Skip to main content

«Υπερθέρμανση» για το θαλάσσιο εμπόριο

Από την έντυπη έκδοση 

Σοβαρές επιπτώσεις στη ναυτιλία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου θα επιφέρουν οι προσπάθειες για τον περιορισμό της υπερθέρμανσης του πλανήτη. Μια νέα έρευνα από τη Wood Mackenzie δείχνει μια πτώση κατά 40% στο εμπόριο θερμικού άνθρακα (thermal coal) που χρησιμοποιείται για την παραγωγή ενέργειας εάν τεθούν όρια στην αύξηση της θερμοκρασίας του πλανήτη (μέχρι δύο βαθμοί Κελσίου), όπως είναι οι στόχοι που έχουν τεθεί από τη διεθνή κοινότητα για την αντιμετώπιση του φαινομένου της κλιματικής αλλαγής.

Η έκθεση έρχεται στον απόηχο της επικύρωσης κατά την πρόσφατη σύνοδο κορυφής του G20 στην Κίνα από τις ΗΠΑ και το Πεκίνο της συμφωνίας για το κλίμα COP21 που επετεύχθη πέρυσι τον Δεκέμβριο στο Παρίσι.

Η Wood Mackenzie το διά θαλάσσης εμπόριο του θερμικού άνθρακα θα μπορούσε να μειωθεί από τους εκτιμώμενους 900 εκατ. τόνους το 2016 σε 527 εκατ. τόνους το 2035.

Τα μοντέλα δείχνουν ότι η ζήτηση διά θαλάσσης εισαγωγών άνθρακα θα συρρικνωθεί κατά 40% μέχρι το 2035, αναφέρει ο Prakash Sharma, διευθυντής Ερευνών για τις αγορές άνθρακα της Wood Mackenzie. Η Ασία, η Ευρώπη και η Αμερική θα εισάγουν 433 εκατ. τόνους, 80 εκατ. τόνους και 15 εκατ. τόνους αντίστοιχα το 2035, από 673 εκατ. τόνους, 170 εκατ. τόνους και 39 εκατ. τόνους αντίστοιχα το 2016. Στην περίπτωση που τεθεί σε ισχύ η συμφωνία για την επιβολή ορίου δύο βαθμών Κελσίου στην άνοδο της θερμοκρασίας, αυτό θα σήμαινε μια απότομη μείωση του μεριδίου του άνθρακα ως καύσιμο από 41% το 2013 σε 16% μέχρι το 2035.

Επίσης η Αυστραλία θα επηρεαστεί λιγότερο από τους ανταγωνιστές της λόγω της υψηλής ποιότητας που εμφανίζει ο άνθρακας που παράγει, όμως -παρ’ όλα αυτά- θα δει τις εξαγωγές της να μειώνονται κατά 35% μέχρι το 2035. Το σενάριο της Διεθνούς Επιτροπής Ενέργειας βασίζεται σε μαζική βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης και στην αύξηση του μεριδίου της πυρηνικής ενέργειας, των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και του φυσικού αερίου στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας.

Επισημαίνεται ότι σήμερα το εμπόριο διά θαλάσσης άνθρακα αποτελεί ένα σημαντικό μέρος της ναυτιλιακής δραστηριότητας. Σύμφωνα με την Unctad, το 2014 το διά θαλάσσης εμπόριο άνθρακα αποτελούσε το 12% του συνολικού εμπορίου συμπεριλαμβανομένων όλων των commodities (πετρέλαιο, σιδηρομετάλλευμα, χημικά κ.λπ.). Σημειώνεται ότι ο thermal coal αποτελεί τα δύο τρίτα του συνολικού εμπορίου άνθρακα και το 2014 ανήλθε στους 950 εκατ. τόνους καταγράφοντας αύξηση κατά 3,8% σε σύγκριση με το 2013.