ικανότητας του Ισραήλ. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, η σύνδεση σχεδιάζεται να εκτείνεται από την Κύπρο μέχρι την Κρήτη και θα έχει μήκος περίπου 900 χιλιόμετρα.
Επικαλούμενο τον πρώην πρέσβη του Ισραήλ στην Κύπρο, Μίχαελ Χαράρι, το ισραηλινό δημοσίευμα σημειώνει ότι το έργο είναι σημαντικό για το Ισραήλ όσον αφορά τη δυνατότητα παραγωγής εξωτερικής ηλεκτρικής ενέργειας σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης. Ο Χαράρι φέρεται να εξηγεί πως το συνολικό κόστος του σκέλους της σύνδεσης Κύπρου-Κύπρου του έργου προβλέπεται να ανέλθει σε 1,9 δισεκατομμύρια ευρώ, εκ των οποίων το 35% (657 εκατομμύρια ευρώ) προβλέπεται να χρηματοδοτηθεί από την ΕΕ.
«Σαν να μην έφταναν όλα αυτά, η τουρκική παρουσία στη Λιβύη και η διαφαινόμενη συμφωνία για τα θαλάσσια σύνορα μεταξύ Άγκυρας και Δαμασκού περιπλέκουν περαιτέρω την κατάσταση στη Μεσόγειο», αναφέρεται επίσης.
Στο κάδρο Λιβύη και Συρία
Σύμφωνα με το ισραηλινό ρεπορτάζ τονίζει ότι «η Τουρκία υπέγραψε συμφωνία για τα θαλάσσια σύνορα με τη Λιβύη το 2019, για να επεκτείνει τις δραστηριότητές της στην εξερεύνηση ενέργειας και φυσικού αερίου,αγνοώντας την Ελλάδα και την Αίγυπτο».
«Η Τουρκία βρίσκεται καθ’ οδόν για τη σύναψη διαφόρων συμφωνιών θαλάσσιων συνόρων για την υλοποίηση των στρατηγικών της στόχων στην περιοχή. Επιπλέον, οι συμφωνίες της με χώρες, όπως η Λιβύη και η Συρία, μπορεί να αυξήσουν την επιρροή της στα θαλάσσια σύνορα και τους ενεργειακούς πόρους στην περιοχή. Η στρατηγική της Τουρκίας θα μπορούσε να κλιμακώσει τις περιφερειακές εντάσεις και να εμποδίσει την επιτυχία των ισραηλινών ενεργειακών έργων», καταλήγει το ισραηλινό ρεπορτάζ.