Skip to main content

Αριστούχοι επιλέγουν

Του Στράτου Στρατηγάκη 
Μαθηματικού – Ερευνητή
[email protected]www.stadiodromia.gr

Στα προηγούμενα άρθρα μας ασχοληθήκαμε με την ΕΒΕ και πως χωρίζει τους υποψηφίους σε τρεις μεγάλες κατηγορίες, αυτούς που δεν έχουν δικαίωμα να υποβάλουν καθόλου Μηχανογραφικό γιατί έχουν μέσο όρο μικρότερο του 8,27, αυτούς που μπορούν να υποβάλουν Μηχανογραφικό περιορισμένων επιλογών και αυτούς που δεν επηρεάζονται καθόλου από την ΕΒΕ, αυτούς που έχουν μέσο όρο πάνω από 14,5, δηλαδή. Ας πούμε μερικά πράγματα και για όσους δεν επηρεάζονται από την ΕΒΕ και απλά προσπαθούν να επιλέξουν σπουδές.

Πολλοί υποψήφιοι προσπαθούν να εισαχθούν στην πιο υψηλόβαθμη σχολή που τους επιτρέπουν τα μόριά τους. Αυτό συμβαίνει διότι πιστεύουν ότι όταν μία σχολή έχει υψηλή βάση τότε έχει υψηλή αξία. Πρόκειται για ένα πολύ συχνό λάθος. Μπερδεύουν την αξία της σχολής με τη βάση της. Ας το ξεκαθαρίσουμε για μία ακόμη φορά. Η βάση της σχολής δείχνει μόνο τη ζήτηση για σπουδές στη σχολή. Η ζήτηση δεν έχει σχέση με την αξία· πρόκειται για διαφορετικές έννοιες.

Η ζήτηση καθορίζεται από το επιστημονικό αντικείμενο και πόσο πιστεύεται ότι θα οδηγήσει σε επαγγελματική “αποκατάσταση”. Υπάρχουν εδώ μόδες, που αλλάζουν συνήθως ανά πενταετία, καθώς διαψεύδονται από την πραγματικότητα. Πριν 12 χρόνια, για παράδειγμα, από τις πιο περιζήτητες σχολές ήταν των Πολιτικών Μηχανικών. Πριν από 8 χρόνια η ζήτηση για σπουδές Πολιτικού Μηχανικού κατέρρευσε, διότι η οικονομική κρίση οδήγησε τον κατασκευαστικό κλάδο στην κατάρρευση.

Ένας άλλο παράγων που καθορίζει τη βάση μιας σχολής είναι η πόλη όπου βρίσκεται η σχολή. Σε όσο μεγαλύτερη πόλη βρίσκεται η σχολή τόσο μεγαλύτερη είναι η ζήτηση για σπουδές και τόσο υψηλότερη είναι η βάση. Αυτοί οι παράγοντες, μαζί με τον αριθμό των εισακτέων και τα θέματα των Πανελλαδικών,  καθορίζουν τη βάση μιας σχολής.

Το να προσπαθεί κάποιος να εισαχθεί στην πιο υψηλόβαθμη σχολή που μπορεί είναι μεγάλο λάθος, διότι αυτό δεν του εξασφαλίζει ότι αυτές οι σπουδές του αρέσουν. Μπορεί λοιπόν να εισαχθεί και να μην αποφοιτήσει ποτέ, αν δεν έχει κοιτάξει το πρόγραμμα σπουδών, πράγμα που δεν κοιτούν πάρα πολλοί υποψήφιοι. Αντί να λένε τι θα σπουδάσω, ψάχνουν πως θα μπορέσουν να εκμεταλλευτούν επαγγελματικά το πτυχίο που θα αποκτήσουν. Δεν “αγοράζουμε”, όμως, πτυχίο κύρους. Πάμε να σπουδάσουμε.

Υπάρχουν και οι φωτεινές εξαιρέσεις, που δε σαγηνεύονται από το κύρος ή τη βάση μιας σχολής, αλλά ακολουθούν το δρόμο της καρδιάς τους και επιλέγουν τις σπουδές των ονείρων τους, χωρίς να στέκονται στο κύρος των σπουδών. Πρόκειται για αριστούχους που επιλέγουν σχολές που άλλοι δεν θα επέλεγαν αν είχαν τα μόριά τους. Στον πίνακα βλέπουμε ότι ο πρώτος στην Ιταλική Φιλολογία Θεσσαλονίκης συγκέντρωσε 22.540 μόρια (24.000 είναι το άριστα εδώ) ενώ η βάση της σχολής ήταν μόλις 6.340 μόρια. Πολλοί θα σκεφθούν ότι δεν θα βρει ποτέ δουλειά. Κι όμως αυτοί που εισάγονται πρώτοι, αποφοιτούν με πολύ υψηλές βαθμολογίες, κερδίζουν υποτροφίες για μεταπτυχιακά και διαπρέπουν.

Ευτυχώς υπάρχουν υποψήφιοι που αντιστέκονται στον περίγυρο, που ξαφνικά μετατρέπεται σε σύμβουλο σπουδών και έχει άποψη, αυτή της μόδας κάθε φορά. Έχουμε δει πολλές φορές υποψηφίους να αλλάζουν την τελευταία στιγμή το μηχανογραφικό τους δελτίο, γιατί κάποιος τους έπεισε ότι η αρχική τους επιλογή δεν οδηγεί σε πτυχίο με μέλλον, ενώ η πληροφορική έχει εξαιρετικές προοπτικές. Θα συμφωνήσω για τις προοπτικές της πληροφορικής, αλλά θα τονίσω ότι αν ο υποψήφιος δεν αγαπά τους υπολογιστές, τότε δεν θα έχει καμία προοπτική ο ίδιος, όσες προοπτικές και αν έχει η πληροφορική. Γιατί αυτό είναι το πρόβλημα με όσους συμβουλεύουν μ’ αυτό τον τρόπο τους υποψηφίους: Δεν κοιτάζουν τον άνθρωπο που θα σπουδάσει. Κοιτάζουν μόνο τις προοπτικές στην αγορά εργασίας, κάνουν συγκριτικά τεστ σχολών και άλλα παρόμοια.

Υπάρχουν υποψήφιοι με άποψη και χαρακτήρα που αγνοούν όλες αυτές τις “συμβουλές” και ακολουθούν το δρόμο της καρδιάς τους. Ας δούμε μερικούς από αυτούς. Ο πρώτος επιτυχών στο Παιδαγωγικό Ειδικής Αγωγής είχε συγκεντρώσει 19.200 μόρια, αδιαφορώντας για τις πιο ”ασφαλείς” επιλογές. Το ίδιο και ο πρώτος στο τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας και σε όλα τα άλλα τμήματα του πίνακα οι πρώτοι είναι αριστούχοι, με περισσότερα από 18.500 μόρια.

Αριστούχοι είναι και οι πρώτοι στη Νομική, την Ιατρική και όλες τις περιζήτητες σχολές. Αυτοί όμως δεν αντιστάθηκαν στη μόδα της εποχής. Μπορεί πράγματι να το ήθελαν, οπότε καλώς έπραξαν, μπορεί απλά να θεώρησαν ότι αν κάποιος συγκεντρώσει πάνω από 19.000 μόρια στο 1ο Πεδίο η Νομική είναι μονόδρομος, που είναι λάθος. Ενώ οι αριστούχοι του πίνακα είχαν να παλέψουν και με την προκατάληψη. Δείτε ότι ο πρώτος στη σχολή Πλοιάρχων συγκέντρωσε 18.675 μόρια. Υποθέτω ότι το παιδί πιέστηκε να πάει στο Πολυτεχνείο ή σε κάποια άλλη περιζήτητη σχολή. Αρνήθηκε και ακολούθησε αυτό που ήθελε και πρέπει να το επαινέσουμε γι’ αυτό. Μακάρι να το έκαναν όλοι. Θα είχαμε λιγότερους δυστυχισμένους ανθρώπους.

Πανελλαδικές 2020: Επιλογές αριστούχων

Όνομα

Ίδρυμα

Πεδία

Πρώτος 2020

Βάση 2020

Διαφ.

ΙΤΑΛΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΚΑΙ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ (ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ)

ΑΠΘ

1

22540

6340

16200

ΓΑΛΛΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΚΑΙ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ (ΑΘΗΝΑ)

ΕΚΠΑ

1

21325

7100

14225

ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ (ΠΕΙΡΑΙΑΣ)

ΠΑΝ. ΠΕΙΡΑΙΑ

4

19475

15970

3505

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ (ΑΘΗΝΑ)

ΕΚΠΑ

2

19325

14275

5050

ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑΣ (ΑΘΗΝΑ)

ΕΚΠΑ

1

19300

15150

4150

ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ (ΒΟΛΟΣ)

ΠΑΝ. ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ

1/2/3/4

19200

15725

3475

ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ (ΠΕΙΡΑΙΑΣ)

ΠΑΝ. ΠΕΙΡΑΙΑ

4

19195

15055

4140

ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ (ΑΘΗΝΑ)

ΕΚΠΑ

1

19175

12975

6200

ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ (ΑΘΗΝΑ)

ΕΚΠΑ

1

19075

14550

4525

ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ (ΑΘΗΝΑ)

ΕΚΠΑ

1/2/3/4

19050

16000

3050

ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ (ΠΑΤΡΑ) – ΠΑΝ. ΠΑΤΡΩΝ

ΠΑΝ. ΠΑΤΡΩΝ

2

19050

13650

5400

ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΚΑΙ ΙΣΤΟΡΙΑΣ (ΑΘΗΝΑ)

ΠΑΝΤΕΙΟ

1

19000

15025

3975

ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΤΡΟΦΙΜΩΝ ΚΑΙ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ (ΑΘΗΝΑ)

ΓΕΩΠΟΝΙΚΟ ΠΑΝ.

2/3

18900

14350

4550

ΦΥΣΙΚΗΣ (ΠΑΤΡΑ)

ΠΑΝ. ΠΑΤΡΩΝ

2

18850

12650

6200

ΦΥΣΙΚΗΣ (ΑΘΗΝΑ)

ΕΚΠΑ

2

18800

15400

3400

ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ (ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ)

ΑΠΘ

1/2/3/4

18775

15275

3500

ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΚΑΙ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ (ΑΘΗΝΑ)

ΕΚΠΑ

1

18775

16475

2300

ΡΩΣΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΚΑΙ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΣΛΑΒΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ (ΑΘΗΝΑ) – ΡΩΣΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΚΑΙ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ

ΕΚΠΑ

1

18700

12275

6425

ΣΧΟΛΗ ΠΛΟΙΑΡΧΩΝ

Α.Ε.Ν.

2/4

18675

10025

8650

ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ (ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ)

ΑΠΘ

2/3

18650

16500

2150

ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ (ΡΕΘΥΜΝΟ)

ΠΑΝ. ΚΡΗΤΗΣ

1

18650

8525

10125

ΦΥΣΙΚΗΣ (ΗΡΑΚΛΕΙΟ)

ΠΑΝ. ΚΡΗΤΗΣ

2

18650

11075

7575

ΧΗΜΕΙΑΣ (ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ)

ΑΠΘ

2/3

18575

15625

2950

ΧΗΜΕΙΑΣ (ΗΡΑΚΛΕΙΟ)

ΠΑΝ. ΚΡΗΤΗΣ

2/3

18550

14625

3925

ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ (ΚΟΜΟΤΗΝΗ)

ΔΠΘ

1

18525

8300

10225

ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ (ΑΘΗΝΑ)

ΕΜΠ

2

18525

15325

3200

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗΣ (ΑΘΗΝΑ)

ΟΠΑ

2/4

18525

13425

5100

ΧΗΜΕΙΑΣ (ΑΘΗΝΑ)

ΕΚΠΑ

2/3

18525

16400

2125

Μελέτη: Στράτος Στρατηγάκης