Δεν πρόλαβε καλά καλά να μπει η εβδομάδα και ήρθε ο πρωθυπουργός της Ιαπωνίας, Σιγκερού Ισίμπα, να μας χαρίσει ένα απρόσμενο –και κάπως πικρό– κομπλιμέντο.
Μιλώντας στη Βουλή της χώρας του, είπε λίγο-πολύ ότι τα δημόσια οικονομικά της Ιαπωνίας είναι «αναμφίβολα εξαιρετικά κακά – χειρότερα κι από της Ελλάδας».
Μάλιστα. Θυμάστε την εποχή που κυκλοφορούσε διεθνώς το αφήγημα περί «ελληνικού success story» και «χώρας-προτύπου»; Πάρτε το αλλιώς. Διότι για τον Ισίμπα, είμαστε πλέον το πάτωμα του δωματίου – και το δικό του ταβάνι είναι πιο χαμηλά. Όταν θέλει να εξηγήσει στους ψηφοφόρους του ότι δεν γίνεται να κόψει φόρους ή να μοιράσει ζεστό χρήμα επειδή το κράτος δεν αντέχει άλλη πίστωση, φέρνει εμάς ως παράδειγμα. Σαν να λέει: «Μην κοιτάτε που η Ελλάδα τη γλίτωσε, εμείς είμαστε χειρότερα!».
Και δεν έχει κι άδικο στα νούμερα. Το χρέος της Ιαπωνίας αγγίζει το 235% του ΑΕΠ, ενώ της Ελλάδας –μετά από 15 χρόνια λιτότητας, κουρεμάτων και πρωτογενών υπερπλεονασμα΄των – είναι στο… ταπεινό 142%. Βέβαια, η Ιαπωνία δεν έχει περάσει από 4 Μνημόνια και 18 αξιολογήσεις. Ούτε την κυνηγούν οι «αγορές» με τσεκούρια. Το 90% του χρέους της το κατέχουν οι ίδιοι οι Ιάπωνες.
Όμως άλλο έχει σημασία εδώ. Δεν είναι μόνο η οικονομία, είναι και η εικόνα. Εκεί που νομίζαμε πως καταφέραμε να ξεφορτωθούμε τη ρετσινιά του «παρία της Ευρωζώνης», ξαφνικά γινόμαστε πάλι σημείο αναφοράς – ως το όριο της δημοσιονομικής απελπισίας.
1 εκατ. ευρώ για προβολή των λαϊκών αγορών
Μιας και μιλάμε για το ελληνικό…image, διαβάζουμε ότι η Γενική Γραμματεία Επικοινωνίας και Ενημέρωσης – υπάγεται στον υφυπουργό στον Πρωθυπουργό & κυβερνητικό εκπρόσωπο Παύλο Μαρινάκη προχώρησε στην έγκριση επτά νέων προγραμμάτων επικοινωνιακής προβολής ύψους άνω των 3,8 εκατ. ευρώ.
Το μεγαλύτερο εκ των επτά αυτών προγραμμάτων κρατικής διαφήμισης αφορά τον Φορέα Λειτουργίας Λαϊκών Αγορών Περιφέρειας Αττικής, το ύψος του οποίου ανέρχεται στο ποσό του 1 εκατ. ευρώ.
Τα κονδύλια είναι ιδιαίτερα υψηλά, συνεπώς αναμένουμε με αγωνία να δούμε πώς θα αξιοποιηθούν… Λογικά κινούμαστε προς τη δημιουργία ενός state of the art μοντέλου λαϊκής αγοράς που θα πρέπει να προωθηθεί και να διαφημιστεί αναλόγως…
Το νέο «χτύπημα» της Λάτση
Ολοένα και πιο «ζωηρή» γίνεται η δραστηριότητα της Μαριάννας Λάτση στο Χρηματιστήριο Αθηνών, η οποία συνεχίζει να επενδύει χρήματα σε πολλά υποσχόμενους κλάδους της οικονομίας, ενεργώντας ως… οδηγό και για τους μικρότερους (και λιγότερο έμπειρους) επενδυτές.
Τελευταίο «χτύπημα» της επιχερηματία είναι η Qualco του Ορέστη Τσακαλώτου, με το family office της Latsco να αποκτά 3,4 εκατ. μετοχές ή αλλιώς το 4,8% του μετοχικού κεφαλαίου. Με την τιμή αγοράς να «κλειδώνει» στα 5,46 ευρώ/μετοχή, η ίδια έχει αποκομίσει με το… καλημέρα ένα όφελος της τάξης του 10%, δεδομένου ότι η τιμή στο ταμπλό βρίσκεται στα 5,96 ευρώ.
Από εκεί και πέρα, φυσικά, οφείλουμε να υπενθυμίσουμε ότι η Μαριάννα Λάτση, η οποία αποχώρησε το 2020 από τη Lamda Development του αδερφού της, Σπύρου Λάτση, έχει μια σειρά μετοχικών τοποθετήσεων σε εισηγμένες, όπως η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η Dimand, η Trade Estates και φυσικά, η Helleniq Energy, όπου διατηρεί το 1/3 από το 40,4% που ελέγχει η οικογένεια Λάτση μέσω της Paneuropean Oil and Industrial Holdings. Μην ξεχνάμε δε και το περσινό deal με τον Όμιλο Περιστέρη για την απόκτηση του 10% των μετοχών της «χρυσοφόρας» παραχώρησης της Αττικής Οδού.
Ούτε καπνός ούτε φωτιά
Μπορεί τις προηγούμενες ημέρες να κυκλοφόρησαν διάφορα σενάρια (εξ Αμερικής) για τη μετοχική σύνθεση της ΟΝΥΧ, αλλά αρμόδιες πηγές ξεκαθάρισαν στη «Ν» ότι δεν υπάρχει (προς το παρόν) ούτε καπνός ούτε φωτιά. Αυτό που προέχει για την εταιρεία από τη Βόρεια Ελλάδα, η οποία βρίσκεται πίσω από το μεγάλο τουριστικό project στη Χαλκιδική, είναι η ολοκλήρωση της διαδικασίας μετάταξης από την Εναλλακτική στην Κύρια Αγορά. Για όλα τα υπόλοιπα μάλλον θα πρέπει να περιμένουμε…