Skip to main content

Μετωπική για τα διόδια στις εθνικές οδούς

Βάσει των συμβάσεων παραχώρησης που έχουν κυρωθεί με νόμο τα διόδια δύναται να αυξηθούν (ή να μειωθούν) στις αρχές του κάθε έτους με βάση τον δείκτη τιμών καταναλωτή του Σεπτεμβρίου που έχει προηγηθεί.

Σε εξέλιξη βρίσκεται έντονη αντιπαράθεση μεταξύ κυβέρνησης και εταιρειών παραχώρησης που λειτουργούν τους μεγάλους αυτοκινητόδρομους (εθνικές οδούς) για το θέμα της αναπροσαρμογής των διοδίων.

Βάσει των συμβάσεων παραχώρησης που έχουν κυρωθεί με νόμο τα διόδια δύναται να αυξηθούν (ή να μειωθούν) στις αρχές του κάθε έτους με βάση τον δείκτη τιμών καταναλωτή του Σεπτεμβρίου που έχει προηγηθεί.

Στο πλαίσιο αυτό και με δεδομένο ότι ο πληθωρισμός τον περασμένο Σεπτέμβριο ήταν 12% οι εταιρείες παραχώρησης όλων των αυτοκινητοδρόμων έχουν ενημερώσει το υπουργείο Υποδομών ότι προτίθενται να προχωρήσουν σε αυξήσεις των διοδίων.

Είναι προφανές ότι η κυβέρνηση δεν επιθυμεί μια τέτοια εξέλιξη, ειδικά στην παρούσα φάση και για πολιτικούς λόγους καθώς η χώρα έχει εισέλθει σε προεκλογική περίοδο.

Μάλιστα, χθες ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, επιχείρησε να δώσει τέλος στη σχετική συζήτηση δηλώνοντας κατηγορηματικά σε τηλεοπτική του συνέντευξη ότι «η κυβέρνηση δεν θα επιτρέψει να γίνει αύξηση διοδίων».

Ο ίδιος είπε ότι «θα πάμε σε μία διαδικασία όπου σταδιακά θα μπαίνουν χιλιομετρικές χρεώσεις», προαναγγέλλοντας ανακοινώσεις για το διαγωνισμό για τα ηλεκτρονικά διόδια.

Ωστόσο, να επισημανθεί ότι στις εταιρείες παραχώρησης συμμετέχουν οι μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι της χώρας, ΓΕΚ Τέρνα, Έλλάκτωρ και Άβαξ, αλλά και ξένες εταιρείες (η γαλλική Vinci και η γερμανική Hochtief) κάτι που πιθανότατα δυσκολεύει τα όποια «παζάρια» δύναται να γίνουν.

Όπως σημείωναν χθες στελέχη των εταιρειών που λειτουργούν τους αυτοκινητόδρομους η αναπροσαρμογή των διοδίων με βάση τον πληθωρισμό προβλέπεται ρητά στις συμβάσεις οι οποίες συνδέονται με δανειακές υποχρεώσεις, ως εκ τούτου το θέμα αγγίζει και τις σχέσεις των παραχωρησιούχων με τις τράπεζες.

Προσέθεταν ότι έχει ζητηθεί νέα συνάντηση για να συζητηθεί το θέμα με τον αρμόδιο υπουργό, επισημαίνοντας ότι αν δεν τηρηθούν τα προβλεπόμενα στις συμβάσεις θα πρέπει με κάποιο τρόπο αυτό να δικαιολογηθεί στις τράπεζες και συμπλήρωναν με νόημα ότι «ο υπουργός δήλωσε ότι δεν θα αυξηθούν τα διόδια, αλλά δεν είπε ότι δεν θα τηρηθούν οι συμβάσεις…»

Από την πλευρά του το υπουργείο χθες απαντώντας σε δημοσιογραφικά ερωτήματα άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο να υπάρξει ακόμα και νομοθετική ρύθμιση, προκειμένου τελικά να μην αυξηθούν τα διόδια το 2023.