Skip to main content

Intercargo: 40% του παγκόσμιου στόλου bulk carriers πλέον η δύναμή της

Ο Δημήτρης Μονιούδης, πρόεδρος της Τεχνικής Επιτροπής της Ένωσης και μέλος της Διοικούσας Επιτροπής της Intercargo

Η ατζέντα της Γενικής Συνέλευσης της Ένωσης στην Αθήνα τον Νοέμβριο

Εντυπωσιακή ανάπτυξη σε επίπεδο νέων μελών καταγράφει η Διεθνής Ένωση Πλοιοκτητών Ξηρού Φορτίου (Intercargo) κατά τη διάρκεια του 2025, επιβεβαιώνοντας τον αναβαθμισμένο ρόλο της, ως κορυφαίου φορέα εκπροσώπησης της ναυτιλίας χύδην ξηρού φορτίου.

Από την τελευταία Ετήσια Γενική Συνέλευση στο Λονδίνο, τον Οκτώβριο του 2024, η Intercargo έχει αυξήσει σχεδόν κατά 50% τον συνολικό αριθμό των μελών της.

Όπως επισημαίνει σε συνέντευξή του στη «Ν» ο κ. Δημήτρης Μονιούδης, πρόεδρος της Τεχνικής Επιτροπής της Ένωσης και μέλος της Διοικούσας Επιτροπής, πλέον τα μέλη αυτά εκπροσωπούν περίπου 4.400 πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, που αντιστοιχούν στο 40% του παγκόσμιου στόλου.

Εν όψει των εργασιών της Γενικής Συνέλευσης της Intercargo στην Αθήνα, στις αρχές Νοεμβρίου, ο κ. Μονιούδης τονίζει ότι η ατζέντα θα περιλαμβάνει όλες τις νέες κανονιστικές ρυθμίσεις που έρχονται από το 2026 και μετά, υπενθυμίζοντας σε κάθε περίπτωση ότι πάγια θέση της Ένωσης είναι η υποστήριξη της ανάγκης για ρεαλιστικά και παγκοσμίως αποδεκτά νομικά και λειτουργικά πλαίσια υπό την καθοδήγηση του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού – ΙΜΟ.

Από τη συζήτησή μας δεν θα μπορούσε να λείπει και το μεγάλο κεφάλαιο των ναυτικών, αφού βρίσκονται πάντα στις πρώτες προτεραιότητες της Ένωσης.

«Οι ναυτικοί δεν θα πρέπει υπό καμία συνθήκη να αποτελούν στόχο και πρέπει να προστατεύονται με κάθε αναγκαίο μέσο από τη διεθνή κοινότητα», σημειώνει χαρακτηριστικά ο κ. Μονιούδης.

Η Intercargo ενισχύεται συνεχώς, με νέα μέλη, μέσα στο 2025. Μπορείτε να μας δώσετε μια τάξη μεγέθους;

«Από την τελευταία Ετήσια Γενική Συνέλευση στο Λονδίνο τον Οκτώβριο του 2024, η δύναμη της Intercargo έχει αυξηθεί σχεδόν κατά 50% ως προς τον συνολικό αριθμό των μελών, ο οποίος, κατά την 45η επέτειο από την ίδρυσή της, υπερβαίνει πλέον τις 370 εταιρείες και οργανισμούς.

Τα μέλη αυτά εκπροσωπούν περίπου 4.400 πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, δηλαδή το 40% του παγκόσμιου στόλου ποντοπόρων πλοίων (βάσει χωρητικότητας deadweight), και ειδικότερα το 55% του μεγαλύτερου τμήματος του στόλου πλοίων τύπου capesize και άνω.

Αξίζει, επίσης, να σημειωθεί ότι περίπου το 50% των μελών -πλοιοκτητών/διαχειριστών- διαχειρίζονται στόλους με λιγότερα από 10 πλοία χύδην ξηρού φορτίου».

Με ποιον τρόπο πετύχατε ως Οργανισμός να αυξήσετε τη δύναμή σας κατά 50% τους τελευταίους 12 μήνες;

«Η νέα Διοικούσα Επιτροπή, που εξελέγη στα τέλη του 2024, δεσμεύτηκε να συνεχίσει και να αναβαθμίσει το αξιόλογο έργο της προηγούμενης Επιτροπής, η οποία είχε ήδη επιτύχει αύξηση περίπου 50% του αντιπροσωπευόμενου στόλου σε σύγκριση με το 2020.

Η Intercargo αποτελεί έναν μοναδικό Οργανισμό μεταξύ των ναυτιλιακών ενώσεων, όπου μια μικρή αλλά εξαιρετικά αποτελεσματική Γραμματεία μπορεί να αξιοποιεί ενεργά, σχεδόν σε καθημερινή βάση, τη συνεισφορά και την τεχνογνωσία των μεμονωμένων μελών του.

Η Ένωση δραστηριοποιείται σε πολλαπλά μέτωπα – τόσο στο κανονιστικό επίπεδο (IMO, ΕΕ, IACS) όσο και στα καθημερινά λειτουργικά ζητήματα που αντιμετωπίζουν τα μέλη του (π.χ. επιθεωρήσεις Port State Control, vetting, ασφάλεια κ.λπ.).

H Intercargo είχε την τιμή να υποδεχθεί στους κόλπους της κατά τη διάρκεια του 2025 μερικές από τις πλέον αξιόπιστες και καταξιωμένες εταιρείες από όλο τον κόσμο, από χώρες όπως ο Καναδάς, η Σαουδική Αραβία, η Κύπρος, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, η Ιαπωνία, το Χονγκ Κονγκ, το Μονακό, η Κίνα, η Σιγκαπούρη, η Αυστραλία, η Πορτογαλία και, φυσικά, η Ελλάδα.

Παράλληλα, η στοχευμένη προσπάθειά μας να ενισχύσουμε ακόμη περισσότερο τη συνεργασία με το διεθνές ναυτιλιακό cluster αποδείχθηκε εξαιρετικά επιτυχής, με αύξηση 60% στα συνδεδεμένα μέλη, τα οποία προσφέρουν πολύτιμη τεχνογνωσία σε νέες τεχνολογίες (π.χ. drones, συσκευές εξοικονόμησης ενέργειας, ψηφιοποίηση, δέσμευση άνθρακα), καθώς και σε υποστηρικτικές υπηρεσίες (π.χ. νομικές, ασφαλιστικές εκπαίδευση πληρωμάτων, επιθεωρήσεις πλοίων και λογιστικές υπηρεσίες).

Είμαστε, επίσης, ιδιαίτερα υπερήφανοι που διευρύναμε τη συνεργασία μας με την ακαδημαϊκή κοινότητα (π.χ. τη Διεθνή Ένωση Ναυτιλιακών Πανεπιστημίων – IAMU), με οργανισμούς ESG (όπως η NAMEPA και η WISTA) και με άλλους φορείς που υποστηρίζουν την απανθρακοποίηση του ναυτιλιακού τομέα (π.χ. International Windship Association, Global Centre for Maritime Decarbonisation και The Maersk Mc-Kinney Moller Center for Zero Carbon Shipping).

Επιπλέον, έχουμε αφουγκραστεί τις απαιτήσεις των μελών για συνεπή, ανοιχτή και δυναμική παρουσία σε διεθνή fora και εκδηλώσεις που ενισχύουν την εικόνα και τη βιωσιμότητα του τομέα χύδην ξηρού φορτίου (όπως ARCSOPT και Pilbara Ports Safe Ships Safe Ports Forum στην Αυστραλία, το Geneva Dry, το Maritime Cyprus, το CMA στις ΗΠΑ, το NorShipping κ.ά.).

Είμαστε, επίσης, ιδιαίτερα υπερήφανοι που στους κόλπους της Intercargo συγκαταλέγονται μερικές από τις μεγαλύτερες και ποιοτικότερες εταιρείες του παγκόσμιου τομέα χύδην ξηρού φορτίου (όπως οι NYK, MOL, COSCO, Oldendorff, Pacific Basin, Fleet Management, Maran και Starbulk), οι οποίες στηρίζουν την ανάγκη για μια καθαρή και ισχυρή φωνή του κλάδου, προβάλλοντας την αξία αλλά και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν με επιτυχία οι ναυτιλιακές εταιρείες που διαχειρίζονται bulk carriers.

Ταυτόχρονα, πολλά από τα μέλη με μικρότερους στόλους θεωρούν την Ένωση ως προέκταση της εταιρικής τους δομής, χάρη στο εύρος και το βάθος της πληροφόρησης και της ανταλλαγής εμπειριών που προσφέρει σε πλήθος
θεμάτων».

Ποια είναι τα θέματα προτεραιότητας των μελών της Intercargo που αναμένεται να συζητηθούν στη Γενική Συνέλευση της Αθήνας στις αρχές Νοεμβρίου;

«Αναμένουμε περίπου 200 συμμετέχοντες να παραστούν στις συνεδριάσεις των Τεχνικών και Εκτελεστικών Επιτροπών στην Αθήνα, στις 3 και 4 Νοεμβρίου.

Η ημερήσια διάταξη είναι ιδιαίτερα πλούσια και περιλαμβάνει θέματα όπως οι επερχόμενες κανονιστικές εξελίξεις του 2026 (π.χ. νέοι κανονισμοί IACS για νεότευκτα, ανυψωτικά μηχανήματα, biofouling, διαχείριση θαλάσσιου έρματος), η ευημερία και εκπαίδευση των πληρωμάτων (ψηφιοποίηση, ψυχική υγεία, άδικες ποινικοποιήσεις/κρατήσεις), η ασφάλεια (π.χ. επικίνδυνες πρακτικές λιμενεργατών στην ξηρά), οι νέες τεχνολογίες (χρώματα, δέσμευση άνθρακα, αξιοποίηση αιολικής ενέργειας, βελτιστοποίηση ταξιδιών), το vetting και η τυποποίηση απαιτήσεων λιμένων/τερματικών.

Γενικότερα, βασικοί άξονες για την Intercargo παραμένουν η ισχυρή εκπροσώπηση του τομέα των bulk carriers, η προβολή της αξίας και των επιτευγμάτων του κλάδου (ο οποίος μεταφέρει πάνω από το 50% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου και έχει μειώσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου ανά τονομίλι κατά περίπου 40% σε σχέση με το 2008), καθώς και η υποστήριξη της ανάγκης για ρεαλιστικά και παγκοσμίως αποδεκτά νομικά και λειτουργικά πλαίσια υπό την καθοδήγηση του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού ΙΜΟ».

Όσον αφορά την ασφάλεια ναυσιπλοΐας -π.χ. στην περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας-, ποιες είναι οι απόψεις της Intercargo;

«Η ασφάλεια υπήρξε ανέκαθεν στο επίκεντρο των ανησυχιών της Intercargo. Ιδρύθηκε το 1980 και στη διάρκεια της 45ετούς ιστορίας της έχει αντιμετωπίσει επανειλημμένα προκλήσεις ασφάλειας για τον τομέα χύδην ξηρού φορτίου.

Τη δεκαετία του 1980 βρεθήκαμε αντιμέτωποι με τη σύρραξη Ιράν – Ιράκ και τις επιπτώσεις της στο εμπόριο του Περσικού Κόλπου, ενώ μετά την 11η Σεπτεμβρίου ακολούθησε η ανάπτυξη του ISPS Code.

Οι απειλές της πειρατείας στη Σομαλία και τον Κόλπο της Γουινέας υπήρξαν εμφανείς τα τελευταία 20 χρόνια, ενώ αυτή η δεκαετία χαρακτηρίζεται από ορατές απειλές στη Μαύρη και την Ερυθρά Θάλασσα, καθώς και αόρατες απειλές στο πεδίο της κυβερνοασφάλειας.

Η Intercargo διατηρεί σταθερά τη θέση ότι τα εμπορικά πλοία, στελεχωμένα με αθώους ναυτικούς και μεταφέροντας ζωτικά αγαθά, νόμιμα σε διεθνή ύδατα, δεν θα πρέπει υπό καμία συνθήκη να αποτελούν στόχο και ότι πρέπει να προστατεύονται με κάθε αναγκαίο μέσο από τη διεθνή κοινότητα.

Η ομηρία μελών πληρώματος πρέπει να καταδικάζεται απερίφραστα ανά πάσα στιγμή, καθώς επηρεάζει τα πληρώματα, τις οικογένειές τους, τους εργοδότες τους, αλλά και την προσπάθεια προσέλκυσης της επόμενης γενιάς απαραίτητων ναυτικών που θα χρειάζονται στα πλοία, ανεξαρτήτως των τεχνολογικών εξελίξεων».