Από την έντυπη έκδοση
Εάν είχε κανείς έστω και μία αμφιβολία ότι «βαίνομεν προς εκλογάς», που έλεγαν και οι παλαιότεροι, οι αρμόδιοι υπουργοί φρόντισαν να διαλύσουν κάθε αβεβαιότητα, με την καταιγίδα των τροπολογιών που υπέβαλαν στη Βουλή, ενώ ορισμένες εξ αυτών δοκιμάζουν τα όρια μνήμης και λογικής.
Με διάταξη που θα προωθηθεί στη Βουλή προβλέπεται η αναστολή της εφαρμογής του φόρου υπεραξίας από μεταβίβαση ακίνητης περιουσίας μέχρι 31 Δεκεμβρίου 2016.
Ο φόρος στην υπεραξία από πωλήσεις ακινήτων επιβαρύνει με 15% όποιον πωλεί ακίνητο το οποίο απέκτησε από την 1-1-1995 και μετά.
Υπολογίζεται με συντελεστή 15% στη διαφορά μεταξύ της τιμής κτήσης και της τιμής πώλησης του ακινήτου.
Ο φόρος αυτός επιβλήθηκε τυπικά από την 1-1-2014, όμως δεν κατέστη δυνατό να εφαρμοστεί, αφού δεν υπήρχαν οι λεπτομέρειες εφαρμογής του!
Μόλις στις 10 Δεκεμβρίου εκδόθηκε μια πολυσέλιδη εγκύκλιος από το ΥΠΟΙΚ, με οδηγίες και παραδείγματα εφαρμογής του φόρου υπεραξίας, από την οποία προέκυπτε ο λαβύρινθος στον οποίο θα εισέρχονταν όσοι είχαν την ατυχή έμπνευση να μεταβιβάσουν ακίνητο, καθώς και οι συμβολαιογράφοι που θα αναλάμβαναν την υπόθεση.
Προέβλεπε επίσης πως αν ένας απλός φορολογούμενος μεταβίβαζε τρία ακίνητα σε μια διετία, θα εθεωρείτο από την εφορία… κτηματομεσίτης και θα φορολογούνταν με συντελεστή 26% (συν προκαταβολή φόρου) ως επιτηδευματίας, αντί με 15%.
Ασφαλώς και δεν πρόκειται να πούμε «όχι» στην αναστολή ή κατάργηση ενός φόρου, αλλά δεν μπορούμε να μην επισημάνουμε τον «φαύλο κύκλο» στον οποίο επιχειρεί να μας οδηγήσει το ΥΠΟΙΚ.
Στη σχετική ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομικών αναφέρεται πως η προωθούμενη διάταξη «αποβλέπει στην τόνωση της αγοράς ακινήτων και θα δώσει αποφασιστική ώθηση για την περαιτέρω ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας».
Δηλαδή, μας λέει το ΥΠΟΙΚ, ότι εάν παρέμενε ο φόρος υπεραξίας, θα πάγωνε η αγορά των ακινήτων και θα φρέναρε η ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας, κινδύνους και παρενέργειες που μας είχαν κρύψει όταν είχε ανακοινωθεί.
Υποχρεωτικά ισχύει το ένα εκ των δύο.
Και ποιος κατήρτισε τον συγκεκριμένο νόμο; Το ίδιο το υπουργείο Οικονομικών φυσικά, το οποίο είχε παρουσιάσει τον φόρο υπεραξίας ως εξυγιαντικό φόρο στην κτηματαγορά!
Καλούμαστε να πιστέψουμε πως το υπουργείο Οικονομικών πριν από μια διετία ξεκίνησε να επιβάλει τον φόρο υπεραξίας, αλλά χωρίς να ξέρει το πώς, και όταν το ίδιο το ΥΠΟΙΚ θεώρησε πως διαμορφώθηκε το πλαίσιο, τον απέσυρε, για να μην παγώσει η αγορά ακινήτων.
Ο λόγος της αναστολής δεν είναι βέβαια η ζωντάνια της αγοράς ακινήτων, αλλά η μεγάλη πιθανότητα εκλογών.
Στην κατεύθυνση αυτή, την εκλογική, πιο αποτελεσματική θα ήταν μια ανάλογη τροπολογία, που θα αφορά τον ΕΝΦΙΑ.
ΠΑΝΟΣ Φ. ΚΑΚΟΥΡΗΣ – [email protected]