Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Αυξημένη δραστηριότητα κατεγράφη στην αγορά second hand πλοίων κατά τη διάρκεια του Ιουλίου, καθώς επενδύθηκαν περίπου 1,5 δισ. δολ., με τον αριθμό των συναλλαγών να είναι ενισχυμένος κατά 39% σε σύγκριση με τον προηγούμενο μήνα και κατά 33% σε σύγκριση με τον Ιούλιο του 2016.
Παράλληλα το επτάμηνο επενδύθηκαν πάνω από 12,5 δισ. δολ. για αγορές πλοίων από «δεύτερο χέρι», με τους Έλληνες εφοπλιστές να είναι πρωταγωνιστές, επενδύοντας περίπου 2,93 δισ. δολ. Σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Allied Shipbroking, το διάστημα Ιανουαρίου – Ιουλίου 2017 άλλαξαν χέρια 950 πλοία, έναντι 714 πλοίων αξίας 9,74 δισ. δολ. το αντίστοιχο διάστημα του 2016.
Ειδικότερα αποκτήθηκαν 391 bulkers αξίας 4,62 δισ. δολ., 237 δεξαμενόπλοια αξίας 4,43 δισ. δολ., 180 containerships 1,23 δισ. δολ., 23 πλοία μεταφοράς αερίου αξίας 641,8 εκατ. δολ. κ.λπ. Πέρυσι την ίδια περίοδο αγοράστηκαν 357 bulkers, 219 δεξαμενόπλοια, 60 πλοία μεταφοράς αερίου κ.λπ.
Οι Έλληνες εφοπλιστές επένδυσαν το πρώτο επτάμηνο του 2017, όπως προαναφέρθηκε, πάνω από 2,93 δισ. δολ. για την αγορά 175 πλοίων όλων των κατηγοριών, ενώ πέρυσι το ίδιο διάστημα απέκτησαν 153 πλοία επενδύοντας 1,95 δισ. δολ.
Και τις δύο χρονιές εστίασαν το ενδιαφέρον περισσότερο στα bulkers (αγόρασαν 114 το 2017 έναντι 118 το 2016) και λιγότερο στα δεξαμενόπλοια (37 και 19 αντίστοιχα).
Ιδιαίτερη σημασία έχει το γεγονός ότι και τις δύο χρονιές είναι από την πλευρά των αγοραστών, καθώς το 2017 απέκτησαν 175 πλοία και πούλησαν 111, ενώ το 2016 αγόρασαν 153 πλοία και πούλησαν 100 πλοία. Αγοραστές είναι και οι Κινέζοι, καθώς το 2017 απέκτησαν 119 πλοία και πούλησαν 35, ενώ το 2016 απέκτησαν 79 πλοία και πούλησαν 17 πλοία.
Σύμφωνα πάντως με όσα κατέγραψε ο ναυλομεσιτικός οίκος Golden Destiny, ειδικά τον Ιούλιο του τρέχοντος έτους οι Έλληνες πλοιοκτήτες έκαναν μάλλον κράττει τον μήνα αυτό, αφού αγόρασαν λιγότερα πλοία από ό,τι τον Ιούνιο, αλλά και πέρυσι τον ίδιο μήνα, σε αντίθεση με τους ανταγωνιστές τους Κινέζους που επέδειξαν μία αξιοσημείωτη δραστηριότητα.
Αγοραπωλησίες Ιουλίου
Αναλυτικότερα, τον Ιούλιο του 2017 σύμφωνα με τα στοιχεία του Golden Destiny άλλαξαν χέρια συνολικά 154 εμπορικά πλοία έναντι 111 τον Ιούνιο του ίδιου έτους και 116 τον Ιούνιο του 2016.
Εξ αυτών τα 50 ήταν bulk carriers αξίας περίπου 600 εκατ. δολ. (έναντι 68 πέρυσι τον ίδιο μήνα), με την πλειονότητα αυτών να αφορούν σε πλοία supramax (11 τον αριθμό) και να ακολουθούν τα panamaxes (9) και τα capesize (7). Μετά τα bulkers ακολουθούν τα δεξαμενόπλοια, καθώς άλλαξαν χέρια 41 πλοία (έναντι 22 πέρυσι) αξίας επίσης κοντά στα 600 εκατ. δολ. και στον συγκεκριμένο κλάδο τα μικρότερης χωρητικότητας πλοία είχαν την τιμητική τους, καθώς 11 handymax και 11 handy άλλαξαν χέρια έναντι μόλις 2 VLCC και 6 suezmax.
Μεγάλος ήταν και o αριθμός των containerships που άλλαξε χέρια (40 πλοία) συνολικής αξίας λίγο πάνω από τα 275 εκατ. δολ. Πέρυσι οι αγοραπωλησίες containerships ήταν μόλις εννέα. Στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, το ιδιαίτερο ενδιαφέρον εκφράστηκε για πλοία τύπου large panamax (9 πλοία) και sub-panamax (9 πλοία). Και στις τρεις κατηγορίες πλοίων υπήρξαν και αγοραπωλησίες στις οποίες δεν έγινε γνωστή η τιμή αγοράς του πλοίου.
Καταγράφοντας τη δραστηριότητα των Ελλήνων εφοπλιστών ο ναυλομεσιτικός οίκος Golden Destiny σημειώνει ότι πραγματοποίησαν το 10% των συνολικών συναλλαγών, αποκτώντας 15 πλοία και επενδύοντας περίπου 220 εκατ. δολ. Οι Έλληνες πλοιοκτήτες αγόρασαν τον Ιούλιο εννέα bulk carriers, τέσσερα δεξαμενόπλοια και δύο containerships. Τον Ιούνιο του τρέχοντος έτους είχαν αποκτήσει 21 πλοία (17 bulkers, τέσσερα δεξαμενόπλοια), ενώ πέρυσι τον Ιούλιο είχαν αγοράσει 20 πλοία εκ των οποίων τα 17 ήταν bulkers.
Οι Κινέζοι πλοιοκτήτες, που είναι οι μεγαλύτεροι ανταγωνιστές των Ελλήνων, πραγματοποίησαν τον Ιούλιο αγορές 27 πλοίων (το 18% του συνόλου) έναντι 10 αγορών τον Ιούνιο και 23 αγορών τον Ιούλιο του 2016. Οι Κινέζοι έδωσαν έμφαση στην αγορά bulk carriers (12 πλοία) και containerships (12 πλοία