Skip to main content

Μέτρα ενίσχυσης του εθνικού νηολογίου

Από την έντυπη έκδοση 

Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]

Επίκαιρη, περισσότερο από ποτέ τα τελευταία 10 χρόνια, είναι η δέσμη μέτρων που λαμβάνει το υπουργείο Ναυτιλίας για την ενίσχυση του υπό ελληνική σημαία στόλου. Το ελληνικό νηολόγιο παραμένει χάρη στη στήριξη του ελληνική εφοπλισμού στα 10 κορυφαία στον κόσμο, αλλά φθίνει συνεχώς. Αιτία η απουσία ουσιαστικών μέτρων ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητάς του για περίπου μια 15ετία.

Για έναν ακόμα μήνα τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής επιβεβαιώνουν τα λεγόμενα του υπουργού Ναυτιλίας Γιάννη Πλακιωτάκη, για τον στόχο ανάσχεσης της συνεχόμενης διαρροής. Ειδικότερα, η δύναμη του ελληνικού εμπορικού στόλου τον μήνα Νοέμβριο 2020, σε σύγκριση με την αντίστοιχη δύναμη του Νοεμβρίου 2019, παρουσίασε μείωση κατά 2,6%.

Χωρητικότητα στόλου

Η ολική χωρητικότητα του ελληνικού εμπορικού στόλου, από πλοία 100 κοχ και άνω, παρουσίασε μείωση κατά 5,9% τον μήνα Νοέμβριο 2020 σε σύγκριση με την αντίστοιχη χωρητικότητα του Νοεμβρίου 2019. Συνολικά στην ελληνική σημαία βρίσκονται 1.829 πλοία χωρητικότητας 40,42 εκατ. κοχ, από 1.878 πλοία και χωρητικότητα 42,94 εκατ. κοχ έναν χρόνο πριν. Η μεγαλύτερη διαρροή εντοπίζεται στα δεξαμενόπλοια, αφού τον Νοέμβριο του 2019 μετρούσαμε 504 με χωρητικότητα 29,27 εκατ. κοχ, ενώ τον Νοέμβριο του 2020 είχαν πέσει στα 466 με συνολική χωρητικότητα 27 εκατ. κοχ. Ακόμα ένα ανησυχητικό σημάδι είναι το γεγονός, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, ότι η διαρροή έρχεται από τα μεγάλα πλοία. Ειδικότερα τον Νοέμβριο του 2019 στην ελληνική σημαία, για πλοία άνω των 30.000 κοχ, ήταν 488 πλοία χωρητικότητας 39,18 εκατ. κοχ, ενώ τον Νοέμβριο του 2020 είχαν μειωθεί στα 455, με συνολική χωρητικότητα 36,86 εκατ. «Δεκατέσσερα ολόκληρα χρόνια μετά την προηγούμενη νομοθετική ρύθμιση, με τεράστιες και συνεχείς αλλαγές στις διεθνείς θαλάσσιες μεταφορές, η κυβέρνηση, συνεπής στις δεσμεύσεις της, προχωρά στον απαραίτητο εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας της ελληνικής ναυτιλίας» αναφέρει ο YEN Γιάννης Πλακιωτάκης. Σύμφωνα με τον υπουργό, «σκοπός είναι αφενός η ενδυνάμωση του οικονομικού οφέλους και του κοινωνικού μερίσματος για τη χώρα και την ελληνική κοινωνία και αφετέρου η ενίσχυση της απασχόλησης των Ελλήνων ναυτικών».

Τα αντικίνητρα

Όπως τόνισε ο κ. Πλακιωτάκης «μολονότι η ελληνική πλοιοκτησία διατηρεί την παγκόσμια πρωτοκαθεδρία της, σήμερα μόνο το 16,7% της ελληνόκτητης χωρητικότητας φέρει την ελληνική σημαία. Αυτό έχει δυσμενείς συνέπειες τόσο για την εικόνα της χώρας όσο και για τη ναυτική απασχόληση και ναυτιλιακή τεχνογνωσία. Τα νέα μέτρα, στον πυρήνα των οποίων βρίσκεται η άρση αντικινήτρων και ο εξορθολογισμός διαδικασιών που σχετίζονται με την επιλογή της ελληνικής σημαίας, θα ενσωματωθούν στο υφιστάμενο σταθερό και συνταγματικά κατοχυρωμένο θεσμικό πλαίσιο νηολόγησης ποντοπόρων» υπογραμμίζει.

Παραμένει στο τοπ 10

Κατά 5,7% σε όρους gross tonnage το ελληνικό νηολόγιο, ωστόσο σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιοποίησε χθες η Lloyd’s List Intelligence, παραμένει μέσα στα δέκα μεγαλύτερα νηολόγια του κόσμου, διατηρώντας την ένατη θέση. Με βάση τα στοιχεία στο τέλος Οκτωβρίου 2020, η ελληνική σημαία έχασε μερίδιο αγοράς στον παγκόσμιο στόλο κατά 5,7% σε σύγκριση με το τέλος του 2019. Ο αριθμός των πλοίων που έχουν υψωμένη την ελληνική σημαία (500 gt και άνω) είναι 1.527. Στην πρώτη θέση των νηολογίων όλου του κόσμου παραμένει το νηολόγιο του Παναμά, με αύξηση 4,4% σε σύγκριση με έναν χρόνο πριν, στα 235 εκατ. gross tonnes. Στη δεύτερη θέση βρίσκεται το νηολόγιο της Λιβερίας, με σημαντική αύξηση της δύναμής του, κατά 9,3%, την προηγούμενη χρονιά, στα 188 εκατ. gt στα τέλη Οκτωβρίου. Στην τρίτη θέση βρίσκεται το νηολόγιο των Νησιά Μάρσαλ, με 4.313 πλοία, 171 εκατ. gt, αυξημένα κατά 4,9% σε σύγκριση με το 2019. Την πρώτη πεντάδα συμπληρώνουν τα νηολόγια των Χονγκ Κονγκ και Σιγκαπούρης.

Όσον αφορά τον ελληνόκτητο στόλο, το 22% επιλέγει νηολόγιο Λιβερίας, το 21% των Νήσων Μάρσαλ, το 17% σημαία Μάλτας και το 16% ελληνική σημαία. Στην πέμπτη θέση ο Παναμάς με μερίδιο 10%.