Skip to main content

Σε φουρτούνες τα δεξαμενόπλοια λόγω του υπεράριθμου στόλου

Από την έντυπη έκδοση

Tου Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]

Σε ταραγμένα ύδατα εισέρχονται τα δεξαμενόπλοια, όπως δείχνουν και τα αποτελέσματα που ανακοινώνουν η μία μετά την άλλη εισηγμένες στο αμερικανικό χρηματιστήριο ναυτιλιακές εταιρείες του κλάδου. Ενδεικτικά είναι τα αποτελέσματα που ανακοίνωσαν η Euronav και η Navios Maritime Acquisition.

Παρά το γεγονός ότι η ζήτηση πετρελαίου, όπως και η προσφορά αργού, είναι ικανοποιητική, εν τούτοις ο υπεράριθμος στόλος δεξαμενοπλοίων πιέζει τους ναύλους σε χαμηλότερα επίπεδα επιδρώντας αρνητικά στα αποτελέσματα των ναυτιλιακών εταιρειών του τομέα, οι οποίες εμφανίζουν μειωμένα έσοδα και χειρότερα αποτελέσματα συνολικά στο δεύτερο τρίμηνο του 2017 σε σύγκριση με πέρυσι την ίδια περίοδο. Σύμφωνα με τον Paddy Rodgers, διευθύνοντα σύμβουλο της Euronav, μιας από τις μεγαλύτερες εταιρείες δεξαμενοπλοίων, ο κλάδος βρίσκεται σε κομβικό σημείο.

Η ζήτηση πετρελαίου όπως και η προσφορά αργού παραμένουν ικανοποιητικές επίσης, ενώ παράλληλα αυξήθηκαν και τα τονομίλια μεταφερόμενου φορτίου λόγω αύξησης των εξαγωγών από τις ΗΠΑ. Ταυτόχρονα οι αξίες των πλοίων σταθεροποιήθηκαν και η τραπεζική χρηματοδότηση εξακολουθεί να μειώνεται. Όμως, από την πλευρά της χωρητικότητας παρατηρείται υπερπροσφορά, καθώς οι αναμενόμενες παραδόσεις νεότευκτων πλοίων VLCC και suezmaxes τους επόμενους 18 μήνες είναι πολλές και θεωρείται σίγουρο ότι θα πιέσουν τους ναύλους σε χαμηλότερα επίπεδα.

Ο Paddy Rodgers εκτιμά ότι εάν δεν αυξηθεί ο ρυθμός διάλυσης γηραιότερων πλοίων, ο κλάδος θα μπει σε περιπέτειες. Μέχρι να συμβεί αυτό, να αυξηθούν δηλαδή οι διαλύσεις και να βελτιωθεί η αγορά, η Euronav ανακοίνωσε αλλαγή πολιτικής μερισμάτων προκειμένου να έχει έναν σταθερό ισολογισμό και να αξιοποιήσει και επενδυτικές ευκαιρίες. Έτσι θα διανέμει ένα σταθερό μέρισμα 0,12 δολ. σε ετήσια βάση και εάν τα αποτελέσματα ανά μετοχή είναι θετικά και υπερβαίνουν το ποσό του σταθερού μερίσματος, τότε είτε θα διαθέσει πρόσθετο μέρισμα ή θα αγοράσει ίδιες μετοχές ή πλοία. Σχετικά θα αποφασίσει το διοικητικό συμβούλιο της Euronav, με γνώμονα πάντα το συμφέρον των μετόχων.

Τα μεγέθη της Euronav

Η Euronav ανακοίνωσε για το δεύτερο τρίμηνο του 2017 και το πρώτο εξάμηνο του ιδίου έτους έσοδα μειωμένα. Ειδικότερα τα έσοδα μειώθηκαν στο β’ τρίμηνο στα 126,433 εκατ. δολ. έναντι 164,158 το πρώτο τρίμηνο του 2017 και στο α’ εξάμηνο του τρέχοντος έτους στα 290,591 εκατ. δολ. έναντι 404,450 εκατ. δολ. το α’ εξάμηνο του 2016!

Τα κέρδη κατακρημνίσθηκαν στα 10,1 εκατ. δολ. το α’ εξάμηνο του 2017 έναντι 153,7 εκατ. δολ. πέρυσι την ίδια περίοδο. Η Euronav ελέγχει έναν στόλο από 56 πλοία εκ των οποίων ένα τύπου V-Plus, 30 VLCCs, 19 Suezmaxes, τέσσερα Suezmaxes υπό κατασκευή και δυο Floating, Storage & Offloading (FSO). Από τα 56 πλοία της Euronav τα 19 φέρουν την ελληνική σημαία και τα υπόλοιπα τη σημαία του Βελγίου ή της Γαλλίας ή των Marshall Islands.

Η Navios Acquisition

H Navios Maritime Acquisition Corporation, της Αγγελικής Φράγλου,  ανακοίνωσε από την πλευρά της για το τρίτο τρίμηνο του 2017 έσοδα μειωμένα κατά 16 εκατ. δολ. (-21,5%) στα 58,5 εκατ. δολ. έναντι 74,5 εκατ. δολ. την ίδια περίοδο του 2016. Η μείωση οφείλεται κυρίως στην πτώση των ναύλων στο β’ τρίμηνο του 2017 σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2016 αλλά και στην πώληση δυο πλοίων της εταιρείας, όπως αναφέρεται σχετικά.

Παράλληλα, η εταιρεία παρουσίασε ζημίες 64,4 εκατ. δολ. έναντι κερδών 12,18 εκατ. δολ. το β’ τρίμηνο του 2016. Πάντως εξαιρουμένων επιβαρύνσεων 59,1 εκατ. δολ. από την επένδυση της εταιρίας στη Navios Midstream, οι προσαρμοσμένες ζημίες για το δεύτερο τρίμηνο του 2017 της Navios Acquisition ανήλθαν στα 4,6 εκατ. δολ.

Η Navios Acquisition ελέγχει στόλο από 36 δεξαμενόπλοια εκ των οποίων τα οκτώ είναι VLCC και τα υπόλοιπα product tankers. Σημειώνεται ότι στα product tankers οι ναύλοι στη spot αγορά παραμένουν κοντά στα ιστορικά χαμηλά επίπεδα.  

Σε διαλυτήρια

Χθες το απόγευμα έγινε γνωστό από ναυλομεσιτικούς οίκους ότι ο μεγαλύτερος Έλληνας εφοπλιστής, Γιάννης Αγγελικούσης, έστειλε για πρώτη φορά μετά από 4 χρόνια στα διαλυτήρια ένα VLCC, το «Maran Lyra», μεταφορικής ικανότητας 286.000 dwt, το οποίο ναυπηγήθηκε το 1995.  Η κίνηση αυτή αναμένεται να σταθμισθεί από την αγορά των δεξαμενοπλοίων και δεν αποκλείεται να ακολουθήσουν και άλλοι εφοπλιστές. Ο Paddy Rodgers της Euronav είπε χθες, σύμφωνα με το Tradewinds, ότι πρέπει να αποχωρήσουν 30 πλοία από την αγορά για να «φανεί η διαφορά». Από την αρχή του έτους μόλις 3 VLCC έχουν οδηγηθεί στα διαλυτήρια.