Skip to main content

Containerships-bulkers ώθησαν σε υψηλά 12 ετών τον ClarkSea

Από την έντυπη έκδοση

Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]

Στο υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων 12 χρόνων βρέθηκε ο σύνθετος δείκτης ClarkSea των Clarksons λόγω της συνεχιζόμενης δυναμικής στους κλάδους των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και χύδην ξηρού φορτίου. Ο μέσος όρος του Μαΐου του τρέχοντος έτους έχει πλησιάσει στο υψηλότερο σημείο των 28.737 δολ. την ημέρα που καταγράφηκε τον Σεπτέμβριο του 2008, λίγο πριν από την κατάρρευση των αγορών λόγω της Lehman Brothers.

Ξεκινώντας το πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους ο σύνθετος δείκτης ClarkSea του κορυφαίου ναυλομεσιτικού οίκου Clarksons, που συνδυάζει τους ναύλους από όλους τους ναυτιλιακούς κλάδους, κατέγραψε μέσο όρο 17.461 δολ. την ημέρα. Ωστόσο η αγορά συνεχίζει να κινείται δυναμικά, έτσι τον Απρίλιο ο δείκτης έφτασε τα 21.301 δολ. την ημέρα και τον Μάιο τα 24.960 δολ. την ημέρα.

Η επίδοση αυτή ξεπέρασε τα πολύ ισχυρά επίπεδα του Οκτώβριου του 2019 (24.057 δολάρια την ημέρα) και του Απρίλιου του 2020 (22.966 δολάρια την ημέρα).

Το επίτευγμα του Μαΐου ήταν το όγδοο στη σειρά και το μεγαλύτερο εάν αναφερόμαστε σε κέρδη από μήνα σε μήνα από το 2000, τονίζει ο ναυλομεσιτικός οίκος.

Η μεγάλη ώθηση στον σύνθετο δείκτη ClarkSea δίνεται κυρίως από τον κλάδο των εμπορευματοκιβωτίων, ο οποίος βρίσκεται σε επίπεδα ρεκόρ αναφορικά με τους ναύλους και τον Μάιο, που σημαίνει τρεις φορές υψηλότεροι από τον μέσο όρο του 2020, λόγω των πολύ μεγάλων όγκων εμπορίου και της συμφόρησης των λιμένων.

Επίσης πολύ υψηλά εξακολουθούν να κινούνται οι ναύλοι στα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, με τα κέρδη των πλοίων σε αυτό τον κλάδο να φτάνουν στα υψηλότερα επίπεδα από το 2010. Ιστορικά, ο μέσος όρος του Μαΐου ήταν σχεδόν διπλάσιος από τον μέσο όρο από την οικονομική κρίση και μετά και ήταν ισχυρότερος από το 85% όλων των μηνών από το 1990, σύμφωνα με τον Clarksons.

Υπερδιπλασιασμός ναύλων

Ενδεικτικές του τι συμβαίνει στον κλάδο μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου είναι οι νέες ναυλώσεις που ανακοίνωσε η Diana Shipping για δυο πλοία της, οι οποίες αφορούν υπερδιπλάσιους ναύλους σε σύγκριση με τις προηγούμενες ναυλώσεις.

Ειδικότερα, η εισηγμένη στο NYSE ναυτιλιακή εταιρεία της οικογένειας Παληού ανακοίνωσε τη ναύλωση του cape P.S. Palios (179.134 dwt, 2013) στην Olam International Limited, της Σιγκαπούρης, με ημερήσιο ναύλο 26.500 δολάρια μείον 4,75% προμήθειες σε τρίτο μέρος, για διάστημα μέχρι τον Φεβρουάριο-Απρίλιο 2022.

Το P. S. Palios ήταν ναυλωμένο μέχρι το τέλος της προηγούμενης εβδομάδας στην C Transport Maritime Ltd. έναντι 12.050 δολαρίων την ημέρα.

Η Daina Shipping ναύλωσε, επίσης, το kamsarmax Maia (82.193 dwt, 2009) στη Viterra Chartering B.V., με έδρα το Ρότερνταμ, έναντι 25.000 δολαρίων την ημέρα μέχρι τον Μάιο-Ιούνιο του 2022.

Το Maia ήταν ναυλωμένο στην Aquavita International S.A. με μικτό ναύλο 11.000 δολάρια την ημέρα μείον 5% προμήθειες σε τρίτο μέρος.

Οι νέες ναυλώσεις των δύο πλοίων αναμένεται να αποφέρουν στην Diana Shipping έσοδα ύψους 14,62 εκατ. δολαρίων.

Ο στόλος της Diana Shipping αποτελείται από 36 πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου.

Στα εμπορευματοκιβώτια

Επίσης να σημειωθεί ότι ο σύνθετος δείκτης World Container του οίκου Drewry αυξήθηκε 3,3% ή 207 δολ., στα 6.463,78 δολ. ανά εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδών (ft) την προηγούμενη εβδομάδα. Και παραμένει 310,1% υψηλότερος από ό,τι πριν από έναν χρόνο.

Ο μέσος σύνθετος δείκτης του WCI, που συντάσσεται από τον Drewry από έτος σε έτος, είναι στα 5.299 δολ. ανά εμπορευματοκιβώτιο 40ft και είναι 3.382 δολ. υψηλότερος από τον πενταετή μέσο όρο των 1.916 δολ. ανά 40ft.

Οι τιμές ναύλων στη διαδρομή Σαγκάη-Ρότερνταμ αυξήθηκαν 288 δολ., σε 10.462 δολ. για ένα εμπορευματοκιβώτιο 40ft και εκείνοι στη διαδρομή Σαγκάη-Νέα Υόρκη αυξήθηκαν 412 δολ., για να φτάσουν στα 7.559 δολ. για ένα κιβώτιο 40ft.