Skip to main content

Σιάο Τζουντσένγκ στη «Ν»: Νέες ευκαιρίες ανάπτυξης για το «γαλάζιο του Αιγαίου» και το «κόκκινο της Κίνας»

Συνέντευξη στη «Ν» του πρέσβη της Κίνας στην Αθήνα- «Μπορούν να αυξηθούν τα οφέλη που θα συμβάλλουν στην ευημερία των δύο λαών».

«Η Ελλάδα είναι σημαντικός εταίρος της Κίνας στην Ευρωπαϊκή Ένωση, που λειτουργεί ως γέφυρα, ως ένας σύνδεσμος για την ενίσχυση των σινοευρωπαϊκών σχέσεων» τονίζει ο πρέσβης της Κίνας στην Αθήνα, Σιάο Τζουντσένγκ, σε συνέντευξή του στη «Ναυτεμπορική» και στον Μιχάλη Ψύλο.

Τους πρώτους επτά μήνες του έτους, η Κίνα κατέστη ο τρίτος μεγαλύτερος εμπορικός εταίρος της Ελλάδας παγκοσμίως και ο μεγαλύτερος εμπορικός της εταίρος εκτός των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τονίζει ο Κινέζος πρέσβης και προσθέτει με έμφαση: «Υπάρχουν νέες ευκαιρίες ανάπτυξης που θα συνδυάζουν καλύτερα το “γαλάζιο του Αιγαίου” και το “κόκκινο της Κίνας”, δημιουργώντας περισσότερα οφέλη για τους λαούς μας».

Αναφερόμενος στην ισχυρή ναυτιλιακή συνεργασία των δύο χωρών, ο κ. Σιάο υπενθυμίζει ότι «η Ελλάδα είναι η χώρα με τους περισσότερους πλοιοκτήτες στον κόσμο. Η Κίνα, αντίστοιχα, είναι η μεγαλύτερη ναυπηγική δύναμη και ο σημαντικότερος εισαγωγέας και εξαγωγέας αγαθών. Ο ελληνικός στόλος διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στη μεταφορά χύδην εμπορευμάτων, όπως πετρέλαιο και άλλοι ενεργειακοί πόροι, που εισάγονται στην Κίνα.

Ταυτόχρονα, η χώρα μας αποτελεί κύριο τόπο ναυπήγησης για τους Έλληνες πλοιοκτήτες». «Ο Πειραιάς», -τονίζει ο Κινέζος πρέσβης- «αποτελεί επίσης την αφετηρία της γραμμής ταχείας σύνδεσης ξηράς – θάλασσας της Κίνας με την Ευρώπη…τα τελευταία χρόνια, η γραμμή αναπτύσσεται ταχύτατα και αποτελεί πλέον το τρίτο εμπορικό κανάλι της Κίνας και της Ευρώπης που ακτινοβολεί στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη».

Ολόκληρη η συνέντευξη του πρέσβη της Κίνας, Σιάο Τζου-ντσένγκ, στη «Ναυτεμπορική» και στον Μιχάλη Ψύλο έχει ως εξής:

Κύριε πρέσβη, η Κίνα γιορτάζει τη10η επέτειο της Πρωτοβουλίας «Μία Ζώνη, Ένας Δρόμος». Περισσότερες από 152 χώρες υπέγραψαν συμφωνίες για έργα ή εξέφρασαν την πρόθεσή τους για συνεργασία με την Κίνα. Τι σημαίνει αυτό για την Κίνα;

«Η Πρωτοβουλία “Μία Ζώνη, Ένας Δρόμος” ξεκίνησε από την Κίνα, ωστόσο οι ευκαιρίες και τα αποτελέσματα αυτής ανήκουν σε όλο τον κόσμο. Φέτος συμπληρώνονται 10 χρόνια από την έναρξή της. Την τελευταία δεκαετία, η Πρωτοβουλία εστίασε στην προώθηση της διασύνδεσης και της κοινής ανάπτυξης όλων των χωρών και, έχοντας αποφέρει πλούσιους καρπούς, κατέστη ένα σημαντικό διεθνές δημόσιο προϊόν και πλατφόρμα διεθνούς συνεργασίας. Στο πλαίσιο της Πρωτοβουλίας, η Κίνα έχει υπογράψει πάνω από 200 συμφωνίες συνεργασίας με 152 χώρες και32 διεθνείς οργανισμούς.

Ο όγκος των εμπορικών συναλλαγών της Κίνας με τα κράτη που συμμετέχουν στην από κοινού οικοδόμηση της Πρωτοβουλίας συνεχώς αυξάνεται. Από το 2013 έως το 2022 ο μέσος ετήσιος ρυθμός αύξησης των συνολικών εισαγωγών και εξαγωγών αγαθών ανάμεσα στην Κίνα και τις χώρες αυτές ήταν 8,6%.

Επιπλέον, υλοποιήθηκαν έργα-ορόσημα, όπως η σιδηροδρομική γραμμή Κίνας- Ευρώπης, ο σιδηρόδρομος υψηλής ταχύτητας Τζακάρτα- Μπαντούνγκ, ο σιδηρόδρομος Ουγγαρίας – Σερβίας και το λιμάνι του Πειραιά. Η συνεργασία για την από κοινού οικοδόμηση της Πρωτοβουλίας έχει δημιουργήσει συνολικά 420.000 θέσεις εργασίας στις συμμετέχουσες χώρες.

Σύμφωνα με υπολογισμούς, μέχρι το2023 η Πρωτοβουλία θα βγάλει7,6 εκατ. ανθρώπους από την ακραία και 32 εκατ. από την ήπια φτώχεια στις συμμετέχουσες χώρες, αυξάνοντας το παγκόσμιο εισόδημα κατά 0,7%έως 2,9%. Φέτος τον Οκτώβριο θα πραγματοποιηθεί στο Πεκίνο η 3η Σύνοδος Κορυφής του Φόρουμ Διεθνούς Συνεργασίας “Μία Ζώνη, Ένας Δρόμος” και, μέχρι στιγμής, εκπρόσωποι από 110 χώρες έχουν επιβεβαιώσει τη συμμετοχή τους. Το μέλλον της Πρωτοβουλίας προδιαγράφεται λαμπρό. Καθώς η υψηλής ποιότητας και από κοινού οικοδόμηση της Πρωτο- βουλίας προχωρά, θα προσφέρει περισσότερες ευκαιρίες για την κοινή ανάπτυξη των χωρών της, συμπεριλαμβανομένων της Κίνας και της Ελλάδας».

Η Ελλάδα ως πύλη της Ευρώπης διαδραματίζει σημαντικό ρόλο για την Κίνα;

«Χάρη στη μοναδική και πλεονεκτική γεωγραφική της θέση στο νοτιοανατολικότερο σημείο της Ευρώπης, η Ελλάδα στέκεται στο σταυροδρόμι τριών ηπείρων -της Ασίας, της Ευρώπης και της Αφρικής-, στο καίριο σημείο όπου διασταυρώνονται ο Χερσαίος και ο Θαλάσσιος Δρόμος του Μεταξιού.

Συνεπώς, η Ελλάδα αποτελεί εκ φύσεως μια “γέφυρα” που συνδέει την Κίνα με την Ευρώπη, έναν εταίρο στην από κοινού οικοδόμηση της Πρωτοβουλίας και σημαντική πύλη για τα ασιατικά προϊόντα, συμπεριλαμβανομένων και των κινεζικών, στην Ευρώπη και ιδιαιτέρως στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη, διαδραματίζοντας σπουδαίο ρόλο στην εμβάθυνση της σινοευρωπαϊκής οικονομικής και εμπορικής συνεργασίας.

Χάρη στην από κοινού οικοδόμηση της Πρωτοβουλίας, το επίπεδο της έμπρακτης συνεργασίας των χωρών μας συνεχώς βελτιώνεται, έργα όπως το λιμάνι του Πειραιά και η γραμμή ταχείας σύνδεσης ξηράς – θάλασσας της Κίνας με την Ευρώπη εδραιώνουν περαιτέρω τη θέση της Ελλάδας ως πύλης που ενώνει τη στεριά με τη θάλασσα και την Ευρώπη με την Ασία, ενώ τα πλεονεκτήματα των χωρών μας αλληλοσυμπληρώνονται στο πλαίσιο της διμερούς μας συνεργασίας, αποφέροντας αμοιβαίο όφελος.

Η Ελλάδα είναι σημαντικός εταίρος της Κίνας στην Ευρωπαϊκή Ένωση, που λειτουργεί ως γέφυρα, ως ένας σύνδεσμος για την ενίσχυση των σινοευρωπαϊκών σχέσεων. Η σινοελληνική συνεργασία μπορεί να αποτελέσει πυλώνα για τις σχέσεις της Κίνας με την Ευρώπη. Κάτι τέτοιο θα αποδειχθεί επωφελές όχι μόνο για τις δύο χώρες μας αλλά και για τη συνολική ανάπτυξη των σινοευρωπαϊκών σχέσεων».

Πρότυπο ειρηνικής συνύπαρξης και επωφελούς συνεργασία

Πώς είναι σήμερα οι σινοελληνικές σχέσεις; Υπάρχουν προοπτικές εμβάθυνσής τους;

«Σήμερα το χάος και η πολυπλοκότητα χαρακτηρίζουν το διεθνές γίγνεσθαι, με την αστάθεια και την αβεβαιότητα να έχουν αυξηθεί σημαντικά. Ωστόσο, η Κίνα και η Ελλάδα, ακολουθώντας πιστά και απαρέγκλιτα το πνεύμα που χαρακτηρίζει τις διπλωματικές σχέσεις τους από τη σύναψή τους, κατανοούν και στηρίζουν η μία την άλλη σε ζητήματα που άπτονται των θεμελιωδών συμφερόντων και σοβαρών ανησυχιών τους, και συνεχίζουν να προωθούν την ανάπτυξη των διμερών σχέσεων εμφυσώντας σιγουριά, σταθερότητα και θετική ενέργεια σε έναν κόσμο γεμάτο αβεβαιότητα, αποτελώντας έτσι πρότυπο ειρηνικής συνύπαρξης, αμοιβαία επωφελούς συνεργασίας και αμοιβαίας μάθησης μεταξύ των πολιτισμών που ξεπερνά τις όποιες εθνικές και πολιτισμικές διαφορές.

Πιστεύω ότι η συνολική εικόνα των σινοελληνικών σχέσεων μπορεί να περιγραφεί καλύτερα μέσα από τις εξής προτάσεις-κλειδιά: φιλία και αμοιβαία εμπιστοσύνη, αμοιβαία μάθηση μεταξύ των πολιτισμών, αμοιβαία επωφελής συνεργασία και επικοινωνία μεταξύ των λαών.

Η Κίνα και η Ελλάδα ως συνολικοί στρατηγικοί εταίροι που συμβάλλουν στην από κοινού οικοδόμηση της Πρωτοβουλίας “Μία Ζώνη, Ένας Δρόμος” και που συμμετέχουν στη συνεργασία της Κίνας με τις Χώρες τις Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης (ΧΚΑΕ),έχουν πολλά κοινά συμφέροντα. Χάρη στο ενδιαφέρον των ηγετών μας και τις κοινές μας προσπάθειες, πλούσια είναι τα αποτελέσματα των ανταλλαγών και της συνεργασίας μας στην οικονομία, το εμπόριο, τον πολιτισμό και την αμοιβαία μάθηση μεταξύ των πολιτισμών μας, με πολλά αμοιβαία οφέλη.

Στο μέλλον οι χώρες μας πρέπει να εδραιώσουν και να εμβαθύνουν την υπάρχουσα συνεργασία, αξιοποιώντας και τις προοπτικές που υπάρχουν σε αναδυόμενους τομείς, όπως η ψηφιακή και η πράσινη οικονομία, να καλλιεργήσουν νέες ευκαιρίες ανάπτυξης πουθα συνδυάζουν καλύτερα το”γαλάζιο του Αιγαίου” και το”κόκκινο της Κίνας”, δημιουργώντας περισσότερα οφέλη για τους λαούς μας».

Κύριε πρέσβη, η σινοελληνική ναυτιλιακή συνεργασία είναι στενή. Περίπου τα μισά από τα πλοία των Ελλήνων πλοιοκτητών κατασκευάζονται σε κινεζικά ναυπηγεία. Πιστεύετε ότι αυτή η συνεργασία μπορεί να επεκταθεί περαιτέρω;

«Η Ελλάδα είναι η χώρα με τους περισσότερους πλοιοκτήτες στον κόσμο. Η Κίνα, αντίστοιχα, είναι η μεγαλύτερη ναυπηγική δύναμη και ο σημαντικότερος εισαγωγέας και εξαγωγέας αγαθών. Ο ελληνικός στόλος διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στη μεταφορά χύδην εμπορευμάτων, όπως πετρέλαιο και άλλοι ενεργειακοί πόροι, που εισάγονται στην Κίνα. Ταυτόχρονα, η χώρα μας αποτελεί κύριο τόπο ναυπήγησης για τους Έλληνες πλοιοκτήτες. Η ναυτιλιακή συνεργασία μας έχει μακρά ιστορία, με τα πλεονεκτήματά μας να αλληλοσυμπληρώνονται παράγοντας πλούσια αμοιβαία οφέλη και συμβάλλοντας σημαντικά στη σταθερότητα των παγκόσμιων εφοδιαστικών και παραγωγικών αλυσίδων.

Τα τελευταία χρόνια, χάρη στη σφαιρική ανάπτυξη της κινεζικής ναυπηγικής τεχνολογίας, τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της υψηλής ποιότητας και του χαμηλού κόστους του ναυπηγικού κλάδου της Κίνας γίνονται ολοένα και πιο εμφανή. Κατά το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους η κινεζική ναυπηγική βιομηχανία βρέθηκε στην κορυφή του κόσμου σε τρεις σημαντικούς δείκτες, με το μερίδιό της στο σύνολο των νέων παραγγελιών πλοίων παγκοσμίως να ξεπερνά το 70% και όλο και περισσότερους Έλληνες πλοιοκτήτες να επιλέγουν την Κίνα για τη ναυπήγηση των πλοίων τους.

Πιστεύουμε ότι όπως η πορεία της οικονομικής παγκοσμιοποίησης είναι μη αναστρέψιμη, έτσι και η σινοελληνική ναυτιλιακή συνεργασία θα γίνει πιο στενή. Φέτος, στις 6 Σεπτεμβρίου, πραγματοποιήθηκε με επιτυχία στην Ελλάδα το Συνέδριο Κίνας – Ελλάδας για τη Ναυτιλιακή Χρηματοδότηση. Το μέλλον των διμερών ανταλλαγών και της συνεργασίας στον τομέα της ναυτιλιακής χρηματοδότησης είναι λαμπρό. Οι χώρες μας, με βάση τη ναυτιλία, μπορούν επίσης να συνεργαστούν και να αναζητήσουν τρόπους για τη διεύρυνση των παγκόσμιων βιομηχανικών αλυσίδων, ώστε να καλυφθούν πολλές πτυχές του δεύτερου και του τρίτου τομέα της οικονομίας, επιτρέποντας σε περισσότερα αμοιβαία επωφελή αποτελέσματα να ωφελήσουν τους λαούς μας».

Κομβικός ο ρόλος του Πειραιά

Εδώ και 13 χρόνια, το λιμάνι του Πειραιά βρίσκεται υπό τη διαχείριση της COSCO Shipping. Ποια τα αποτελέσματα του έργου αυτού;

«Χάρη στις κοινές προσπάθειες των χωρών μας, το λιμάνι του Πειραιά αναγεννήθηκε μέσα από τις στάχτες της ύφεσης και της κρίσης χρέους, έχοντας καταστεί ένα λιμάνι γεμάτο ελπίδα και ζωντάνια και πρότυπο έργο της Κίνα ςκαι της Ελλάδας στην από κοινού οικοδόμηση της Πρωτοβουλίας “Μία Ζώνη, Ένας Δρόμος”.

Από την ανάληψη της διαχείρισης του λιμένα, ο Όμιλος COSCO Shipping τηρούσε ανέκαθεν την αρχή του αμοιβαίου οφέλους στην προώθηση της ανάπτυξης του Πειραιά, με το συνολικό ύψος των επενδύσεων για την κατασκευή και αναβάθμιση του τερματικού σταθμού να έχει ξεπεράσει μέχρι σήμερα το 1 δισ. ευρώ. Ο Πειραιάς έχει γίνει κορυφαίο λιμάνι της Μεσογείου, καθώς ο συνολικός όγκος των διακινούμενων εμπορευματοκιβωτίων ανά έτος έχει εκτοξευθεί από 880.000 το 2010 σε πάνω από 5 εκατ. TEUs τα τελευταία χρόνια. Συνεχώς αυξάνονται και τα έσοδα του λιμένα. Για το οικονομικό έτος 2022, τα έσοδα της COSCO Shipping έφτασαν τα 194,6 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 26,2%σε σύγκριση με το 2021. Ισχυρή ανάπτυξη παρουσιάζουν επίσης ο τερματικός σταθμός κρουαζιέρας και η διακίνηση επιβατών.

Οι δραστηριότητες του λιμένα έχουν επεκταθεί σε 6 μεγάλους τομείς, ήτοι στους τερματικούς σταθμούς εμπορευματοκιβωτίων, πορθμείων, κρουαζιέρας, πλοίων ro-ro, πετρελαίου και φυσικού αερίου και στο ναυπηγείο, κατέχοντας μια ολοένα και πιο σημαντική θέση στο μεσογειακό, ευρωπαϊκό ,αλλά και παγκόσμιο ναυτιλιακό στερέωμα.

Το έργο στο λιμάνι του Πειραιά έχει επίσης δώσει αποτελεσματική ώθηση στην οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη τόσο της γύρω περιοχής όσο και ολόκληρης της χώρας. Δημιουργήθηκαν περισσότερες από 3.000 άμεσες και 10.000 έμμεσες θέσεις εργασίας, με τις άμεσες κοινωνικές εισφορές προς την τοπική κοινωνία να ξεπερνούν τo 1,4 δισ. ευρώ.

Ο ΟΛΠ έχει επίσης βραβευτεί για τη μεγάλη συνεισφορά του Πειραιά στον τουρισμό, ως “Diamonds of the Greek Economy 2022” και ως μια από τις πιο βιώσιμες εταιρείες της χώρας. Ο Πειραιάς αποτελεί επίσης την αφετηρία της γραμμής ταχείας σύνδεσης ξηράς – θάλασσας της Κίνας με την Ευρώπη, η οποία φτάνει απευθείας μέχρι την καρδιά της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης.

Τα τελευταία χρόνια, η γραμμή αναπτύσσεται ταχύτατα και αποτελεί πλέον το τρίτο εμπορικό κανάλι της Κίνας και της Ευρώπης που ακτινοβολεί στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη. Πρόκειται για μια γραμμή διατροπικών μεταφορών που διευκολύνει τη μεταφορά εμπορευμάτων ανάμεσα στις δύο πλευρές, διαδραματίζοντας ταυτόχρονα ενεργό ρόλο στην οικοδόμηση ενός διεθνούς κόμβου μεταφορών και εφοδιαστικής στην Ελλάδα.

Η επένδυση στο λιμάνι του Πειραιά έχει βελτιώσει σημαντικά τη θέση της Ελλάδας ως πύλης που συνδέει την ξηρά με τη θάλασσα και την Ευρώπη με την Ασία. Στο μέλλον, βασιζόμενες στα ιδιαίτερα πλεονεκτήματα του Πειραιά, οι χώρες μας θα μπορούν να διερευνήσουν περαιτέρω δυνατότητες που προσφέρονται στη μεταποίηση, την πράσινη οικονομία κ.ά. τομείς, εμβαθύνοντας συνεχώς την έμπρακτη συνεργασία τους».

Κύριε πρέσβη, σε πρόσφατη συνέντευξή της, η Ολλανδή υπουργός Εξωτερικού Εμπορίου, Liesje Schreinemacher, δήλωσε ότι η αποτελεσματικότητα της ευρωπαϊκής πολιτικής απέναντι στην Κίνα εμποδίζεται από χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως η Ελλάδα, που εξαρτώνται υπερβολικά από την Κίνα. Πώς θα σχολιάζατε αυτή τη δήλωση;

«Πρόσφατα, ορισμένοι προ-βάλλουν μια θεωρία “υπερεξάρτησης” από την Κίνα, που υποστηρίζει την ανάγκη για “μείωση των κινδύνων” και “μείωση της εξάρτησης” από την Κίνα. Αυτοί οι ισχυρισμοί είναι ψευδείς. Αντιμέτωποι με μια διεθνή κατάσταση όπου επικρατεί το χάος, η μη συνεργασία αποτελεί τον μεγαλύτερο κίνδυνο, η μη ανάπτυξη γεννά μεγαλύτερη ανασφάλεια και η έλλειψη ενότητας προμηνύει μεγαλύτερες προκλήσεις. Δεν υπάρχουν ουσιώδεις στρατηγικές διαφορές ή αντιπαλότητες ανάμεσα στην Κίνα και την Ευρώπη, με τη συνεργασία και τη συναίνεση των δύο πλευρών να υπερβαίνει κατά πολύ τον ανταγωνισμό και τις διαφορές τους.

Στην πραγματικότητα η “αποκινεζοποίηση” που επιχειρείται μέσω της “μείωσης κινδύνων” αφορά την απόρριψη των ευκαιριών, της σταθερότητας και της ανάπτυξης, δημιουργώντας και διαχέοντας κινδύνους από τους οποίους κανένας δεν μπορεί να ωφεληθεί. Η Κίνα και η Ελλάδα είναι συνολικοί στρατηγικοί εταίροι. Τα τελευταία χρόνια, στο πλαίσιο της από κοινού οικοδόμησης της Πρωτοβουλίας “Μία Ζώνη, Ένας Δρόμος” οι ανταλλαγές και η συνεργασία μας σε διάφορους τομείς συνεχώς εμβαθύνονται, έχοντας καταστεί πρότυπα αμοιβαίου οφέλους και αμοιβαίας μάθησης μεταξύ διαφορετικών πολιτισμών.

Οι σινοελληνικές σχέσεις δεν αποτελούν σε καμία περίπτωση εμπόδιο, αλλά αντιθέτως είναι παράδειγμα προς μίμηση. Η ιστορία των φιλικών ανταλλαγών των χωρών μας απλώς αποδεικνύει ότι η αμοιβαία επωφελής συνεργασία αποτελεί μια γενική τάση. Η Κίνα και η Ευρώπη μπορούν και πρέπει να κατανοήσουν ότι με πυξίδα τη συνεργασία πρέπει να πορευτούν προς τη γενική κατεύθυνση της ανάπτυξης, να διαχειριστούν με ορθό τρόπο τις διαφορές τους, να συνεργαστούν σε υψηλό επίπεδο και να ενισχύσουν τον διεθνή συντονισμό, δημιουργώντας ένα καλύτερο μέλλον».

Ποιες οι προοπτικές των ελληνικών εξαγωγών στην Κίνα; Ποια ελληνικά προϊόντα έχουν κατακτήσει την κινεζική αγορά;

«Τα τελευταία χρόνια, με τη συνολική στρατηγική εταιρική σχέση της Κίνας και της Ελλάδας να αναπτύσσεται, οι διμερείς εμπορικές ανταλλαγές εμπλουτίστηκαν περαιτέρω. Σύμφωνα με ελληνικά στατιστικά στοιχεία, τους πρώτους επτά μήνες του έτους, η Κίνα κατέστη ο τρίτος μεγαλύτερος εμπορικός εταίρος της Ελλάδας παγκοσμίως και ο μεγαλύτερος εμπορικός της εταίρος εκτός των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Σύμφωνα με τα στατιστικά δεδομένα της Κίνας, σε πείσμα της ύφεσης και των παγκόσμιων οικονομικών και εμπορικών συνθηκών, από τον Ιανουάριο έως τον Αύγουστο του 2023, ο συνολικός όγκος του εμπορίου της Κίνας και της Ελλάδας ξεπέρασε τα 9,6 δισ. δολάρια, σημειώνοντας αύξηση σε ετήσια βάση. Η Ελλάδα παραμένει επίσης ο τέταρτος μεγαλύτερος εμπορικός εταίρος της Κίνας μεταξύ των χωρών της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης.

Αξίζει να σημειωθεί ότι τους πρώτους οκτώ μήνες του έτους οι εισαγωγές της Κίνας από την Ελλάδα ξεπέρασαν τα 600 εκατ. δολάρια, σημειώνοντας ετήσια αύξηση17,7%, και 30% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πριν από την πανδημία. Από το 2018 που διοργανώθηκε για πρώτη φορά, και κάθε χρόνο, η Ελλάδα συμμετέχει ενεργά στη Διεθνή Έκθεση Εισαγωγών της Κίνας(CIIE).

Το ελληνικό ελαιόλαδο, το κρασί, τα γαλακτοκομικά προϊόντα, ο κρόκος, η μαστίχα Χίου κ.ά. χαρακτηριστικά και υψηλής ποιότητας προϊόντα διατίθενται μέσω της Έκθεσης, γίνονται δημοφιλή και προτιμώνται από τους Κινέζους καταναλωτές. Προσμένω τη συμμετοχή περισσότερων ελληνικών επιχειρήσεων και προϊόντων στις κινεζικές εκθέσεις, πέραν της CIIE, που θα κάνουν γνωστά τα εξαιρετικά ελληνικά προϊόντα στους Κινέζους καταναλωτές.

Με πληθυσμό που ξεπερνά το 1,4 δισ. και με τη μεσαία εισοδηματική της τάξη να υπολογίζεται σε πάνω από 400 εκατ. άτομα, η Κίνα είναι η μεγαλύτερη αγορά του κόσμου με τις περισσότερες ευκαιρίες. Καθώς ο κινεζικός εκσυγχρονισμός προχωρά, η μεσαία εισοδηματική τάξη της χώρας πρόκειται να διπλασιαστεί μέσα στα επόμενα 15 χρόνια, φτάνοντας τα 800 εκατ. άτομα. Το γεγονός αυτό θα προσφέρει μια διευρυμένη αγορά και περισσότερες ευκαιρίες για τα ελληνικά προϊόντα, συσφίγγοντας περαιτέρω τις σινοελληνικές εμπορικές σχέσεις».

Κίβδηλος και ενάντια στα συμφέροντα των λαών ο «Νέος Ψυχρός Πόλεμος»

Κύριε πρέσβη, μία τελευταία ερώτηση: Βάσει των διεθνών εξελίξεων, η οικονομική και πολιτική αντιπαλότητα ανάμεσα στη Δύση και την Κίνα συνεχώς εντείνεται. Πιστεύετε ότι μπορεί να υπάρξει ένας νέος Ψυχρός Πόλεμος;

«Ο λεγόμενος “Νέος Ψυχρός Πόλεμος” αποτελεί μια κίβδηλη έννοια, εντελώς αντίθετη προς τα θεμελιώδ ησυμφέροντα των λαών του κόσμου, που αποκλίνει πλήρως από τις τάσεις της παγκόσμιας ανάπτυξης και προόδου, έχει σοβαρό αρνητικό αντίκτυπο στην πολυμέρεια και την παγκόσμια διακυβέρνηση και οδηγεί μόνο στην καταστροφή.

Ορισμένες χώρες, όταν μιλούν για τις σχέσεις τους με την Κίνα, αναφέρονται πάντα στον ανταγωνισμό, ωσάν αυτός να αποτελεί το μεγαλύτερο ή ακόμα και το μοναδικό θέμα τους με την Κίνα. Η χώρα μας πιστεύει ότι ο ανταγωνισμός πρέπει να συμβάλλει στην κοινή πρόοδο και βελτίωση, να είναι σύμφωνος με τα κοινά συμφέροντα και τις προσδοκίες δύο πλευρών αλλά και της διεθνούς κοινότητας, ενώ δεν θα πρέπει σε καμία πείπτωση να χρησιμοποιείται αδίστακτα για τον έλεγχο, τον περιορισμό και την καταπίεση.

Το να υπερπροβάλλεται ο ανταγωνισμός ενέχει πολλά μειονεκτήματα και κανένα πλεονέκτημα, ενώ η αναζήτηση της συνεργασίας αποτελεί μια αναγκαιότητα και όχι επιλογή. Πρέπει να ξεφύγουμε από τη λογική του ανταγωνισμού και της αντιπαράθεσης, να μεριμνήσουμε ο ένας για τα συμφέροντα και τις ανησυχίες του άλλου και να αναζητήσουμε τον μεγαλύτερο δυνατό κοινό παρονομαστή για τις ανταλλαγές και τη συνεργασία, σχεδιάζοντας μεγαλύτερους ομόκεντρους κύκλους με πυρήνα την αμοιβαία επωφελή συνεργασία. Δεν υπάρχει καμία ουσιαστική σύγκρουση συμφερόντων μεταξύ της Κίνας και της Ευρώπης.

Ο χαρακτηρισμός των σινοευρωπαϊκών σχέσεων με όρους ανταγωνισμού ή ακόμη και με την πρόκληση ενός νέου “Ψυχρού Πολέμου” δεν μπορεί παρά να βλάψει τα συμφέροντα και των δύο πλευρών. Φέτος είναι η 20ή επέτειος της συνολικής στρατηγικής εταιρικής σχέσης της Κίνας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, μιας σχέσης που ενώνει το παρελθόν με το μέλλον. Κίνα και Ευρώπη πρέπει να αντιταχθούν μαζί στον νέο “Ψυχρό Πόλεμο”, να ενισχύσουν την επικοινωνία και την εμπιστοσύνη τους και να εμβαθύνουν τη μεταξύ τους συνεργασία.

Δεν υπάρχει κανένας λόγος η Κίνα και οι Ηνωμένες Πολιτείες να χαρακτηρίζονται “αντίπαλοι” στις διμερείς τους σχέσεις. Η χώρα μας σέβεται τα συμφέροντα των Ηνωμένων Πολιτειών, δεν τις αμφισβητεί ούτε πρόκειται να τις αντικαταστήσει. Ομοίως και οι Ηνωμένες Πολιτείες πρέπει να σέβονται την Κίνα και να μη βλάπτουν τα νόμιμα δικαιώματα και συμφέροντά της. Κανένα μέρος δεν μπορεί να διαμορφώσει το άλλο σύμφωνα με τις δικές του προσδοκίες, πόσο μάλλον να του στερήσει το νόμιμο δικαίωμά του στην ανάπτυξη.

Είναι προς το συμφέρον ολόκληρης της διεθνούς κοινότητας η Κίνα και οι Ηνωμένες Πολιτείες να συνδιαχειριστούν τις διαφορές τους, να αποφύγουν τις απρόοπτες στρατηγικές εξελίξεις και να εφαρμόσουν τη συναίνεση που επετεύχθη ανάμεσα στον πρόεδρο Σι Τζινπίνγκ και τον πρόεδρο Τζο Μπάιντεν στο Μπαλί. Η πρόσφατη σύσταση μιας ομάδας εργασίας για οικονομικά θέματα από τις δύο χώρες αποτελεί ένα βήμα προς αυτή την κατεύθυνση».

Αξιότιμε κύριε πρέσβη της Κίνας, σας ευχαριστούμε για τη συνέντευξή σας στη «Ναυτεμπορική»