Από την έντυπη έκδοση
Σε «λιμάνι σταθμός» για την ανάπτυξη της Cosco Pacific σε παγκόσμιο επίπεδο εξελίσσεται ο Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων του Πειραιά.
Εκτός από τη γεωπολιτική σημασία που έχει το λιμάνι του Πειραιά, αφού διαδραματίζει πρωταγωνιστικό ρόλο στα σχέδια των Κινέζων για την ανάπτυξη του «θαλάσσιου δρόμου του μεταξιού», που θα ξεκινά από την Κίνα, θα φτάνει στη Μεσόγειο και από εκεί θα ανεβαίνει στη Βόρεια Ευρώπη, αποτελεί συμπληρωματικά και πυλώνα για την οικονομική ανάπτυξη του ομίλου.
Πιο συγκεκριμένα, τα έσοδα της Cosco (ΣΕΠ Α.Ε.) στον Πειραιά αποτελούν το 34,5% των εσόδων του ομίλου από τη δραστηριότητα των Σ.ΕΜΠΟ σε όλο τον κόσμο. Ο τζίρος του κινεζικού ομίλου από τη διαχείριση όλων των container terminal σε όλο τον κόσμο ανήλθε το 2014 σε 517 εκατ. δολάρια, ενώ μόνο από τον Πειραιά είχε 178,5 εκατ. δολάρια έσοδα.
Οι Κινέζοι, στο πλαίσιο των σχεδιασμών τους για την ανάπτυξη του «νότιου θαλάσσιου διαδρόμου», έχουν χαρακτηρίσει το λιμάνι του Πειραιά ως την «κεφαλή του δράκου» σε ό,τι αφορά τις σχέσεις τους με την Ελλάδα. Αναμένουν από την ελληνική κυβέρνηση να τηρήσει τον σχεδιασμό που υπήρχε για την πώληση του 67% των μετοχών του ΟΛΠ μέσω διαγωνισμού στον οποίο μετέχει η Cosco. Θα πρέπει δηλαδή να ξεκινήσουν οι επενδύσεις από τον ΟΛΠ για να υπάρξει συνέχεια στο Θριάσιο, την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, τα αεροδρόμια και σε μια σειρά άλλων project στον τουρισμό, την τεχνολογία αλλά και τις κατασκευές.
Στην αγορά δε, θεωρείται ότι ο κινεζικός ναυτιλιακός όμιλος σε περίπτωση που ολοκληρωθεί η διαδικασία του διαγωνισμού, θα καταθέσει προσφορά, το ύψος της οποίας θα τον καθιστά φαβορί για την απόκτηση των μετοχών.
Ωστόσο, οι σχεδιασμοί των Κινέζων έχουν βρει σθεναρή αντίσταση από τη νέα κυβέρνηση, που μέχρι σήμερα σε επίσημο τουλάχιστον επίπεδο έχει δηλώσει ότι ο ΟΛΠ δεν πωλείται.
Πίσω, όμως, από τις κλειστές πόρτες των γραφείων, τα στελέχη της ελληνικής κυβέρνησης αναζητούν τρόπους προκειμένου και τα αιτήματα των Κινέζων να ικανοποιήσουν, ώστε να γίνουν οι σχεδιαζόμενες επενδύσεις στην Ελλάδα αξίας πολλών δισ. ευρώ, αλλά και να λάβει η ελληνική κυβέρνηση αντισταθμιστικά οφέλη, όπως είναι για παράδειγμα η αγορά ελληνικών ομολόγων από την Κίνα.
Μέχρι τώρα, ωστόσο, οι σχεδιασμοί της ελληνικής κυβέρνησης προσκρούουν στο κοινοτικό ή ελληνικό δίκαιο. Από τη μια τα αρχικά σχέδια για διακρατικές συμφωνίες δεν βρίσκουν σύμφωνη την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ενώ από την άλλη η σκέψη να προχωρήσουν σε ΣΔΙΤ είναι ανεφάρμοστη από τη στιγμή που ο ΟΛΠ είναι ιδιωτική εταιρεία εισηγμένη στο χρηματιστήριο.
Μια τελευταία ιδέα του ελληνικού επιτελείου αναμένεται να συζητηθεί αυτές τις ημέρες στο Πεκίνο, στο πλαίσιο της επίσκεψης του αντιπροέδρου της κυβέρνησης Γιάννη Δραγασάκη και του υπουργού Εξωτερικών Νίκου Κοτζιά και αφορά την πώληση ενός μειοψηφικού ποσοστού του ΟΛΠ με παράλληλη παραχώρηση του management.
Στον ίδιο φάκελο υπάρχει και η ιδέα δημιουργίας joint venture ιδιώτη με το ελληνικό Δημόσιο που θα προχωρήσει σε εξαγορά του 67% των μετοχών του ΟΛΠ που σήμερα ανήκουν στο ΤΑΙΠΕΔ. Σε μια τέτοια περίπτωση, σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», το σημείο «κλειδί» για την επίτευξη συμφωνίας είναι το ποσοστό που θα κατέχει ο ιδιώτης στην κοινοπραξία.
Τα αποτελέσματα
Ο κινεζικός όμιλος είχε συνολικά έσοδα 870 εκατ. δολαρίων έναντι 798,6 εκατ. δολαρίων το 2014. Από αυτά τα 517 εκατ. δολάρια προέρχονται από τα terminal, ενώ το 2013 τα έσοδα από αυτή τη δραστηριότητα ήταν 455 εκατ. δολάρια.
Τα υπόλοιπα έσοδα προέρχονται από το leasing στα containers, τα οποία έφτασαν τα 323,8 εκατ. δολάρια από 318,1 εκατ. δολάρια πέρυσι. Οσον αφορά τα κέρδη του ομίλου, έφτασαν τα 292,7 εκατ. δολάρια. Από αυτά τα 220,9 εκατ. δολάρια αφορούν τη διαχείριση Σ.ΕΜΠΟ. Τα κέρδη του Πειραιά έφτασαν τα 29 εκατ. δολάρια, αυξημένα κατά 25,7% σε σχέση με το 2013 όταν και είχαν διαμορφωθεί στα 23,05 εκατ. δολάρια.
Διευκρινίσεις
Σχετικά με την απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για ανάκτηση φορολογικών διευκολύνσεων προς την Cosco, ο ΟΛΠ διευκρινίζει ότι δεν επηρεάζει τις οικονομικές σχέσεις ΟΛΠ/ΣΕΠ και επομένως και τα αποτελέσματα του ΟΛΠ Α.Ε. Οπως επισημαίνει ο Οργανισμός, «αποτελεί αποκλειστικά θέμα της ΣΕΠ σε σχέση με το ελληνικό Δημόσιο και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή».
Ξεκαθαρίζει επίσης ότι δεν αφορά τον λεγόμενο «φιλικό διακανονισμό» που περιλαμβάνει την επέκταση της αρχικής σύμβασης για να κατασκευάσει η Cosco και την ανατολική πλευρά του προβλήτα ΙΙΙ του Σ.ΕΜΠΟ, ένα έργο αξίας 230 εκατ. ευρώ που θα ενισχύσει τη δυναμική του Πειραιά κατά περίπου 1,9 εκατ. teu ετησίως.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ – [email protected]