Skip to main content

Η βαρυχειμωνιά στην Ασία αυξάνει τους ναύλους στα LNG Carriers

Από την έντυπη έκδοση 

Του Λάμπρου Καραγεώργου 
[email protected]

Ο σκληρός χειμώνας στην Ασία ενισχύει τη ζήτηση για υγροποιημένο φυσικό αέριο προς όφελος των ναύλων και των μετοχών των εισηγμένων στα χρηματιστήρια ναυτιλιακών εταιρειών που διαχειρίζονται πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG Carriers).

Ειδικότερα, οι τιμές υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στην Ασία έχουν «χτυπήσει» υψηλό δύο ετών, ενώ η συνεχής αύξηση των προσφερόμενων ποσοτήτων LNG από τις ΗΠΑ μειώνει συνεχώς τη διαθεσιμότητα των πλοίων μεταφοράς LNG (LNG Carriers) και «σπρώχνει» τους ναύλους όλο και πιο κοντά στο breakeven.

Οι τιμές spot του LNG στην Ασία αυξήθηκαν, σύμφωνα με μια ανάλυση της Morgan Stanley, στα 9,45 δολ./MMbtu, το υψηλότερο επίπεδο από τον Ιανουάριο του 2015 και 22% περισσότερο από τον προηγούμενο Δεκέμβριο, καθοδηγούμενες από ένα μάλλον ασυνήθιστα κρύο χειμώνα στην Ασία, μια κατάσταση που βελτιώνει σαφώς τη ζήτηση. Στο μεταξύ, στις ΗΠΑ, αντιθέτως, ο χειμώνας είναι πιο θερμός από το κανονικό, κρατώντας τις τιμές στα 3,4 δολ./MMBtu χαμηλότερα από τις τιμές του πετρελαίου. Έτσι τα margins για τις εξαγωγές των ΗΠΑ στην Ασία είναι στα επίπεδα των 6 δολ./MMbtu, τα υψηλότερα των δύο τελευταίων ετών. Επίσης, τα spreads των εξαγωγών προς την Ευρώπη έχουν διευρυνθεί και πάλι κατά 6,08 δολ., από 4,71 δολ. πριν από έναν μήνα.

Η ζήτηση από την Ασία, σημειώνει ο αναλυτής Φώτης Γιαννακούλης, της Morgan Stanley, είναι ισχυρή, ενώ οι αναφορές δείχνουν βελτίωση της ζήτησης και από την Ινδία, μετά τις κυβερνητικές αποφάσεις να επιδοτήσουν τη χρήση LNG στον ενεργειακό τομέα και στη βιομηχανία.

Θετικά για τη ζήτηση είναι τα νέα και από την Ιαπωνία, που εξακολουθεί να απορροφά μεγαλύτερες από τις συνηθισμένες ποσότητες, όπως και από τις κινέζικες εισαγωγές LNG, που έχουν αυξηθεί κατά 30% σε σχέση με πέρυσι την ίδια περίοδο.

Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι το Τμήμα Βιομηχανίας Καινοτομίας και Επιστημών της αυστραλιανής κυβέρνησης εκτιμά ότι οι εισαγωγές LNG θα αυξηθούν κατά 34% σε ετήσια βάση, στα 43 εκατ. τόνους, μέχρι το 2020, ώστε το φυσικό αέριο να συμμετέχει με 10% στο ενεργειακό μίγμα της χώρας.

Μέσα σε ένα τέτοιο κλίμα, την τελευταία εβδομάδα οι ναύλοι στη spot αγορά αυξήθηκαν κατά 2% σε σύγκριση με μία εβδομάδα πριν, στα 48.000 δολ. την ημέρα, τα υψηλότερα επίπεδα από τον Φεβρουάριο του 2015.

Σύμφωνα μάλιστα με το πρακτορείο Reuters, από τα 17 πλοία που αναχώρησαν τον τελευταίο μήνα του προηγούμενου έτους από το terminal Sabine Pass των ΗΠΑ τα 10 κατευθύνθηκαν προς την Άπω Ανατολή, ενώ από τον περασμένο Φεβρουάριο μέχρι και τον Νοέμβριο του 2016 μόλις τρία LNG Carriers είχαν χαράξει την ίδια ρότα, με τα υπόλοιπα 58 να κατευθύνονται σε Νότιο Αμερική, Μέση Ανατολή και Ευρώπη.

Η Αυστραλία αυξάνει επίσης τις εξαγωγές προς την περιοχή της Άπω Ανατολής στα επίπεδα ρεκόρ του 1,75 εκατ. τόνων (+119% σε ετήσια βάση.).

Σύμφωνα με τον οίκο αναλύσεων Poten & Partners, η διαθεσιμότητα LNG Carriers έχει μειωθεί σε μόλις πέντε μονάδες για αυτή την εβδομάδα σε σύγκριση με τα εννέα πλοία μία εβδομάδα πριν και τα 22 πλοία την ίδια περίοδο πέρυσι.

Κέρδη και στις μετοχές

Κερδισμένες είναι και οι μετοχές των εισηγμένων στα χρηματιστήρια ναυτιλιακών εταιρειών που διαχειρίζονται πλοία μεταφοράς LNG, οι οποίες σύμφωνα με τη Morgan Stanley κέρδισαν μία επιπλέον μέση απόδοσης της τάξης του 16% σε σύγκριση με τα επίπεδα τιμών στα μέσα Δεκεμβρίου.