Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Λύσεις σε επτά «προβλήματα» που αφορούν την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ και που έχουν προκαλέσει τριβές στο εσωτερικό της κυβέρνησης αναμένεται να δώσει το επόμενο δεκαήμερο ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας.
Σε κυβερνητική σύσκεψη που έγινε την περασμένη Παρασκευή, ο υπουργός Ναυτιλίας Θοδωρής Δρίτσας αλλά και ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ Στέργιος Πιτσιόρλας κατέθεσαν στο πρωθυπουργικό περιβάλλον τις εκ διαμέτρου αντίθετες προτάσεις τους για το μεγάλο λιμάνι της χώρας, ειδικά σε ό,τι αφορά τις παραχωρήσεις εκτάσεων προς τους δήμους.
Σύμφωνα με όσα διέρρευσαν από κυβερνητικές πηγές, ο κ. Δρίτσας υπεραμύνθηκε των θέσεων των δήμων σε ό,τι αφορά τις παραχωρήσεις εκτάσεων, ενώ ο κ. Πιτσιόρλας επεσήμανε ότι με τον τρόπο αυτό απομειώνεται η αξία του ΟΛΠ.
Τελικές αποφάσεις δεν ελήφθησαν αφού εκκρεμεί και η ενημέρωση του υπουργού Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτου, ο οποίος βρίσκεται στο εξωτερικό. Ο κ. Τσακαλώτος, που είναι ο καθ’ όλα αρμόδιος για το θέμα, αφού ενημερωθεί, θα καταθέσει την πρότασή του στον πρωθυπουργό ώστε να δοθεί το «πράσινο φως» για την κατάθεση των οικονομικών προσφορών για τον ΟΛΠ.
Στο εσωτερικό της κυβέρνησης πάντως αναμένουν με μεγάλο ενδιαφέρον την εισήγηση του υπουργού Οικονομικών, τόσο για να τρέξει επιτέλους η πρώτη μεγάλη ιδιωτικοποίηση της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ όσο και για τις εσωτερικές πολιτικές ισορροπίες.
Οι λεπτές γραμμές
Μετά την εισήγηση του κ. Τσακαλώτου ο πρωθυπουργός θα κληθεί να λύσει τις διαφορές που έχουν ανακύψει προκειμένου να προχωρήσει ο διαγωνισμός του ΟΛΠ και να φτάσει το μήνυμα προς το εξωτερικό ότι ξεκίνησαν οι μεταρρυθμίσεις.
Ενα από τα βασικότερα ζητήματα που έχουν προκύψει είναι αυτό της πολιτιστικής ακτής που διεκδικεί η περιφέρεια Αττικής.
Βρίσκεται στο κεντρικό λιμάνι Πειραιά και σύμφωνα με τα σχέδια της διοίκησης Ανωμερίτη θα μετατραπεί σε πολιτιστική Ακτή, ενώ δεν αποκλείεται να ανεγερθεί και ξενοδοχείο.
Ωστόσο, τα κεφάλαια για τη μετατροπή της ακτής σε πολιτιστική δεν έχουν ανευρεθεί και στο νέο ΕΣΠΑ δεν προβλέπονται κονδύλια για επενδύσεις σε λιμάνια. Παράλληλα βρίσκεται σε μια περιοχή που γενικότερα εξυπηρετούνται και πλοία της ακτοπλοΐας, ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες.
«Δίπλα» από το κεντρικό λιμάνι και την πολιτιστική ακτή βρίσκεται η περιοχή των λιπασμάτων της Δραπετσώνας, έκτασης 650 στρεμμάτων. Εκεί στον ΟΛΠ έχει παραχωρηθεί η παραθαλάσσια λωρίδα έκτασης 100 στρ., ενώ στην Εθνική Τράπεζα ανήκουν 250 στρέμματα και τα υπόλοιπα σε άλλους ιδιώτες.
Ο Δήμος Κερατσινίου με τη στήριξη του υπουργού Ναυτιλίας και της Περιφέρειας Αττικής διεκδικεί να του παραχωρηθεί η έκταση που βρίσκεται στη διαχείριση του ΟΛΠ. Η περιοχή παραμένει ανεκμετάλλευτη για δεκαετίες αφού οι ιδιοκτήτες μέχρι σήμερα δεν έχουν καταφέρει να συμφωνήσουν σε ένα κοινό project.
Μια πρωτοβουλία που είχε αναλάβει η κυβέρνηση της Ν.Δ. το 2006 προκειμένου να πείσει τους ιδιοκτήτες να συνεργαστούν και να γίνουν επενδύσεις αξίας 500 εκατ. ευρώ έπεσε στο κενό. Ωστόσο και το σχέδιο του ΟΛΠ να αναπτύξει λιμάνι ακτοπλοΐας εκεί φαίνεται να μην έχει μεγάλες πιθανότητες υλοποίησης, για δύο λόγους.
Ο πρώτος αφορά τους έντονους νότιους ανέμους που επικρατούν στην περιοχή με αποτέλεσμα να ανεβάζουν πολύ το κόστος δημιουργίας λιμενικών υποδομών κρουαζιέρας.
Ο δεύτερος λόγος είναι το γεγονός ότι η «λωρίδα» αυτή είναι αποκομμένη αφού η έκταση πίσω από την παραλία ανήκει σε άλλους ιδιώτες. Επίσης στην περιοχή δεν υπάρχουν δρόμοι, αλλά και δίκτυα (ηλεκτρικό, αποχετεύσεις, νερού).
Το τρίτο ζήτημα, η ακτοπλοΐα, θεωρείται το πλέον εύκολο αφού θα χρειαστεί μόνο να προστατευτεί από πιθανές αυξήσεις των λιμενικών τελών, κάτι στο οποίο συμφωνούν όλοι, ακόμα και οι υποψήφιοι επενδύτες.
Τέταρτο στη σειρά μπαίνει η αύξηση του ποσοστού των εσόδων που καταβάλλει σε ετήσια βάση ο ΟΛΠ στο Δημόσιο. Σήμερα φτάνει το 2% και το ΤΑΙΠΕΔ ζητεί να πάει στο 3,5%, με τη διαφορά να καρπώνονται οι δήμοι. Υπάρχουν ωστόσο προτάσεις που υποστηρίζουν ότι το ποσοστό θα πρέπει να «σκαρφαλώσει» στο 5% ετησίως.
Ακόμα ένα ζήτημα είναι η αρχή λιμένων, την οποία θέλει να επιβάλει ο υπουργός Ναυτιλίας για να μπορεί να ελέγχει καλύτερα την ιδιωτική διαχείριση των λιμανιών, με το ΤΑΙΠΕΔ να υποστηρίζει ότι την ίδια εργασία σύμφωνα και με το νόμο μπορεί να πραγματοποιήσει η γενική γραμματεία λιμένων.
Η ναυπηγοεπισκευή είναι το έκτο κατά σειρά πρόβλημα που τίθεται στο τραπέζι της διαπραγμάτευσης. Σε αυτό που συμφωνούν όλοι είναι ότι υπάρχει ανάγκη να αναπτυχθεί ο κλάδος. Ωστόσο, γι’ αυτό χρειάζονται επενδύσεις και μάλιστα μεγάλες, ενώ θεωρείται αναγκαίο αν εξασφαλισθεί και ένα μίνιμουμ πλοίων που θα έρχονται για επισκευές. Κάτι το οποίο δεν μπορεί να κάνει σήμερα το κράτος.
Οι δήμοι ζητούν να αποκοπεί η ΝΕΖ από την παραχώρηση, αλλά δεν έχουν σαφή απάντηση για το ποιος θα βάλει τα κεφάλαια προκειμένου να αναπτυχθεί η περιοχή. Ειδικά τώρα που τα μεγάλα ελληνικά ναυπηγεία βρίσκονται ουσιαστικά «κλειστά».
Αυτό που είναι βέβαιο είναι ότι χρειάζεται να οριοθετηθεί η Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη προκειμένου να μπορέσουν να γίνουν οι μεγάλες επενδύσεις, συνολικού ύψους περίπου 100 εκατ. ευρώ, που χρειάζονται για να αναπτυχθεί και πάλι η τοπική οικονομία η οποία έχει μαραζώσει κυριολεκτικά τα τελευταία χρόνια.
Τα έξι ζητήματα που «φρενάρουν τον διαγωνισμό
✔ Πολιτιστική ακτή. Βρίσκεται στο κεντρικό λιμάνι του Πειραιά και σύμφωνα με τα σχέδια της διοίκησης Ανωμερίτη θα μετατραπεί σε πολιτιστική ακτή, ενώ δεν αποκλείεται να ανεγερθεί και ξενοδοχείο, αν και τα κονδύλια δεν έχουν ανευρεθεί. Τη διεκδικεί η Περιφέρεια Αττικής και παράλληλα βρίσκεται σε περιοχή που εξυπηρετεί και πλοία ακτοπλοΐας.
✔ Η περιοχή των λιπασμάτων Δραπετσώνας. Εκταση 650 στρεμμάτων «δίπλα» από το κεντρικό λιμάνι. Στον ΟΛΠ έχει παραχωρηθεί η παραθαλάσσια λωρίδα έκτασης 100 στρ., ενώ στην Εθνική Τράπεζα ανήκουν 250 στρέμματα και τα υπόλοιπα σε άλλους ιδιώτες. Οι Δήμος Κερατσινίου διεκδικεί να του παραχωρηθεί η έκταση που βρίσκεται στη διαχείριση του ΟΛΠ.
✔ Η ακτοπλοΐα. Θεωρείται το πλέον εύκολο πρόβλημα, αφού θα χρειαστεί μόνο να προστατευτεί από πιθανές αυξήσεις των λιμενικών τελών, κάτι στο οποίο συμφωνούν όλοι, ακόμα και οι υποψήφιοι επενδύτες.
✔ Τα έσοδα. Το ποσοστό των εσόδων που καταβάλλει σε ετήσια βάση ο ΟΛΠ στο Δημόσιο φτάνει σήμερα το 2% και το ΤΑΙΠΕΔ ζητεί να πάει στο 3,5%, με τη διαφορά να την καρπώνονται οι δήμοι. Υπάρχουν ωστόσο προτάσεις που υποστηρίζουν ότι το ποσοστό θα πρέπει να ανέβει στο 5% ετησίως.
✔ Η αρχή λιμένων. Τη δημιουργία της θέλει να επιβάλει ο υπουργός Ναυτιλίας ώστε να μπορεί να ελέγχει καλύτερα την ιδιωτική διαχείριση των λιμανιών. Το ΤΑΙΠΕΔ από την πλευρά του υποστηρίζει ότι την ίδια εργασία σύμφωνα και με το νόμο μπορεί να την πραγματοποιήσει η γενική γραμματεία λιμένων.
✔ Η ναυπηγοεπισκευή. Η ανάπτυξη του κλάδου απαιτεί επενδύσεις – και μάλιστα μεγάλες. Οι δήμοι ζητούν να αποκοπεί η ΝΕΖ από την παραχώρηση, αλλά δεν έχουν σαφή απάντηση για το ποιος θα βάλει τα κεφάλαια προκειμένου να αναπτυχθεί η περιοχή. Αυτό που είναι βέβαιο είναι ότι χρειάζεται να οριοθετηθεί η Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη προκειμένου να μπορέσουν να γίνουν οι επενδύσεις, ύψους περίπου 100 εκατ. ευρώ, που χρειάζονται για να αναπτυχθεί και πάλι η τοπική οικονομία.
«Πονοκέφαλος» η επιρροή Π. Λαφαζάνη
Ο πρόεδρος της Λαϊκής Ενότητας Παναγιώτης Λαφαζάνης αποτελεί έναν ξεχωριστό πολιτικό πονοκέφαλο για το Μέγαρο Μαξίμου.
Ο εκ των ιδρυτών του ΣΥΡΙΖΑ οδηγήθηκε σε έξοδο από το κόμμα πριν από δύο μήνες καθώς δεν συναίνεσε στην υπογραφή του τρίτου μνημονίου.
Η επιλογή του αυτή δεν επιβραβεύτηκε στις εκλογές του Σεπτεμβρίου αφού η Λαϊκή Ενότητα έμεινε εκτός Βουλής. Παρ’ όλα αυτά η δυναμική που έχει στον Πειραιά είναι μεγάλη και θεωρείται το αντίπαλο δέος του υπουργού Ναυτιλίας Θοδωρή Δρίτσα.
Ο κ. Λαφαζάνης υποστηρίζει με κάθε τρόπο την προσπάθεια που γίνεται να ανακοπεί η πορεία προς την πώληση του ΟΛΠ. Ο επικεφαλής της Λαϊκής Ενότητας Παναγιώτης Λαφαζάνης βρέθηκε ανάμεσα στους διαδηλωτές στην παμπειραϊκή συγκέντρωση κατά της ιδιωτικοποίησης του ΟΛΠ, στο πρώην δημαρχείο Κερατσινίου.
«Η πώληση του λιμανιού του Πειραιά δεν έχει προηγούμενο στα παγκόσμια χρονικά. Καμία χώρα στον κόσμο δεν έχει πουλήσει τα μεγαλύτερο λιμάνι της και μάλιστα φωτογραφικά σε ξένα συμφέροντα. Δεν πωλείται μόνο το λιμάνι του Πειραιά, πωλείται ο ίδιος ο Πειραιάς και πωλείται η Ελλάδα» ανέφερε χαρακτηριστικά στη διάρκεια της συγκέντρωσης στο δημαρχείο Δραπετσώνας.
Ο πρωθυπουργός καλείται να απαντήσει στις ανησυχίες στελεχών του ΣΥΡΙΖΑ στον Πειραιά που βλέπουν τον κ. Λαφαζάνη από αντίπαλο πλέον στρατόπεδο να αναλαμβάνει πρωταγωνιστικό ρόλο στις εξελίξεις στον Πειραιά.
Σύμφωνα πάντως με πληροφορίες της «Ν», στο πρωθυπουργικό περιβάλλον αναμένουν ότι σε βάθος τετραετίας θα έχει φανεί η ορθότητα της σημερινής επιλογής, καθότι υπολογίζεται ότι θα έχει δοθεί μεγάλη ώθηση στην τοπική αλλά και την εθνική οικονομία.