Skip to main content

Σε υψηλό τεσσάρων ετών η εμπιστοσύνη στη ναυτιλία

Από την έντυπη έκδοση

Του Λάμπρου Καραγεώργου
 [email protected]

Μπορεί η ναυλαγορά χύδην ξηρού φορτίου να εμφανίζει πτωτικές τάσεις από τις αρχές Μαρτίου, λόγω κυρίως των μειωμένων ναύλων στα capesize πλοία, ωστόσο αυξάνεται συνεχώς ο αριθμός των πλοιοκτητών που εκτιμά ότι η αγορά θα κινηθεί υψηλότερα φέτος από ό,τι πέρυσι. Σύμφωνα με την πιο πρόσφατη Shipping Confidence Survey των Moore Stephens ένα επιπλέον 4% αυξάνει το συνολικό ποσοστό στο 54% αυτούς που εκτιμούν ότι θα καταγραφούν υψηλότεροι ναύλοι το επόμενο διάστημα, ενώ μειώθηκε στο 8% (μείον 4%) το ποσοστό αυτών που πιστεύουν ότι οι ναύλοι στη συγκεκριμένη αγορά θα πέσουν.

Γενικότερα, πάντως, συμπεριλαμβανομένων όλων των κλάδων, οι πλοιοκτήτες εμφανίζονται πιο αισιόδοξοι για την πορεία της ναυτιλίας, καθώς ο δείκτης εμπιστοσύνης στον κλάδο αυξήθηκε από το 6,2 (με άριστα το 10,0) τον προηγούμενο Νοέμβριο στο 6,4 στο τέλος Φεβρουαρίου και έφτασε στο υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων τεσσάρων ετών. Και οι διαχειριστές εμφανίζονται αισιόδοξοι επίσης, με τον σχετικό δείκτη να αυξάνεται από το 6,1 στο 6,4. Αντιθέτως, όμως, ο δείκτης εμπιστοσύνης των ναυλωτών στον ναυτιλιακό κλάδο μειώθηκε στα 5,0 από 7,7 που κατάγραψε στην προηγούμενη έκθεση του Νοεμβρίου του 2017. Πτώση (από το 6,3 στο 6,1) κατέγραψε και ο δείκτης των ναυλομεσιτών.

Οι ευρωπαίοι πλοιοκτήτες είναι οι περισσότερο αισιόδοξοι με τον δείκτη εμπιστοσύνης να ανεβαίνει από το 6,3 στο 6,6 και πάλι το υψηλότερο σημείο από το 2008 που ξεκίνησε η τριμηνιαία έκθεση, ενώ θετικές είναι οι προσδοκίες των Ασιατών και Βορειοαμερικανών.

Ανά κατηγορία

Ανά τομέα δραστηριότητας για το dry bulk, όπως προαναφέρθηκε, τα μηνύματα είναι θετικά. Αντιθέτως, στο κλάδο των δεξαμενοπλοίων επικρατεί ένας σκεπτικισμός, καθώς από τους συμμετέχοντες στην έρευνα οι αναμένοντες πιο υψηλούς ναύλους το επόμενο 12μηνο μειώθηκαν κατά 5% στο 39% σε σύγκριση με την προηγούμενη έρευνα, ενώ αμετάβλητος στο 13% έμεινε το ποσοστό όσων αναμένουν περαιτέρω πτώση των ναύλων.

Στα containerships αυξήθηκαν ελαφρώς όσοι αναμένουν υψηλοτέρους ναύλους (+2% στο 38%), ενώ μειώθηκαν κατά 3% (στο 12%) όσοι αναμένουν πτώση ναύλων το επόμενο 12μηνο.

Το καλό κλίμα γενικότερα επιβεβαιώνεται και από το γεγονός ότι ο ναυτιλιακός κλάδος είναι έτοιμος να πραγματοποιήσει μεγαλύτερες επενδύσεις το επόμενο 12μηνο από ό,τι οποιαδήποτε άλλη φορά τα προηγούμενα τέσσερα χρόνια. Βέβαια, από την άλλη πλευρά, τα γνωστά προβλήματα παραμένουν, όπως η υπερπροσφορά χωρητικότητας σε πολλούς κλάδους και τα χαμηλά ακόμη επίπεδα διαλύσεων.

Επίσης μένει να αποδειχθεί ποιες θα είναι οι επιπτώσεις από τις γεωπολιτικές εξελίξεις όπως και τις πρωτοβουλίες του προέδρου Τραμπ με την επιβολή δασμών σε διάφορα προϊόντα.

Αναφερόμενος στην τρέχουσα συγκυρία της ναυλαγοράς χύδην ξηρού φορτίου ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermodal επισημαίνει ότι παρά την πτώση του Baltic Dry Index λόγω χαμηλότερων ναύλων στη spot αγορά παρατηρείται μία έντονη δυναμική στα ναυλοσύμφωνα περιόδου. Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι μπορεί ο BDI να είναι περίπου 12% χαμηλότερος από ό,τι πριν από έναν χρόνο, με εξαίρεση την Capes, τα έσοδα για όλα τα άλλα μεγέθη πλοίων έχουν βελτιωθεί σημαντικά σε σχέση με το προηγούμενο έτος, ενώ ειδικά οι ναύλοι στα Supramax είναι αυξημένοι κατά 33%.

Στον κλάδο των δεξαμενοπλοίων τις προηγούμενες ημέρες παρατηρήθηκε μία αγορά με δύο πρόσωπα. Στα VLCC παρατηρήθηκε, όπως σημειώνει η Intermodal, μια θετική ανοδική κίνηση στους ναύλους των VLCC στη spot αγορά, ενώ αντιθέτως μειώθηκαν οι ναύλοι στα suezmax δεξαμενόπλοια.