Skip to main content

Σε ελεύθερη πτώση οι νέες παραγγελίες για bulk carriers

Από την έντυπη έκδοση 

Σε κάθετη πτώση βρίσκονται οι παραγγελίες για bulk carriers στο επτάμηνο του 2015, φτάνοντας μόλις τις 283 και καταγράφοντας πτώση 74% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2014. Παράλληλα, στο ίδιο διάστημα, παραδόθηκαν από τα ναυπηγεία στις ναυτιλιακές εταιρείες περίπου 390 πλοία, ενώ οδηγήθηκαν προς διάλυση περίπου 290 πλοία.

Ως αποτέλεσμα των ανωτέρω, η αύξηση του στόλου των bulk carriers ήταν πολύ μικρότερη από ό,τι την προηγούμενη πενταετία. Υπολογίζεται ότι ο παγκόσμιος στόλος θα αυξηθεί κατά 2,5% το 2015, κατά 5% το 2016 και κατά 2 με 2,5% το 2017, όταν το 2010, 2011 και το 2012 ο στόλος αυξήθηκε κατά 17%, 14% και 11% αντίστοιχα.

Ομως, παρά το γεγονός ότι σε επίπεδο στόλου οι συνθήκες είναι σαφώς καλύτερες, βρισκόμαστε σε μια περίοδο που οι μακροπρόθεσμες εκτιμήσεις για την πορεία της παγκόσμιας οικονομίας, αλλά και της ναυτιλίας δεν θεωρούνται ασφαλείς, σημειώνει ο ελληνικός ναυλομεσιτικός οίκος G. Moundreas. Θεωρεί πάντως ότι βραχυπρόθεσμα δεν θα καταγραφούν μεγάλες αλλαγες στη «μαρκέτα».

Οπως επισημαίνει, σε σταθερά επίπεδα θα παραμείνει το επόμενο διάστημα η ναυλαγορά ξηρού φορτίου, ιδιαίτερα για τα µεγαλύτερου τονάζ πλοία, ενώ για τα µικρότερα λόγω της αυξηµένης δραστηριότητας στα σιτηρά στα αγροτικά προϊόντα και στα ορυκτά η αγορά αναμένεται να κινηθεί θετικά.

Είναι χαρακτηριστικό ότι στα τέλη της προηγούμενης εβδομάδας οι ναύλοι στα capes έφτασαν τα 8.614 δολάρια την ημέρα, στα panamax τα 5.878 δολάρια την ημέρα, στα supra ανήλθαν στα 8.473 δολάρια την ημέρα και στα handy στα 6.679 δολάρια την ημέρα.

«Υστερα από µία ανοδική πορεία κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, όπου στις 5 Αυγούστου ο BDI έφτασε σε υψηλό έτους στις 1.222 µονάδες, άρχισε και πάλι η πτωτική του πορεία και δεν θα µας προκαλέσει εντύπωση αν σε σύντοµο διάστηµα βρεθεί και κάτω από τις 800 µονάδες. Να υπενθυµίσουµε ότι, φέτος, ήταν η χρονιά που ο BDI σηµείωσε ιστορικό χαµηλό, καθώς τον Φεβρουάριο βρέθηκε στις 509 µονάδες» υπογραμμίζει ο οικονομικός αναλυτής της G. Moundreas Γιώργος Λογοθέτης.

Η ανάλυση

Καθώς βρισκόµαστε µία ανάσα από το τελευταίο τρίµηνο του έτους και δεδοµένων των οικονοµικών εξελίξεων παγκοσµίως και ιδιαίτερα στην Κίνα, αρκετοί προσπαθούν να «προβλέψουν» το πώς θα κινηθεί η ναυλαγορά το αµέσως επόµενο διάστηµα και πότε θα αρχίσει η ουσιαστική ανάκαµψη.

Είναι γεγονός, τονίζει ο κ. Λογοθέτης, πως η τεράστια οικονοµική µεταβλητότητα σε παγκόσμιο επίπεδο δεν επιτρέπει και δεν αφήνει πολλά περιθώρια για τεκµηριωµένες προβλέψεις.

«Αυτό όµως που θα πρέπει να συγκρατήσουµε είναι ότι µε την υπάρχουσα προσφορά πλοίων ο BDI κατά τη διάρκεια του Αυγούστου έφτασε στις 1.200 µονάδες» σημειώνει ο κ. Λογοθέτης.

Η δύσκολη μεταβλητή

Η πιο δύσκολη µεταβλητή, η οποία θα κρίνει την πορεία της ναυλαγοράς, είναι η ζήτηση που δεν είναι εύκολο να υπολογιστεί ιδιαίτερα µε τις τελευταίες εξελίξεις στην Κίνα και την επερχόµενη αλλαγή νοµισµατικής πολιτικής από τις ΗΠΑ, όπου θεωρείται ότι θα επηρεάσει τις οικονοµίες και τα νοµίσµατα των αναδυόµενων χωρών, άρα κατ’ επέκταση την παγκόσµια οικονοµία και το παγκόσµιο εµπόριο. Ο αναλυτής της G. Moundreas κ. Λογοθέτης σημειώνει ότι το πρώτο τρίµηνο του έτους ο όγκος συνολικά του παγκόσµιου εµπορίου µειώθηκε κατά 1,5%, και το β΄τρίμηνο κατά 0,5%, εξέλιξη που καταγράφηκε και στην πορεία του BDI.

«Εντονος προβληµατισµός επικρατεί µε την επιβράδυνση της Κίνας, καθώς εικάζεται ότι η Κίνα θα προβεί σε σηµαντική µείωση των εισαγωγών, κάτι που όμως δεν έχει, ακόµη τουλάχιστον, πραγµατοποιηθεί.

Μόνη εξαίρεση είναι οι εισαγωγές σε coal, όπου η µείωση όµως οφείλεται σε διαφορετικούς κυρίως περιβαντολογικούς λόγους» επισημαίνει χαρακτηριστικά και προσθέτει: «Θεωρούµε ότι είναι πρώιµο να προβούµε σε προβλέψεις για την επήρεια της επιβράδυνσης της Κίνας στη ναυλαγορά. Δεν υποστηρίζουμε πως δεν θα είναι αρνητικές, αλλά κάποιοι έχουν σπεύσει ήδη σε καταστροφικά σενάρια. Για παράδειγµα, κάποιοι εικάζουν ότι λόγω της υποτίµησης του γιουάν, οι εισαγωγές θα καταστούν ακριβότερες και θα µειωθούν δραστικά.

Σε αυτό το σηµείο, να επισηµάνουµε ότι από τις αρχές του χρόνου το νόµισµα έχει υποτιµηθεί σχεδόν κατά 4%, αλλά επίσης και η τιµή του Iron Ore από τον Ιανουάριο έχει µειωθεί κατά µέσο όρο 15%».