Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Στα υψηλά κλιμάκια της λίστας του Μνημονίου των Παρισίων (Paris MOU) θα βρίσκονται από φέτος τον Ιούλιο δύο ελληνικών συμφερόντων νηογνώμονες, οι Phoenix Register of Shipping και International Naval Surveys Bureau.
Πιο συγκεκριμένα, το Paris MOU, που είναι ένας από τους τρεις ισχυρότερους μηχανισμούς αξιολόγησης σημαιών και νηογνωμόνων στον κόσμο, μαζί με την αμερικανική ακτοφυλακή για τις ΗΠΑ και το Tokyo MOU, εξέδωσε τις νέες του λίστες, που έχουν ισχύ από την 1η Ιουλίου 2018.
Σε αυτές τις λίστες και σε θέση high performance βρίσκεται ο Phoenix, ενώ μια θέση πιο κάτω και οριακά κάτω από το high performance βρίσκεται ο INSB. Στον στόλο του Phoenix έγιναν 353 επιθεωρήσεις και η απόδοσή του έφτασε το -0,1, με μόλις δύο κρατήσεις, ενώ στον στόλο που είναι στην κλάση του INSB έγιναν 576 επιθεωρήσεις, η απόδοσή του έπιασε το 0,04 και είχε μόλις έξι κρατήσεις. Στελέχη του Phoenix ανάφεραν στη «N» ότι στόχος του Νηογνώμονα τα επόμενα χρόνια είναι να σταθεροποιηθεί στα High Performance του Paris MOU και να αυξήσει το δείγμα των επιθεωρήσεων, ενώ ανάλογη είναι η θέση των στελεχών του INSB που επιθυμούν να ανέβουν στην κλάση του H.P. και να σταθεροποιηθούν εκεί.
Χαρακτηριστικό της νέας κατάταξης του Paris MOU είναι ότι οι δύο ελληνικών συμφερόντων βρίσκονται υψηλότερα σε απόδοση από τρεις Νηογνώμονες που είναι μέλη της Διεθνούς Ένωσης Νηογνωμόνων (IACS), τα μέλη του οποίου κυριαρχούν στη διεθνή ναυτιλιακή σκηνή.
Οι δύο ελληνικοί νηογνώμονες, που δεν είναι μέλη του IACS, αφού δεν πληρούν όλα τα κριτήρια ένταξης, βρέθηκαν μπροστά από τον Ινδικό Νηογνώμονα, τον Πολωνικό Νηογνώμονα, τον Κροατικό Νηογνώμονα, των οποίων η απόδοση σύμφωνα με τον Paris MOU έφτασε 0,15, 0,17 και 0,21 αντίστοιχα. Ο αριθμός των επιθεωρήσεων που έγιναν σε πλοία που βρίσκονται στην κλάση των τριών νηογνωμόνων μέλη του IACS ανέρχονται σε 95, 484 και 146 αντίστοιχα.
Στην κορυφή από πλευράς απόδοσης βρίσκεται ο Αμερικανικός Νηογνώμονας (ABS) με -1,95, ακολουθεί ο Lloyd’s Register με -1,91, ο DNV GL με -1,88, ο Bureau Veritas με -1,76, ενώ την πρώτη πεντάδα κλείνει ο RINA με απόδοση -1,65.
Στον αντίποδα, ο χειρότερος σε απόδοση νηογνώμονας ήταν αυτός του Panama Shipping Register με +2,74, και ακολούθησε ο Ουκρανικός Νηογνώμονας με + 2,64, όπως και ο International Register of Shipping με +2,46. Και τους τρεις αυτούς νηογνώμονες ακολουθεί η ένδειξη Very Low performance.
Το νέο πλαίσιο λειτουργίας
Οι ελληνικοί νηογνώμονες, εκτός από τις υψηλές επιδόσεις που θέλουν να διατηρήσουν στο πλαίσιο του Paris MOU έχουν να αντιμετωπίσουν και το νέο θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας που τους δίνει νέες αρμοδιότητες, οι οποίες αφαιρέθηκαν από τον Κλάδο Επιθεώρησης Πλοίων του υπουργείου Ναυτιλίας.
Μετά το πρόσφατο ναυάγιο του ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ, η ηγεσία του ΥΝΝΠ παραχώρησε μέρος των αρμοδιοτήτων επιθεώρησης και πιστοποίησης (και όχι το σύνολο αυτών) από τον ΚΕΠ/ΤΚΕΠ στους Αναγνωρισμένους Οργανισμούς (Νηογνώμονες).
Ο ΚΕΠ διατηρεί τον ελεγκτικό του ρόλο επί των Αναγνωρισμένων Οργανισμών (Α.Ο.). Η μεταφορά αρμοδιοτήτων θα συντελεστεί στις 30/09/2018 με την προϋπόθεση διαπίστωσης συμμόρφωσης των Α.Ο. με το νέο αυστηρότερο πλαίσιο του νόμου 4504/2017.
Δεδομένου ότι οι Α.Ο. είχαν ήδη αυτές τις αρμοδιότητες εκ παραλλήλου με τον ΚΕΠ, η μεταρρύθμιση ουσιαστικά αφορά τον τρόπο αναγνώρισης των Α.Ο. Συνιστά ουσιαστικά αναβάθμιση της αρμοδιότητάς τους – υπό κάποιες προϋποθέσεις. Το άρθρο 109 του μέρους Ι’ του 4504/2017 περιλαμβάνει μεταξύ άλλων τις επιπρόσθετες απαιτήσεις για τη συνέχιση της αναγνώρισης αυτών των Α.Ο. Οι απαιτήσεις αυτές περιλαμβάνουν, κατ’ αναλογία, το σύνολο των απαιτήσεων του Κώδικα περί Αναγνωρισμένων Οργανισμών (RO Code) του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) που έχει ενσωματωθεί στο εθνικό δίκαιο και εφαρμόζεται πλήρως στους Α.Ο. του ΕΚ 391/2009.
Το νέο πλαίσιο για τους Α.Ο., που είναι σαφώς αυστηρότερο, εισάγει και επιπλέον ποσοτικά κριτήρια πέραν των ποιοτικών. Ορίζει ελάχιστο αριθμό προσωπικού για το κεντρικό γραφείο καθώς και ελάχιστο αριθμό αναγνωρίσεων από άλλες ναυτιλιακές αρχές στην προσπάθεια διασφάλισης ότι οι συγκεκριμένοι Α.Ο. χαίρουν αναγνώρισης από τη διεθνή ναυτιλιακή κοινότητα και έχουν σημαντική στελέχωση και δραστηριότητα.
Είναι χαρακτηριστικό, πάντως, ότι οι Α.Ο. έχουν αναγνωρίσεις από ξένες ναυτιλιακές αρχές μετά τη συμμόρφωσή τους με τον Κώδικα περί Αναγνωρισμένων Οργανισμών του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού – ΙΜΟ.
Η ελληνική σημαία
Στη «Λευκή Λίστα» του Paris MOU παρέμεινε για ακόμα μια χρονιά η ελληνική σημαία. Βρέθηκε στην 24η θέση με 903 επιθεωρήσεις σε υπό ελληνική σημαία πλοία σε διάστημα τριών ετών, στις οποίες έγιναν μόλις 22 κρατήσεις πλοίων.